Äänestys

Mikä oli ensimmäinen Linux jota käytit?

Debian tai siihen pohjautuva
slackware tai siihen pohjautuva
Red Hat tai siihen pohjautuva
SUSE
Ubuntu
Fedora
Mandriva tai siihen pohjautuva
Joku muu

Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen Linuxisi?  (Luettu 12108 kertaa)

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Ensimmäinen Linuxisi?
« Vastaus #40 : 13.05.09 - klo:10.30 »
Halusin kokeilla Linuxia. Sain työkaverilta Red Hat 8.0 asennusromput. Torstaina 14.2.2002 kertarysäyksellä asensin sen kotikoneelle. Vanhat tietojen käpistelyt jäivät varmuuskopioina levykkeille. Käyttöliittymänä oli Gnome, josta siirryin aika nopeasti monipuolisempaan KDE:hen. Muutaman kuukauden päästä päivitys rikkoi koneen graafisuuden siten, että se ei käynnistynyt enää graafisena. Ketsipä viikkoja setviä vikaa.

Sittemmin Red Hat vaihtui Fedoraksi josta ehdin käyttää versiota 1 ja 2. Tutut kehuivat debian-pohjaista Ubuntua. Siispä asensin Kubuntun. Vuotta en muista. Siitä lähtien olen käyttänyt Kubuntua. Viimeaikoina päivitykset ovat menneet puihin, joten olen taas miettinyt distro-kysymystä. KDE vaikuttaa monimutkaiselta tietorakenteiltaan.

Alkuaikoina aika (ml. yöt) menivät Linuxia ihmetellessä. Nykyisin säätämiseen menee vähemmän aikaa. Taito tehdä jotain "tulosta" Linux-pohjaisella järjestelmällä kehittyy koko ajan ja ehkäpä joskus ihan faktana voi todeta saavansa paremmin asioita tehtyä ilmaisilla avoimilla järjestelmillä kuin suljetuilla (jotka ovat erittäin kova kilpailija kuitenkin ja tällä hetkellä ovat johtoasemassa tuotosten tyylikkyydessä omassa käytössäni).

T.M

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 172
    • Profiili
Vs: Ensimmäinen Linuxisi?
« Vastaus #41 : 13.05.09 - klo:10.51 »
Epäilisin että ensimmäinen oma linux-asennus oli slackware vuonna 95. SAMKK:n mikroluokassa imuroin asennuskorppuja yhden työpäivän verran ja volaa se asentuikin omalle koneelleni ok. Sen jälkeen tuli vaihto johonkin RH-versioon kun ostin hienot asennusmediat kirjakaupasta.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Ensimmäinen Linuxisi?
« Vastaus #42 : 13.05.09 - klo:17.47 »
Taidan olla aika untuvikko tässä joukossa :D. Ensin Ubuntu 7.04 livenä ja sen kokemuksista rohkaistuneena asensin 7.10 kovalevylle. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Ensimmäinen Linuxisi?
« Vastaus #43 : 13.05.09 - klo:19.17 »
Red Hat 5.2 levy ostettiin Tekniset liikkeestä.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Merike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Ensimmäinen Linuxisi?
« Vastaus #44 : 14.05.09 - klo:09.34 »
Ubuntu 8.04 eli reilu vuosi sitten aloittelin. Kännykän saaminen toimimaan modeemina aiheutti alkuun vähän päänvaivaa, mutta siitäkin selvittiin.

Paznak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: Ensimmäinen Linuxisi?
« Vastaus #45 : 14.05.09 - klo:12.39 »
SOT-Linux eli "Punahattuhan" se oli joskus 199x. Taisi olla v. 5.0 tai jotain, en jaksa kaivaa pakettia "arkistosta"  ;D

Sama, löysin asennuskirjasenkin muutama päivä sitten, versio 5.2 joka perustuu Red Hat 5.2:een, suomenkielinen linux, hah, kde:stä osa suomennettu, voi noita aikoja

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Ensimmäinen Linuxisi?
« Vastaus #46 : 15.05.09 - klo:01.24 »
Hei ja tervehdys lämmin!

Dapper oli eka ja pysyi koneella sen kaksi vuotta ja sit Hardy ja Intrepid ja nyt toimii Jaunty sekä pöytäkoneella että kannettavalla! Ja mainiosti 64bit versioina!

Eläköön Ubuntu vaan kunhan pöytäkoneelle jossain vaiheessa toisen kovalevyn hommaan niin voin sitten leikkiä muillakin jakeluilla! Kun tää Jaunty on niin vakaa ettei tarvii säätää ja sormet syyhyy....! ::)

valoisin keväisin terveisin junnuh
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: Ensimmäinen Linuxisi?
« Vastaus #47 : 15.05.09 - klo:15.17 »
Suse 9.2

aho

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen Linuxisi?
« Vastaus #48 : 15.05.09 - klo:15.48 »
1997 RedHat 4.8.1

korppa

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen Linuxisi?
« Vastaus #49 : 15.05.09 - klo:23.27 »
Ensimmäinen silmäys linuxista oli jossain yläasteikäisenä 1998-2000, kun satuin win98 levyä nörtiltä serkultani lainatessa kysymään, et "mikäs se linux on, sitä ei kuulema pysty kaatamaan" serkku näytti linuxia ja sanoi, et senkin pystyy kaatamaan jos tietää mitä tekee.

Ensimmäinen kokeilu tapahtui taas hieman sen jälkeen kaverin koneella, hänellä oli upouusi 333mhz kone johon oli asennettu myös linux. Kokeilin sitä, totesin, et "ihan jees, mut mitä mä tällä teen kun en tee muuta ku pelaan ja pelit ei toimi"

Myöhemmissä opinnoissa 2003 vuonna jouduttiin asentamaan joku redhat, en muista enään versiota. Asennukseksihan se jäi, kun ei asiaa enempää opetettu, kiinnostus kuitenkin heräsi siten, että latasin jonkun distron kotiin kokeiluun,

Eka omalla koneella tehty kokeilu simply mepis live-cd, jota en tajunnut, kun live-cd ei tajunnut lokaaleja ilman uudelleen käynnistystä ja kovolle asennus asensi pelkän päätteen, joten en osannut tehdä mitään. Kokeiluksi siis jäi mokoma.

Viimeisen opiskeluvuosi meni yhtä kurssia lukuunottamatta atk-luokassa, jota varten meidän luokalle oli varattu aivan oma atk-luokka jossa saatiin tehdä koneille mitä tahansa. Pääasiassa tarkoituksena oli harjoitella koneen kasaamista ja käyttöjärjestelmien asentelua ja ylläpitoa, mutta lopultahan se meni ylikellotus kilpailuksi ja jäähyjä paranneltiin. opettajan mukaan saatiin tehdä koneille mitä lystää, kunhan ne pystytään omalla työllä korjaan. Kellottaminen oli siis ok, mutta jos poltti prossun tai vastaavan, oli omin rahoin ostettava uusi ja joutui olemaan ilman konetta uuden prossun hankintaan asti.

Taisi kuitenkin olla syysloma, jonka aikana opettaja oli formatoinut kaikkien koneiden kovot ja kasannut koneet alkuperäisiksi. Lomalta tullessa ihmeteltiin miksi koneet ei bootannut ja valitti ettei käyttistä. Windowsin levyä opettajalta pyydettäessä ope nauroi paskaista naurua ja sanoi "minä en piratismiä tue, tuossa teille pojat linuxit" ja ojensi ubuntu 5.10 asennus levyt jakoon. Siinä kaikki pakosta tappeli viikon linuxin parissa, kunnes luokkaan eräs henkilö toi oman piraatoidun winukan. Itse linuxista kiinnostuneena halusin kuitenkin käyttää ubuntua niin paljon kun taidot piisasi. Asensin ubuntun myös omaan koneeseeni dualbootiksi ja harjoittelin sillä.

Lopulta kun pelaamisikä meni ohi, niin tarve winukkaan jäi pois ja olin vuoden vain ubuntun käyttäjä. Nyt olen varsinaisella kotikoneellani sortunut windowsiin ja olen tyytyväine, koska se täyttää tarpeeni siinä tehopakkauksessa. Täällä kakkosasunnolla sijaitsevassa varakone/serveri paketissa käytän kuitenkin siduxia, sillä uptimea on löydyttävä. kone on siis aina päällä, patisi täällä kakkosasunnolla yövyttäessä kone on hibernate. En nimittäin tarvitse omiin tarpeisiin olevaa serveriä nukkuessani. Vanhempieni koneeseen myös asensin ubuntun, sen jälkeen kuin meni hermot pitää yllä heidän tietoturvaa.

Olen siis itse nykyään onnellinen windows käyttäjä, mutta en suosittele sitä muille, enkä suostu ylläpitämään muiden käyttämiä windows koneita. Linux on ehkä hieman monimutkaisempi asentaa ja säätää, mutta itse ylläpito on huomattavasti helpompaa. Tämän vuoksi kaikki koneet joita joudun muille säätämään, sanon suosiolla että "jos haluat winukan, voin sen asentaa ilman ohjelmia, mutta sen jälkeen olet omillasi. Linuxille tarjoan tukea omien taitojen puitteessa"

Miksi itse käytän winukkaa? Ammattitaitoa ei ole käyttää toimivaa järjestelmää, ammattitaioa on osata käyttää myös epävakaata järjestelmää. Ihmisille joille se epävakaus on ongelma, suosittelen linux. Omassa pöytäkoneessa kun tuo epävakaus ei niin haittaa ja osataan myös pitää kone lähes pöpövapaana, niin ei haittaa myöskään windowsin huonot puolet. Pankkiasioitavarten kuitenkin käytössä linux.

Jokatapauksessa itse äänestykseen vastasin, että mandrake. Tämä tuon mepiksen takia, vaikkei se ollut eka kokeilemani distro, oli se eka kotikoneessani käynyt distro, ja lähes eka jonka nimen tiedän. Okei tiedän mys tun redhatin, mutta kun en muista versiota. Tuo Mepis löytyy muuten vieläkin hyllystä.


Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Ensimmäinen Linuxisi?
« Vastaus #50 : 15.05.09 - klo:23.28 »
Mandrake

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Ensimmäinen Linuxisi?
« Vastaus #51 : 15.05.09 - klo:23.52 »
RedHatin... oiskohan versionumero ollut 5.jotain jonka asensin joskus kokeeksi. Ensimmäinen jota aloin todenteolla käyttämään oli Ubuntu 7.04.

syväpaahto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 137
    • Profiili
Vs: Ensimmäinen Linuxisi?
« Vastaus #52 : 16.05.09 - klo:00.08 »
Fedora. Versiota en muista. Se oli ennen Ubuntuja kumminkin. Petyin fedoraan ja jätin linuxit vähäksi aikaa. Hyppäsin kumminkin takas mukaan Ubuntu 5.04:lla.

mikko_h

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 202
    • Profiili
Vs: Ensimmäinen Linuxisi?
« Vastaus #53 : 19.05.09 - klo:15.26 »
Ensimmäinen omassa koneessa oli Red Hat 5.1 vuonna 1998. Sitä ennen oli kokemusta eri yliopistojen erilaisista Solariksista, vanhemmista Red Hateista ja Irixistä.

Tuohon omaan pönttöön oli tarkoitus laittaa dual boot, mutta jostain syystä Win NT ei suostunut millään asentumaan siihen. Luovutin, ja sen koommin ei omissa koneissa ole Windowsia ollutkaan.

Silicon Graphicsin koneita ja Irixiä tuli käytettyä rinnan Linuxien kanssa töissä jonnekin vuoden 2002-paikkeille. Jos ken valittaa Linuxeista, että järjestelmän hakemistolayout on kryptinen ja paketointisysteemiä ei ole standardoitu, niin sopii kokeilla Irixiä. Siinä saa tarkistaa olettamuksiaan aika tiuhaan. Henkilökohtainen suosikkini epäloogisuuden kukkasista oli Irixin /etc/bin (sisälsi mm. ping -binäärin).

Ensimmäinen Gnome, jota hermot jollain lailla kestivät, oli muistaakseni Red Hat 9:ssä. Sitä ennen elelin enimmäkseen WindowMakerissa tai Ionissa.