Kirjoittaja Aihe: [RATKAISTU] ubuntu ilman kirjautumis ikkunaa  (Luettu 1603 kertaa)

Aero_Cool

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
[RATKAISTU] ubuntu ilman kirjautumis ikkunaa
« : 10.05.09 - klo:00.37 »
Hei..

Eli tilanne olisi tällänen, että minun pitäisi tehdä serveri kone linux pohjaseksi, mutta onkelma ilmenee siinä kun minulla ei ole serveri koneelle ylimäärästä näyttöä, näppiskää ja hiirtä.

Miten pystyy saamaan ubuntusta kirjautmis ikkunan poies, että kone menee käyttö valamiiksi työpöydälle kun painaa vaan virrat päälle taikka pystyykö koneeseen ottamaan jo etäyhteyttä kun se on kirjautumis ikkunassa, jossa pitäisi valita käyttäjä tunnus?

Enkä näin uutena linux käyttäjänä tuskin tulen toimeen pelkistetyllä ubuntu serverillä joka on vain komentorivi pohjanen, että näin alkuun olisi hyvä olla graaffinen


Terveisin
Aero_Cool
« Viimeksi muokattu: 10.05.09 - klo:10.02 kirjoittanut Aero_Cool »

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: ubuntu ilman kirjautumis ikkunaa
« Vastaus #1 : 10.05.09 - klo:01.27 »
Hei..

Eli tilanne olisi tällänen, että minun pitäisi tehdä serveri kone linux pohjaseksi, mutta onkelma ilmenee siinä kun minulla ei ole serveri koneelle ylimäärästä näyttöä, näppiskää ja hiirtä.

Miten pystyy saamaan ubuntusta kirjautmis ikkunan poies, että kone menee käyttö valamiiksi työpöydälle kun painaa vaan virrat päälle taikka pystyykö koneeseen ottamaan jo etäyhteyttä kun se on kirjautumis ikkunassa, jossa pitäisi valita käyttäjä tunnus?

Enkä näin uutena linux käyttäjänä tuskin tulen toimeen pelkistetyllä ubuntu serverillä joka on vain komentorivi pohjanen, että näin alkuun olisi hyvä olla graaffinen


Terveisin
Aero_Cool


Serverikäyttöön kannattaa kuitenkin unohtaa se työpöytä, ihan oikeasti. Et voita sillä oikeastaan mitään. Serverikäytössä kun joka tapauksessa tulee perehtyä järjestelmään normikäyttäjää enemmän.

Tuon kirjautumisikkunan voi ohittaa automaattisella kirjautumisella. Löytyy järjestelmän alta, kirjautumisikkunan asetukset, turvallisuus, automaattinen kirjautuminen.

anhu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: ubuntu ilman kirjautumis ikkunaa
« Vastaus #2 : 10.05.09 - klo:07.55 »
Samaa mieltä edellisen kanssa, automaattisestikirjautumisesta. Melkeinpä suosittelisin toista konetta missä ajat työpöytää ja erillistä konetta palvelimelle. Kuhan asennat openssh-serverin palvelimelle, sitten saat otettua etäyhteyttä ssh:lla koneseen.
playground of the mind, the crafted illusion of desire

Aero_Cool

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: [RATKAISTU] ubuntu ilman kirjautumis ikkunaa
« Vastaus #3 : 10.05.09 - klo:10.09 »
Pitää sitten perehtyä pikkasen ubuntun komentorivi komentoihin ja jos sitä sitten pärjäis pelkällä komentorivillä sitten.

Terhi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Vs: [RATKAISTU] ubuntu ilman kirjautumis ikkunaa
« Vastaus #4 : 10.05.09 - klo:11.12 »
Päätteen käyttäminen on yllättävän helppoa, jollei ajattele sitä liian monimutkaisesti. Nyt kun on pitänyt jonkin aikaa muutamaa Linux-palvelinta pystyssä niin ei tule ikävä Windows-palvelimia kaikkine graafisine kilkkeineen. Kaistankin tarve on riittävän pientä, että saa tarvittaessa tehtyä muutoksia ja korjauksia missä vain - GPRS vauhti riittää hyvin (tietty vähän hitaahko, mutta vielä kuitenkin reilusti käytettävän puolella :)).

Erilaisia ohjelmia tekstimuotoisten tiedostojen käsittelyyn löytyy monia ja kannattaa kokeilla mikä tuntuu itselle sopivimmalta (ei kuitenkaan kannata aloittaa vi:llä :)). Mulle on toistaiseksi sormiin tuntunut parhaalta 'nano' ja käytän sitä nykyään tässä työpöytäkoneessakin aika usein (graafisen geditin tilalla).
~/ sweet ~/