Miulla esd(enlightenment sound demon) aiheuttaa tollasta, eli kokeiles ens kerralla konsolissa komentoa(konsoliin pääset näppäin yhdistelmällä Ctrl+Alt+F1):
killall esd
ja sitten menet takas x:n näppäimillä Ctrl+Alt+F7.
Ei ollut minulla tuosta apuja, ilmoitti että "esd: ei lopetettuja prosesseja"
Pahan heitit Vaikuttaisi, ettei ikkunamanagerisi käynnisty. Ehkä juuri nuo jotkut teemat - ehkä ei. Mahtaisikohan jotakin kättäpidempää löytyä logeista: /var/log
Kokeeksi voisit asentaa jonkin muu ikkunamanagerin: IceWM, Fluxbox, Fvwm tai (XFCE4) - rajaisi hieman ongelmaa.
CTRL-ALT-F1
Asensin iceWM ja XFCE4:n, ne molemmat kyllä käynnistyvät nopeasti/normaalisti ja firefox:kin käynnistyy heti mutta esim jos heitän päätteessä komennon gedit /etc/samba/samba.conf ei tapahdu mitään ja muutenkin asetusten muokkaaminen yms. ei onnistu, ikkunat eivät aukene tai aukenevat minuuttien päästä.
VIIMEINEN hätäkeino: Käynnistä kone Recovery Modeen ja kirjoita startx. HUOM. Tässä kohtaa olet aina roottina.
startx-komennon jälkeen tekee samaa kuin jos tappaa gdm:n ja käynnistää x:n uudelleen eli tulee vain se X:n muotoinen osoitin harmaalla pohjalla.
Mitäs nyt kun ei viimeinen hätäkeinokaan tepsinyt?
Alan saada tarpeekseni tästä säätämisestä. Juuri kun luulin että kaikki toimii niin alkaa vikoja ilmaantumaan itsekseen. Koneessa toki on paljon lisälaitteita mutta luulisi sen silti toimivan vakaasti kun kerran saa kaiken pelittämään. pci-paikkoja on vapaana kaksi.
Olen tekemässä tästä htpc:tä/serveriä ja tässä on: kaksi technisat:n digitv-korttia (mythtv tulossa mutta en ole vielä ehtinyt sitä asentamaan kun muu säätö vie kaiken ajan), msi:n emo, sata-ohjainkortti jossa kiinni 160Gb ja 250Gb kovot, yksi 160Gb:n ja yksi 80Gb:n ide-kovalevy, erillinen belkin (Realtek):n verkkokortti.
Aiemmin minulla oli ongelmia verkkokortin kanssa. Ensimmäisellä asennuskerralla se toimi, mutta hävisi kokonaan laitteena verkkoasetuksista yhtäkkiä. Toisella asennuskerralla se ei edes alkanut toimimaan, vaihdoin sen toiseen pci-paikaan ja nyt se toimii mutta nyt siis on ongelmana nämä ikkunointimanagerit.
Voiko tuollainen hämminki johtua irq-kesketyksistä, miten voin tarkistaa että ne ovat kohdallaan?