Tiedon lukemiseen käytän digitemp -ohjelmaa:
INFO:
http://linux.fi/index.php/Digitemp1-wire liitännän olen toteuttanut RS-232 portissa seuraavalla adapterilla sen toimintavarmuuden vuoksi:
http://tietomyrsky.fi/tuotteet/1-wirebus/Niille, jotka eivät tunne 1-wire väylää, linkki wikipediaan (englanniksi):
http://en.wikipedia.org/wiki/1-Wire-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ei kai levyntarkistus vaadi mitään käyttäjän toimia? Eikös se vain pyydä painamaan esciä, jos haluaa skipata tarkistuksen. Jos siis puhutaan siitä fsck-tarkituksesta, joka tapahtuu oletuksena tietyllä käynnistysvälillä, olikohan jotain 30 käynnistystä. Ja voihan tuon tarkistuksen ottaa pois päältäkin, jos haluaa.
fsck:sta on kyse, mutta palvelimessa EI OLE näyttöä eikä näppäimistöä palvelimen hoitaessa tehtävää.
Toi kysely levyntarkistuksen yhteydessä on todennäköisesti vakava merkki kiintolevyn leviämisestä, mikäli kone on kiinni upsissa, ja kaikki sammutukset ovat normaaleja. Oletko tutkinut kiintolevyn toimivuutta lokeista.
Kiintolevyn virheille on looginen syy koska palvelin sammutetaan toistaiseksi raa-asti virrat katkaisemalla.
Olen muuttanut webminillä kiintolevystä välimuistin pois käytöstä palvelimen nopeuden kustannuksella.
Palvelimen virransyöttöä ei toistaiseksi ole UPS-varmennettu. Tätä olen harkinnut.
Kaipaa hiomista.
Esim sammutus atx-virtakytkimestä hallitusti. Tähän lienee ohjeita foorumilla (muistan lukeneeni joskus)
Yritin vähän tavailla speksejä, ja ehkä uskaltaisin sitäkin kokeilla, mikäli laite olisi oma tekemäni, ja osaisin itse tehdä toisen samanlaisen laitteen.
Mulla on tarkoitus rakentaa kotona olevaan palvelimeen täsmälleen samat ominaisuudet testaukseen ja näiden skriptien kehittelyyn. Tuo toinen anturi, siis DS18B20 (B-anturi) poikkeaa aiemmasta sen ohjelmallisen muokattavuuden vuoksi.
Ensinnäkin tehon syöttö ns "Parasite-Power" -moodissa ei toimine B-anturin suurimmalla resoluutiolla vaan on kytkettävä +5v syöttö mukaan.
Tosin ohjelmaasi pitää tehdä muutoksia: jakaa nykyinen arvo 8:lla, jotta arvo olisi oikea. Ainakin niin päättelisin spekseista.
Näin voisi ajatella. Toisaalta itse digitemp asetuksiin en ole tehnyt mitään muuta kuin lokiin liittyvää muotoilua sekä ihan alussa
HUOMATKAA: komentoa "digitemp" ei ole olemassa, vaan olen tehnyt itselleni symbolisen linkin "digitemp" hakemistoon: /usr/bin/
ja tämän kohteena on (muistaakseni tämä näistä kolmesta) /usr/bin/digitemp_DS2490
seuraavat kolme komentoa toimivat suoraan mm -h parametrilla:
/usr/bin/digitemp_DS2490
/usr/bin/digitemp_DS9097
/usr/bin/digitemp_DS9097U
Anturin ensiasennuksen tein seuraavalla komennolla:
sudo digitemp -i -s/dev/ttyS1
Lukunopeudella ei ole tässä merkitystä, koska tiedon luku anturilta ( joita voi olla kymmeniä) ei kestä muutamaa sekuntia kauempaa yhdelle anturille. Mittausväli on käytännössä ainakin 10 min.
Tosin rehellisyyden nimissä tunnustan, etten aivan ymmärtänyt kuinka data liikkuu ko. anturin ja 1 johto väylän välillä, vaikka yritinkin sitä hoksata.
Tähän vastasinkin jo linkkien avulla.
Olethan huomannut. Vaikka näyttötarkkuus on 12 bittiä, niin merkitseviä bittejä on vain 9. Eli molemmat näyttävät 0,5 asteen tarkkuudella. Se mistä toi voi johtua on ehkä kohinasta, tai jostain muusta.
Tarkoitatko anturin lämpökohinasta? Itse data on ykköstä ja nollaa, eli sitä kone tuskin väärin ymmärtää..
ästä en ymmärrä ROM-kohtaa, jotain sensorin ID:tä vai mitä?
Kyllä. Jokaisella anturilla on oma yksilöllinen sarjanumero / "identiteettitieto", jolla erotetaan väylälle liitetyt laitteet, mikä niistä halutaan lukea. Koska anturit ovat rinnankytkettyjä eli toisinsanoen väylällä vaikuttava jännite vaikuttaa kaikissa antureissa samanaikaisesti. Tämä "ROM koodi" haetaan antureiden asennuksen yhteydessä .digitemprc -tiedostoon, josta olen kopioinut tiedot asetustiedostoihin.
lisätietoa:
man digitemp
Sitten paha sanoa toisen anturin toimivuudesta suoraan, kun puuttuu Sensorin takana olevan laitteen piirikuva ja firmis. Firmikseen saattaa joutua tekemään jotain pientä muutosta, mutta en ole ihan 100 varma, kun ei valjennut kuinka anturilta luetaan tietoa ja kuinka sinne kirjoitetaan tietoa. Samaa johtoa pitkin kuitenkin, mutta missään en huomannut kuinka määritelään sisääntuleva ja ulosmenevä. Todennäköisesti aluksi kirjoitetaan oikealla nopeudella kutsu, johon kirjoitetaan myös sisään menevä data, ja sitten hetken päästä laite vastaa.
Tekninen määrittely löytyy 1-wire väylän kuvauksesta. Väylä on ennalta määritelty kuinka tietoa käsitellään.
pump:
kyllä ne kaikki ds18*** anturit käy sekaisin samaan linjaan pitää vaan ajaa se asetus komento aina uuden anturin lisäämisen jälkeen.
"digitemp_DS9097 -i -s/dev/ttyS0 -c digitemp.conf "
ilman -c digitemp.conf tekee ajettavaan hakemistoon .digitemprc tiedoston
Tämä oli tärkeä tieto. Tuota en itsekään hoksannut, kuinka ulostulon voi syöttää suoraan konfiguraatioon (esim digitemp.conf)
Konfiguraatiot olen rakentanut toistaseks käsityönä copypaste tyyliin. Vaikka joutuuhan nää lokitiedostot kertomaan konfiguraatioissa.
Pump, kiitokset.