Kirjoittaja Aihe: 9.04 uusi osiontityökalu ja asentaminen vapaaseen tilaan rinnakkain RATKAISTU  (Luettu 1721 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Haluan asentaa läppäriini, jossa on Windows Vista valmiina Ubuntu 9.04 vaihtoehtoiseksi järjestelmäksi. Tähän mennessä olen käyttänyt siinä virtuaali-Ubuntua. Olen asentanut Ubuntuja koneisiini muistaakseni versioista 5. jotakin tai ainkin 6:sta alkaen. Olen huomannut parhaaksi vaihtoehdon "osioi itse". Vapaana olevaan tilaan olen määrittänyt Ubuntulle joko 1 tai kaksi osiota. Nyt kun yritin asentaa 9.4, ei vapaaseen tilaan asentamista ollut tai ainakaan sitä ei sanota. Siinä on rinnakkaisasennus, ja samalla ilmoitus, että Windows Vista loader tuhotaan ja suluissa on koko osion tilavuus eli tuhoaako asennus silloin ntfs osiolla olevan datan. Yritin tietenkin vaihtoehtoa "osioi käsin". Osioi itse olisi kielellisesti parempi.  Mutta tämäkään vaihtoehto ei näyttänyt uutta osiointitaulua ennenkuin muutokset on tehty. Lopetin varmuuden vuoksi koko asennuksen. Voin tietenkin asentaa esim. 8.04 version, jolla on helppo määritellä paljonko käytän vapaata tilaa, ja sen jälkeen asentaa siihen päälle 9.04, mutta se tuntuu aika typerältä. Onko tässä suomenkielisessä versiossa vain epäselvä käännös, vai onko se niin myös englanninkielisessä. En ole kokeillut. Jos joku osaisi kertoa, miten asennus toimii tässä uudessa versiossa, olisin kiitollinen. Mielestäni joka tapauksessa olisi syytä selventää sen asennusohjetta.
« Viimeksi muokattu: 09.05.09 - klo:17.24 kirjoittanut Pontus12 »

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Tämä on pelkkää mutuilua yhden oman Jaunty-asennukseni pohjalta, mutta siis Vista-loaderin tuhoaminen tarkoittaa vain sitä, että Grub jyrää Windowsin oman käynnistimen yli. Itse olen aina osioinut itse, koska haluan homen omalle osiolleen, joten en noista valmiista vaihtoehdoista niin tiedä. Kuvittelisin kuitenkin, että tuo rinnakkain asennus on oikea vaihtoehto, teki se sitten homen erikseen tai ei.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Löysin vastauksen asennusongelmaan tuhottuani ensin kovalevyni eli Ubuntu alusti koko levyn. Sain kuitenkin monien työtuntien jälkeen palautettua suurimman osan. Osioiminen versiolla 9.04 onnistuu hyvin. Pitää antaa sen käynnistyä ensin cd:ltä ja käynnistää osiointisovellus. Sillä voi muuttaa olemassa olevan osion kokoa niin, että tilaa vapautuu, ja siihen voi sitten tehdä tarvittavat osiot. Voisi mielestäni olla yksinkertaisempaa, mutta hyvä näinkin. Ubuntu siis toimii, mutta Ylen uutiset ei näy. Mozilla ei löydä pluginia. Edellisessä versiossa se löytyi suoraan.