Kirjoittaja Aihe: Kovalevyn muuttaminen NTFS  (Luettu 4577 kertaa)

Allusb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Kovalevyn muuttaminen NTFS
« : 02.05.09 - klo:15.01 »
Nyt olen n. 2vk käyttänyt ubuntua, ja tulin siihen tulokseen että tämä saa lähteä, koska esim photoshop CS4 ei toiminut kunnolla winellä.
Eli Windows 7 latasin ja polttelin DVDeelle, mutta asentamisessa tuli ongelmia kun ei ole kovalevy NTFS muodossa, minkä seiska siis vaatii, miten ihmeessä saan kovalevyni NTFS muotoon siis ? Yritin guuglailla, ja täältäkin hakea.

Kiitos jo etukäteen. :)

Ux64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 586
    • Profiili
Vs: Kovalevyn muuttaminen NTFS
« Vastaus #1 : 02.05.09 - klo:15.07 »
Nyt olen n. 2vk käyttänyt ubuntua, ja tulin siihen tulokseen että tämä saa lähteä, koska esim photoshop CS4 ei toiminut kunnolla winellä.
Eli Windows 7 latasin ja polttelin DVDeelle, mutta asentamisessa tuli ongelmia kun ei ole kovalevy NTFS muodossa, minkä seiska siis vaatii, miten ihmeessä saan kovalevyni NTFS muotoon siis ? Yritin guuglailla, ja täältäkin hakea.

Kiitos jo etukäteen. :)

Poista nykyinen partitiointi kokonaan ja aja asennus uudelleen. Siitä se lähtee, helposti. Nou problem.

Varmaan Windowssin asennuksessakin noi partitiot voi poistaa, jos ei oo täysin puusilmä. Ainakin aina ennen on voinut. Tuskin 7 RC tekee poikkeusta.

Allusb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Kovalevyn muuttaminen NTFS
« Vastaus #2 : 02.05.09 - klo:15.09 »
Poista nykyinen partitiointi kokonaan ja aja asennus uudelleen. Siitä se lähtee, helposti. Nou problem.

Varmaan Windowssin asennuksessakin noi partitiot voi poistaa, jos ei oo täysin puusilmä. Ainakin aina ennen on voinut. Tuskin 7 RC tekee poikkeusta.

Totaalinen aloittelija kun olen, miten voin poistaa nykyisen partitoinnin ? d:

konrad

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 224
    • Profiili
Vs: Kovalevyn muuttaminen NTFS
« Vastaus #3 : 02.05.09 - klo:15.11 »
Eikö win7:n asennusohjelma osaa alustaa levyä oikeaan muotoon? Uskomatonta.. :o

No Ubuntu osaa :) elikkäs asenna gparted ja ntfsprogs, ja sitten vain gpartedilla alustat haluamasi osion ntfs muotoon.

« Viimeksi muokattu: 04.05.09 - klo:16.41 kirjoittanut konrad »

Allusb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Kovalevyn muuttaminen NTFS
« Vastaus #4 : 02.05.09 - klo:15.22 »
No Ubuntu osaa :) elikkäs asenna gparted ja ntfsprogs, ja sitten vain gpartedilla alustat haluamasi osion ntfs muotoon.
No minä en osaa :)
Elikkäs gpartedilla "alusta muotoon" kohtaa ei saa klikkailtua. :p

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: Kovalevyn muuttaminen NTFS
« Vastaus #5 : 02.05.09 - klo:15.54 »
Seiskan asennusohjelmalle voi sanoa, että poista vanha osio ja tee uusi. Ei tarvi puljata millään muilla ;)
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Kovalevyn muuttaminen NTFS
« Vastaus #6 : 03.05.09 - klo:09.00 »
Nyt olen n. 2vk käyttänyt ubuntua, ja tulin siihen tulokseen että tämä saa lähteä, koska esim photoshop CS4 ei toiminut kunnolla winellä.
Eli Windows 7 latasin ja polttelin DVDeelle, mutta asentamisessa tuli ongelmia kun ei ole kovalevy NTFS muodossa, minkä seiska siis vaatii, miten ihmeessä saan kovalevyni NTFS muotoon siis ? Yritin guuglailla, ja täältäkin hakea.

Kiitos jo etukäteen. :)

Photoshopin saa ehkä siten toimimaan kunnolla Winellä, kun asentaa jonkin Windowsin samalle kovalevylle Linuxin kanssa, jolloin Wine käyttää "aitoja" windows-tiedostoja.  :)

Todennäköisesti kovalevylläsi on tilaa ainakin kahdelle eri käyttärille :)



13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

konrad

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 224
    • Profiili
Vs: Kovalevyn muuttaminen NTFS
« Vastaus #7 : 03.05.09 - klo:11.31 »
No Ubuntu osaa :) elikkäs asenna gparted ja ntfsprogs, ja sitten vain gpartedilla alustat haluamasi osion ntfs muotoon.
No minä en osaa :)
Elikkäs gpartedilla "alusta muotoon" kohtaa ei saa klikkailtua. :p
Osio, jota aiot käpistellä, ei saa olla liitettynä eli jos koneessasi on vain yksi kiintolevy, joudut tekemään alustuksen livelevyn avulla.

kalarm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 714
    • Profiili
Vs: Kovalevyn muuttaminen NTFS
« Vastaus #8 : 03.05.09 - klo:12.06 »
No Ubuntu osaa :) elikkäs asenna gparted ja ntfsprogs, ja sitten vain gpartedilla alustat haluamasi osion ntfs muotoon.
No minä en osaa :)
Elikkäs gpartedilla "alusta muotoon" kohtaa ei saa klikkailtua. :p
Osio, jota aiot käpistellä, ei saa olla liitettynä eli jos koneessasi on vain yksi kiintolevy, joudut tekemään alustuksen livelevyn avulla.
Tuossa onkin kaikki oleellinen. Siis Live eli asennuslevy sisään -->Järjestelmä -->Ylläpito -->Levyosioiden muokkain -->Tunnusluku --> Valitse oikeasta nurkasta -->Levy/osio --> Klikkaa oikealla --> Alusta muotoon ntfs. Nyt Windows tunnistaa osiot.
Terveisin kalarm.
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

Wrex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Kovalevyn muuttaminen NTFS
« Vastaus #9 : 04.05.09 - klo:07.50 »
sanoisin että helpointa olisi käynnistää se 7 DVDltä ja alustaa sillä sen 7n ohjelmalla, eli siitä missä ne levyt tulee näkyviin niin advanced kohta ja poistaa kaikki osiot ja sitten vaan seuraavaa, koska kyllä se 7 osaa alustaa monenlaisia levyjä (on tullut kokeiltua useasti vistan ja 7n kanssa):)
Intel Core i7 870, 16GB DDR3, 120GB + 2TB, AMD Radeon 6870.

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Kovalevyn muuttaminen NTFS
« Vastaus #10 : 04.05.09 - klo:18.26 »
Photoshopin saa ehkä siten toimimaan kunnolla Winellä, kun asentaa jonkin Windowsin samalle kovalevylle Linuxin kanssa, jolloin Wine käyttää "aitoja" windows-tiedostoja.  :)

Todennäköisesti kovalevylläsi on tilaa ainakin kahdelle eri käyttärille :)
[/quote]

Minulla ainakin myös Photoshop toimii hyvin Winellä....mutta en kyllä ymmärrä miksi jotku pitävät sitä parempana kuin Gimp ::)

[ylläpito on poistanut liitteen]
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/