Tuli asenneltua muutama päivä Kubuntu ensimmäistä kertaa koneelle. Ennen olen käytellyt Ubuntua ja olen hieman hukassa näiden Kubuntun äänisäätöjen kanssa.
Ongelma on siis seuraava: Minulla on kahdet kaiuttimet (tietokoneen ja television), joita haluan käyttää vuorotellen. Televisioon menee ääni emolevyn äänikortilta HDMI-liitännän kautta ja kajareihin toisen erillisen äänikortin (SBLive) kautta. Ubuntussa pystyin vaihtamaan näppärästi äänilähdettä asetuksista (en nyt muista, mikä sen paikan nimi tarkalleen oli) emolevyn äänikortin ja SBLiven välillä. Esimerkiksi, jos halusin kuunnella musiikkia, väänsin äänet kajareihin ja leffaa katsoessa telkkuun jne.
Kubuntusta löytyy System Settings -> Multimedia -valikosta eri äänilähteiden valinta. Se ei kuitenkaan tunnu vaikuttava kaikkin sovelluksiin. Amarok ja Dragon Player tottelevat sitä kiltisti, mutta Mplayer ja Kaffeine (ja musiikkisoittimista Quod Libet ja Songbird) soittavat itsepäisesti kaiken äänen tietokoneen kajareista, vaikka vaihdan äänilähteeksi emolevyn äänikortin. Onko tällä jotain tekemistä sen kanssa, että Amarok ja Dragon Player käyttävät Phononia ja nuo kaksi muuta videotoistinta jotain muuta (mitä?) vai mistä tämä johtuu? Miten saisin säädettyä myös noiden muiden soittimien äänet telkkuun emolevyn äänikortin kautta?
Ps. bonuskysymys: Tietääkö kukaan mitään hyvää saittia, josta selviäisi selkeästi, miten eri Linuxin äänijärjestelmän osaset toimivat? Olen niin hukassa näiden käsitteiden kanssa ja sen, miten ne vaikuttavat toisiinsa. On OSS:ää, ALSA:a, PulseAudiota, Phononia, Xineä, Gstreameriä ja ties mitä - ei noista ota hittokaan (tai ainakaan minä) selvää
Wikipediasta lueskelin, mutta ei oikein auennut kokonaisuutena tuo homma yksittäisiä artikkeleita lukemalla.
Kiitos vastauksista jo etukäteen.