Kirjoittaja Aihe: 9.04 Netbook remix ja asennusongelma Acer Aspire One ZG5  (Luettu 4688 kertaa)

fyndi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Hommasin tuollaisen edullisen netbookin ja halusin siihen Linpusin tilalle välittömästi Ubuntu Netbook Remixin. Tikulta boottaus toimi hienosti ja netit, verkot, printterit yms. toimivat hienosti ja päätin asentaa sen SSD kovolle pysyvästi. Asennus meni OK ja ensimmäinen käynnistyskin jonka yhteydessä vaihdoin netbook työpöydän perinteiseen gnome versioon. Halusin asentaa mobiilikäyttöä varten bluetooth donglen ja sekin vielä asentui OK ja paritus Nokian E61i onnistui, mutta yhteyttä kännykän kautta nettiin en vielä saanut, joten päätin bootata systeemin - mutta sitten tuli ongelma.

Kone käynnistyy taas ihan OK. Ensin pomppaa Update Managerin ikkuna, jonka voin sulkea, mutta työpöydällä ei ole sitten enää yhtään mitään - ihan tyhjä. Ei kansioita, ei ylä- tai alapalkkeja, ei mitään mistä pääsisin menuihin käsiksi. Minne ne nyt sitten katosivat ja miten ne saa takaisin? Mikäköhän mulla on mennyt pieleen?


Muokattu - Eipä tuo näyttänyt johtuvaankaan mistään Bluetooth donglesta, vaan siitä että kun asennuksen jälkeen valitsin sen classic desktop asetuksen niin sen jälkeen kun bootataan kone niin ylä- ja alapalkit ovat kadonneet. Mistäköhän tuo sitten johtuu ja miten ne palkit saadaan takaisin?
« Viimeksi muokattu: 26.04.09 - klo:10.02 kirjoittanut fyndi »

LadyBug

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: 9.04 Netbook remix ja asennusongelma Acer Aspire One ZG5
« Vastaus #1 : 26.04.09 - klo:10.55 »
Tuo on bugi. Itse törmäsin samaan toissapäivänä EEE PC:n kanssa.

Selviät siitä luomalla oikean hiirenklikkauksen kautta tyhjälle työpöydälle launcherin (äh, käytän englanninkielistä Ubuntua, en tiedä mitä se on suomeksi) komennolle "gnome-terminal". Sitten kun terminaalikuvake on työpöydällä, avaa terminaali ja komenna "gnome-panel &". Sen jälkeen paneelit tulevat takaisin.

UNR:stä pääset eroon lopullisemmin muistamalla klikata System -> Preferences -> Startup Applications -valikosta pois UNR/UME-kilkkeet sekä maximus-nimisen ikkunanmaksimoijan. Valitettavasti ainakin minulla maximus jäi pysyvästi taustalle enkä pääse siitä eroon millään (kill -9 vain käynnistää sen uudelleen). Jos maximuksen poistoon ajettavien prosessien joukosta on joku muukin tapa kuin sen poisto systeemistä pakettimanagerin kautta, niin kertokaa.

Tällä hetkellä tulen juuri ja juuri toimeen kun olen gconf-editorilla pistänyt /apps/maximus-kohdassa no_maximize -boxiin rastin. Silti maximus tekee aina jotain yllättävää joillekin ikkunoille.

fyndi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: 9.04 Netbook remix ja asennusongelma Acer Aspire One ZG5
« Vastaus #2 : 26.04.09 - klo:11.07 »
Hei kiitoksia!! Toihan toimi. Vai on noin perustavaa laatua oleva bugi päässyt kehitysseulan läpi?

Eli koska haluan käyttää gnomea enkä sitä remix pöytää, niin taidan vaihtaa perus ubuntun tuohon koneeseen, vai onko tuossa Remixissä jotain sellaista miksi se pitäisi ehdottomasti olla tuossa pikkuläppärissä? Itse elättelin toiveita että se olisi kevyempi ja nopeampi, mutta onko se sitä?

LadyBug

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: 9.04 Netbook remix ja asennusongelma Acer Aspire One ZG5
« Vastaus #3 : 26.04.09 - klo:11.23 »
Itse taidan pitää kyllä tuon remixin EEE PC:ssä, koska sen mukana ei tule nyt ihan niin paljon sitä tarpeetonta höhää mitä normisbuntun mukana (esim. joku Brasero CD:n poltto-ohjelma on aika tarpeeton netbookissa). Aikaisemmin minulla oli tuossa perus-Hardy, jota oli viritetty eee-spesifisin kernelein.

LadyBug

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: 9.04 Netbook remix ja asennusongelma Acer Aspire One ZG5
« Vastaus #4 : 26.04.09 - klo:17.51 »
UNR:stä pääset eroon lopullisemmin muistamalla klikata System -> Preferences -> Startup Applications -valikosta pois UNR/UME-kilkkeet sekä maximus-nimisen ikkunanmaksimoijan. Valitettavasti ainakin minulla maximus jäi pysyvästi taustalle enkä pääse siitä eroon millään (kill -9 vain käynnistää sen uudelleen). Jos maximuksen poistoon ajettavien prosessien joukosta on joku muukin tapa kuin sen poisto systeemistä pakettimanagerin kautta, niin kertokaa.

Tämä selvisi usean tunnin ähellyksen jälkeen. Olin jossain vaiheessa pistänyt gnomen tallentamaan istunnon kaikkine ajossa olevine ohjelmineen ja siinäpä se maximus tallentui mukana. Eli kun vihdoin tajusin poistaa .config/gnome-session/saved_session -hakemistosta oikean .desktop-fileen, niin johan osasi kadota logoutin yhteydessä.

Noita session tilan paikkoja on muuten aika monta. On tuo yllämainittu, sitten .config/session-state/ ja vielä .gconfd/saved_state.

veekoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 443
    • Profiili
Vs: 9.04 Netbook remix ja asennusongelma Acer Aspire One ZG5
« Vastaus #5 : 27.04.09 - klo:13.28 »
Itse taidan pitää kyllä tuon remixin EEE PC:ssä, koska sen mukana ei tule nyt ihan niin paljon sitä tarpeetonta höhää mitä normisbuntun mukana (esim. joku Brasero CD:n poltto-ohjelma on aika tarpeeton netbookissa). Aikaisemmin minulla oli tuossa perus-Hardy, jota oli viritetty eee-spesifisin kernelein.


Ubuntu 9.04 UNR jakelupaketti on kooltaan 945Mt ja ubuntu desktop 699 Mt. Ei tuo remix-versio tunnu mitenkään erityisen riisutulta, paremminkin päivastoin. Paljonkohan tuo remix versio vie tilaa asennettuna?

ilnux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
    • squaremotion
Vs: 9.04 Netbook remix ja asennusongelma Acer Aspire One ZG5
« Vastaus #6 : 30.04.09 - klo:17.29 »
Itse huomasin saman asian. Tuosta bugista on ticketti auki, joten korjautunee päivittämällä tulevaisuudessa. Minä pidättäydyin vaihtelemasta ympäristöä, sen verran sekaisin tuntui menevän.
---
linux since 1997

fyndi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: 9.04 Netbook remix ja asennusongelma Acer Aspire One ZG5
« Vastaus #7 : 12.06.09 - klo:20.51 »
Lainaus
Itse huomasin saman asian. Tuosta bugista on ticketti auki, joten korjautunee päivittämällä tulevaisuudessa. Minä pidättäydyin vaihtelemasta ympäristöä, sen verran sekaisin tuntui menevän.

Onko tuo bugi työpöydän vaihdon yhteydessä jo korjattu?

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: 9.04 Netbook remix ja asennusongelma Acer Aspire One ZG5
« Vastaus #8 : 24.07.09 - klo:15.34 »
Lainaus
Onko tuo bugi työpöydän vaihdon yhteydessä jo korjattu?

Eipä näköjään ole, kokeilin ja palkit katosivat samoin metacity ei pelaa, pistin unr työpöydän takaisin eikä metacity toimi vieläkään.

Onko kenelläkään vinkkiä miten toimia?

Storck

  • Vieras
Vs: 9.04 Netbook remix ja asennusongelma Acer Aspire One ZG5
« Vastaus #9 : 24.07.09 - klo:15.41 »

Onko kenelläkään vinkkiä miten toimia?

Itselläni on EeePC:ssä UNR 9.10 Karmic ja toimii hyvin.   8)

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: 9.04 Netbook remix ja asennusongelma Acer Aspire One ZG5
« Vastaus #10 : 24.07.09 - klo:15.58 »
Nyt puuttuu myös unr työpöydältä gnomen palkki, metacity lähtee käyntiin kun laittaa työpöytä tehosteet päälle.

Lainaus
Itselläni on EeePC:ssä UNR 9.10 Karmic ja toimii hyvin.
Voisin itsekkin koalaa kokeilla, mistähän sen saa imuroitua?

Edit: Löytyi se koala, nyt vain kokeilemaan.

Edit2: Eipä tuo koala toimi niinkuin pitäisi, no se onkin kehitys versio.
Tuntuu että tähä aspire oneen ei oikein löydy järkevää vaihtoehtoa, perus ubuntulla kyllä toimii jollain lailla mutta paremminkin voisi.
« Viimeksi muokattu: 24.07.09 - klo:17.52 kirjoittanut HMi »

fyndi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: 9.04 Netbook remix ja asennusongelma Acer Aspire One ZG5
« Vastaus #11 : 30.09.09 - klo:13.32 »
Jokohan 9.10 uusimmat testiversiot toimisivat työpöydän vaihdolla? Onko kukaan jo kokeillut?

fyndi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: 9.04 Netbook remix ja asennusongelma Acer Aspire One ZG5
« Vastaus #12 : 30.04.10 - klo:13.57 »
Jokohan 10.04 Remix toimii työpöydän vaihdolla?? Onkos joku jo kokeillut?

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: 9.04 Netbook remix ja asennusongelma Acer Aspire One ZG5
« Vastaus #13 : 30.04.10 - klo:15.42 »
Jokohan 10.04 Remix toimii työpöydän vaihdolla?? Onkos joku jo kokeillut?

Hienosti toimii.