Kirjoittaja Aihe: Zoneminder palvelin  (Luettu 4334 kertaa)

Tunkkaamo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 231
    • Profiili
    • Tunkkaamo
Zoneminder palvelin
« : 25.04.09 - klo:21.16 »
Iltaa.

Kotopalvelimella on vielä resurssia käytämättä vaikka siinä kaikenlaista digiboksista jukeboksiin pyöriikin.

Ajattelin laittaa Zoneminderin + kameran vahtimaan takapihaa ja parkkipaikkaa.
Pari kameraa minulla  onkin miljoonalaatikossa, nyt pitäisi joku hyvä videokaapparikortti saada, joka toimisi vielä Linux+Zoneminder viritelmällä.

Onko kenelläkään kokemuksia hyvistä korteista?
Zoneminderin sivujen kautta löytyi vain jenkkiläinen toimittaja.
Lisäksi palvelimessa on enää PCI-E paikka vapaana, joten kortin pitäisi mennä siihen.
T.
Tunkkaamo

ilnux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
    • squaremotion
Vs: Zoneminder palvelin
« Vastaus #1 : 03.05.09 - klo:14.29 »
Minulla pyörii Zoneminder kahdella Axis 207W kameralla. Oli jotenkin kätevämpi, ei tarvinnut kaapeloida analogia kameroita koneelle. On muuten todella toimiva softa, uptimet 50 €:n pc:llä on vakuuttavat:

14:45:54 up 173 days,  4:25,  1 user,  load average: 0.15, 0.29, 0.27

---
linux since 1997

Tunkkaamo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 231
    • Profiili
    • Tunkkaamo
Vs: Zoneminder palvelin
« Vastaus #2 : 03.05.09 - klo:21.47 »
Minulla pyörii Zoneminder kahdella Axis 207W kameralla. Oli jotenkin kätevämpi, ei tarvinnut kaapeloida analogia kameroita koneelle. On muuten todella toimiva softa, uptimet 50 €:n pc:llä on vakuuttavat:

14:45:54 up 173 days,  4:25,  1 user,  load average: 0.15, 0.29, 0.27



Juu tuo kamera näytää pätevältä: Pitää kuitenkin säästää rahaa ja käyttää niitä mitä on....
Kiitos "testimonystä" kuitenkin.
T.
Tunkkaamo

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Zoneminder palvelin
« Vastaus #3 : 17.08.09 - klo:15.03 »
Mulla käytössä tuo Zoneminder ja 4 kameraa

1 kpl Web kamera, liitäntä USB, joten pitää olla lähellä palvelinta (huonojuttu)
1 kpl IP-kamera helppo sijoitella, kuvanlaadussa toivomisen varaa (hinta 200€)
2 kpl oikeita valvonta kameroita hyvä kuva / suht halpoja suosittelen, jos meinaa että kuvista on oikeasti jotain hyötyä. Vaatii tietenkin sitten koneeseen kortin.

Tilasin store.bluecherry.net putiikista 2 kpl PV-143 - 4 port video capture card (30FPS)
Nopea toimitus ja korteilla hyvä kuvanlaatu.

Huomaa MuuninpiiriChipset: BT878 vaatii että kaikki sisääntulot (4kpl) käyttävät samaa asetusta.
- sama juovaluku
- PAl / NTS
- Mustavalko / väri ym

Eli saat tuohon korttiin kytkettyä käytännössä vai samanlaisia kameroita.
Jos sinulla (kuten mulla on ) kameroissa eri juovaluku vaati käytännössä erilliset kortit.
(molemmisa koteissa nyt kolme käyttämtönta kameraliitäntää, mutta kaksi erillaista kameraa ei toimi asmassa kortissa)

Suosittelen tilaamaan kortin jossa neljä muunospiiriä.
Silloin saat kytkettyä neljä eri kameraa samaan korttiin.

Joihinkin neljänpiirin korttiin saa 8 kameratuloa.  Kahden kameran on aina käytettävä samoja asetuksia, koska BT878 piiriä kohden voi olla vain yhdet kamera asetukset.



Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Zoneminder palvelin
« Vastaus #4 : 17.08.09 - klo:15.10 »
Olen joskus raapustellut itselleni jotain muistiinpanoja ohjelman tiimoilta.

Ei täydelliset ja sisältää varmasti joitain virheitä, mutta jos apua niin tässä ainakin toistaiseksi

kotisivu.dnainternet.net/vuorris/zoneminder/

Versio on vanha, muuta perusidea toivottavasti selviää

Ripa

Tunkkaamo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 231
    • Profiili
    • Tunkkaamo
Vs: Zoneminder palvelin
« Vastaus #5 : 17.08.09 - klo:23.06 »
Ostin kotiin edullisen DCS-910 kameran, kun sen edeltäjä, dcs-900, toimii toimistolla ihan kohtuullisesti jopa virtuaalisen zoneminder-palvelimen päällä.

Ihan nätisti toimii, eikä ollut järin hankala konfiguroida zoneminderiin.

T.
Tunkkaamo

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Vs: Zoneminder palvelin
« Vastaus #6 : 18.08.09 - klo:12.24 »
Mulla kans tommonen DCS-900 kamera. Toimii ihan ok. mutta valoa pitää olla melkopaljon, jotta kuva selkeä.
Soveltu lähinnä vain sisäkäyttöön.

Kun DCS-900:n kuvaa vertaa oikean valvontakameran kuvaan on ero selkeä.
DCS-900:n reso on max. 640 x 480 ja analogisissa valvonta kameroissa PAL 720 x 576
Valvontakameran kuva on paljon parempi, mitä tuosta reson erosta voisi päätellä.
Samoin nuo oikeat valvontakamerat näkevät myös täysin pimeässä, kun käyttävät IR-valoa,
tosin kuva on silloin mustavalkoinen.
Koska kamera kytkeytyy mustavalkotilaan ei kuvassa esiinny lainkaan värikohinaa kuten tuolla DCS-900:n kanssa.
Moniin analogikameroihin voi myös vaihtaa optiikan, mistä voi vain haaveilla IP-kameroiden kanssa.

Mikäli meinaa rakentaa toimivan systeemin useammalla kameralla "tienaa" kortti hintansa helposti takaisin.
Lisäksi analogikameroissa on ominaisuuksia joita ei halpoihin muutaman satasen IP-kameroihin saa.
Analogi kamerat vaatii tietty oman kaapeloinnin, mutta kun olen joutunut jokatapauksessa vetämään kameroille kaapelit,
niin on aivan sama mitä piuha sinne seinään mätkii, hinta ja vaiva on sama.
Lisäksi kannataa muistaa ettei analogi kamerat kuormita lainkaa ethernet verkkoa, mikä muutenkin ruuhkainen.