Ennen olin waretuksen kannalla ja perustelin kantani samalla tavalla kuin Piraattiliitto yms. Sitten mietin hieman asiaa ja tajusin että piratismin logiikka kusee, vähän niinkuin kommunismi perunoi muinoin vaikka siihen niin uskottiin. Älkää kuitenkaan ymmärtäkö väärin, en tarkoita että waretus ja kommunismi kulkisivat käsi kädessä, halusin vain antaa käytännön esimerkin.
Immaterialistisen tavaran saamiseen on jo ideologia:
avoin lähdekoodi. Mutta jos tekijät ovat sitä mieltä, että haluavat tehdä rahaa tuotteillaan niin ei siinä mitään, mutta laittomia kopioita ei kuitenkaan saa tehdä jos tuote on alun perin tarkoitettu myytäväksi. Vaikka tekijät eivät suoranaisesti menetä mitään immaterialisistisesta laittomasta kopiosta, niin se on kuitenkin loppujen lopuksi pois heidän ansioistaan kun asiakas voi saada ilmaiseksi sen minkä olisi muuten ostanut, siihen ei vaikuta paskaakaan se että "jos on ilmainen niin useampi saa sen käyttöön, jos se maksaisi niin hän ei kuitenkaan sitä ostaisi" ajatus, kuuluisuus ei tuo sitä rahaa, ellei firmalla ole muita rahahanoja missä kuuluisuus olisi tuottoisaa (vähän hankalasti selitetty, whateva). Olen sitä mieltä hekilökohtaisesti, että avoin lähdekoodi ei ole ainoa oikea totuus multimediamaailmassa ja kopioitavan datan myynti on mielestäni jees. Avoin lähdekoodi on kuitenkin aivan loistava aate. Eli siis avoin lähdekoodi on IDEOLOGIA suljetun lähdekoodin kanssa, ei voida päättää kumpi on parempi. Mielestäni paras tilanne on kun molempia ideologioita käytetään että maailma ei mene yhden suuntauksen mukaan. "Kilpailua" pitää aina olla. Samalla tavalla voidaan ajatella, että on hyvä että on vasemmisto ja oikeisto, ei pelkästään oikeistoa tai vasemmistoa. En ota kantaa kumpaan puoleen itse kuulun tai kumpi on parempi. Toivottavasti saitte tästä sekavasta selityksestäni jotain tolkkua, kymmentuntisen päivän jälkeen on hieman väsynyt olo.
Tosiasia kuitenkin on, että nykytilanne ei ole täydellinen ja se vaatii muutosta. Waretus ei ole kuitenkaan se ratkaisu, joku viisaampi ihminen saa luvan keksiä ratkaisun kun miettiä tekosyitä varastamiselle.
1.Kopiosuojaus.
- Kyllä, tämä on suoraan sanoen ärsyttävää. Yksi asia mikä pistää pattiin vaikka hankkisin pelin aidosti, esim. CoD:WaW, jonka omistan AITONA on nykyään omalla koneellaki käyttökelvoton kopiosuojauksen takia (ei salli yhteyttä nettiin, ongelma johtuu siitä että asensin uuden Wintukan ja peli on asennettu eri osiolle kuin Wintukka -> sama peliasnnus, uusi windows -> perunoi). Toisaalta, kopiosuojaus on tehty sen takia että niitä ei väärennäittäisi. Jos waretus tippuisi nollaan niin ei olisi kopiosuojauksia ja elämä olisi mukavaa.
2.Jos ostat peli eikö käyttäjällä pitäisi olla oikeus tehdä sille mitä haluaa.
Jos omistat aseen, niin saatko tehdä sillä mitä haluat ja ammuskella ympäriinsä ja sanoa "MUN ASE, MÄ OSTIN TÄN, SAAN TEHÄ TÄL MITÄ IKINÄ HALUN!!!". Perustelit äsken waretuksen about samalla tavalla.
3.Huono tuki linuxin kanssa.
Potkaise pelitaloja persauksille ja laita ne tekemään pelit Linuxille. Windowsille tehdään pelit sen markkina-aseman takia, mutta jos Linux nousee niin olen aivan varma että pelejäkin alkaa tupsahtelemaan yhä enemmän, natiiveina. Waretuksella et ainakaan auta asiaa.
4.Jos ostan peli fyysisen kopion minun pitäisi käyttää levyä asemassa koko ajan.
Sama vastaus kun kopiosuojauksessa. Toisaalta, nykytilanteessa NoCD kräkit auttavat asiaan ja käytän niitä itsekkin vaikka omistaisin pelin aitona.
5.Kallis hinta. -Kalleus on suhteellista, ja hinnat eivät ainakaan laske jos 70% peliä pelaavista on ottanut sen netistä.
Se 50-60 euron hinta on aivan liikaa sopivampi olisi 35-40 euroo.
Täysin totta. Tähän ei mitään lisättävää.
6.Musiikit,pelit,kirjat,taulut ovat taidetta joihin kaikilla pitäisi olla pääsy ilmaiseksi.
Avoin lähdekoodi, winkwink. Perustelin tarkemmin avauspuheessani.
7.En voi olla varma toimiiko joku peli varmasti koneellani jotta rahat ei menisi hukkaan waretan sen.
Jos peli on Linuxille natiivi, niin sen pitäisi toimia jos kone jaksaa pyörittää. Jos ei, niin sinulla on täysi oikeus saada rahasi takaisin. Windows-pelejä ei ole suunniteltu Winelle, joten et voi syytää tässäkään raha-ahneita firmoja.
PS. Tekijänoikeuspäivä - /facepalm
Edit:gdm, Kirosanoja pois.