Kirjoittaja Aihe: Lisää markkinointi-ihmisiä yhteisöstämme?  (Luettu 4262 kertaa)

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1260
    • Profiili
    • kotisivu
Lisää markkinointi-ihmisiä yhteisöstämme?
« : 21.04.09 - klo:12.05 »
Olisiko yhteisöön/foorumeille ilmaantunut markkinointihenkisiä ihmisiä yhtään? Tuntuisi olevan pulaa, sillä kaikenlaista tekemistä olisi mutta ei juuri tekijöitä. Petri on edelleen ainoa joka tekee jotain aidosti visuaalista meille :(

CD-levykansiprojektia varten tein tosiaan kannet englanninkielisistä, mutta ennen kuin sellaisia esim. 1000 kappaletta tilaisi tarvitsisi ihmisiä joilla on aikaa ja ajatusta siitä millä tavalla Ubuntua markkinoitaisiin esimerkiksi tuhannella CD-levyllä. Otto Kekäläinen Valo-CD-projektista on ehdottanut, että Valo-CD ja Ubuntu Suomi hankkisivat puoliksi CD-monistuskoneen, joka ratkaisisi itse CD-levyjen tuotannon. Hintaa tulisi n. 600 euroa per taho, joka olisi ehkä mahdollista Ubuntu Suomen palkintorahoista jos yhteisö sellaisen siunaisi. Mutta turha sellaista hankkia jos ei ole käyttäjiä.

Edelleen sitten olisi tuo Ubuntu 9.04 - uudet ominaisuudet -sivu, joka kaipaisi Kuvia, Ylistystä, Menoa versionumeroiden luettelemisen sijaan. Voin sitä hieman säätää mutta ei kertakaikkiaan riitä töiltä ym. aikaa Ubuntulle niin paljon varsinkin kun teen suomennoksia, luultavasti aikaa menee Petrin lataussivun käyttöönottoon ynnä muuta. Ei sillä, vähempikin kelpaa mutta mielestäni Ubuntu ansaitsisi markkinointia Suomessakin paljon enemmänkin.

Markkinointitiimin wiki-sivu on http://wiki.ubuntu-fi.org/Markkinointitiimi, toimintaideoita sivulla http://wiki.ubuntu-fi.org/Toimintaideoita. Markkinointitiimin sähköpostilistalla on ollut ajoittain keskusteluja, ja niitä kannattaa arkistoista selata. Joka tapauksessa paljon ei ihmisiä ole aktivoitunut. Myös täällä keskustelualueilla sivutaan aihetta aina välillä, ja täällä voidaan yhtä lailla kehitellä tekemisiä.

koomikko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Vs: Lisää markkinointi-ihmisiä yhteisöstämme?
« Vastaus #1 : 21.04.09 - klo:21.50 »
Kannustan kaikkia pientäkin mielenkiintoa asiaa kohtaan tuntevia liittymään joukkoon. Tehtävää on monenlaista, josta voi valita isompia, tai pienempiä juttuja mahdollisuuksiensa ja halunsa mukaan.

Markkinointi-toimiin osallistuvalta ei vaadita näyttöjä osaamisesta, tai kokemuksesta. Ikä-, ammatti-, rotu-, uskonto-, sukupuolirajoitteita ei ole. Tärkeimpänä edellytyksenä halu auttaa avoimien-ohjelmistojen leviämistä Suomessa. Yllyttäisin varsinkin markkinointi-, it-, kasvatus- ja sosiaalialan opiskelijoita ja ammattilaisia, sekä aloille aikovia miettimään mitä annettavaa teillä voisi yhteisölle olla (ideoita, kehitystä, käytännön toimia). Vähätellä ei myöskään voi oppimis- mahdollisuuksia ja onnistumisen tunteita, jonka osallistuminen voi tarjota.

Ja sitten puolustelemaan omaa saamattomuuttani.
Minulla on vaimo, viisi lasta, vanha talo ja kahdeksan tunnin työpäivät + hieman liikunta harrastuksia.
Lupauduin aikanaan, kun tiimejä ideoitiin, mukaan markkinointi-tiimin ydin porukkaan. Olen resurssieni rajallisuuden takia ollut huono osallistumaan toimintaan (johon tärkeänä kuuluisi myös muiden auttaminen ja tsemppaaminen). Turha tätä on kovin paljon selitellä, mutta jotkut asiat vievät aikaa, niin että se vie mahdollisuuksia muilta mielekiintoisilta ja tärkeiltäkin toimilta. Se mitä olen näihin toimiin satsannut on jäänyt lähinnä lähipiirin, oman kunnan ja maakunnan toimielinten tiedottamiseen.

Toivottavasti porukkaa löytyy jakamaan vastuuta yhteisön toiminnasta niiden muutamien aktiivisempien kaveriksi, ettei toiminta rasittaisi ketään liiaksi.
 
Rohkeasti mukaan!
Tuo ideasi julki postituslistalla, tai foorumilla. Osallistu ideoiden, tempausten ja tilaisuuksien järjestelyihin.

Pulkkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Lisää markkinointi-ihmisiä yhteisöstämme?
« Vastaus #2 : 22.04.09 - klo:00.04 »
Kannustan kaikkia pientäkin mielenkiintoa asiaa kohtaan tuntevia liittymään joukkoon. Tehtävää on monenlaista, josta voi valita isompia, tai pienempiä juttuja mahdollisuuksiensa ja halunsa mukaan.

Markkinointi-toimiin osallistuvalta ei vaadita näyttöjä osaamisesta, tai kokemuksesta. Ikä-, ammatti-, rotu-, uskonto-, sukupuolirajoitteita ei ole. Tärkeimpänä edellytyksenä halu auttaa avoimien-ohjelmistojen leviämistä Suomessa. Yllyttäisin varsinkin markkinointi-, it-, kasvatus- ja sosiaalialan opiskelijoita ja ammattilaisia, sekä aloille aikovia miettimään mitä annettavaa teillä voisi yhteisölle olla (ideoita, kehitystä, käytännön toimia). Vähätellä ei myöskään voi oppimis- mahdollisuuksia ja onnistumisen tunteita, jonka osallistuminen voi tarjota.
estelyihin.



Markkinointi amatöörivoimin ole ihan ongelmatonta. Kokemattomalla mainostekstin tai -kuvan tekijältä saattaa syntyä jälkeä, joka ei ole hyväksi. Kuten muutkin Linux-distrot, Ubuntu kaipaisi terävämpää ja helpompaa brändiä. Ihmiset ovat tuskastuneita linux-käyttöjärjestelmien määrään. Ongelma on Ubuntullakin - on Kubuntu ja Xubuntu, joiden roolit on asianmukaisesti kuvattu kotisivuilla. Hyvän brändin luomiseen tarvitaan mm. seuraavaa

1. Brändin pitää olla systemaattine, selkeä ja pitkällä ajalla johdonmukaisesti toteutettu. Sen luonti on kollektiivityötä, jossa mietitään, mikä on simppeli, yksinertainen vastaus, jona Ubuntu tarjoaa tietokoneen käyttäjälle

2. Kilpailijoita ei saa julkisesti haukkua, vaikka siihen olisi  usein aihettakin.  Kilpailjan moittimen tuo helposti negatiivista sävyä tuotteen ympärille ja on siis brändille vahingollista.

3. Ei saa koskaan luvata mitään, mitä ei voi varmasti pitää.

4. Ubuntun visuaalista ilmettä, joka on erinomainen, kannattaa hyödyntää markkinoinnissa, jotta tuoe näyttää ensikertalaisenkin silmillä tutulta, jos hän on nähnyt verkossa sen kuvan.

5. Tuotteen perusominaisuudet, helppo ladata, helppo asentaa ja helppo käyttää, ovat hyviä markkinointiviestejä

6. Ubuntun ja Linuxin ohjelmistofilosofinen, tai sanoisinko suoraan "aatteellinen" puoli ovat hyviä myyntivaltteja tietekniikasta kiinnostuneille, mutta vanhemmalle ja vähän kyyniselle prospektille niillä ei ole paljon arvoa. Heihin vetoaa Ubuntulla saatava säästö.


Tässä vain muutamia ajatuksia, mutta mielestäni nämä saattaisivat toimia laveammalla käyttäjäkunnalla kuin nykyinen Ubuntu
.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Lisää markkinointi-ihmisiä yhteisöstämme?
« Vastaus #3 : 24.04.09 - klo:08.39 »
Pulkkinen: hyviä ajatuksia! Pystyisitkö jotenkin osallistumaan niiden konkretisointiin?

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

anhu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Lisää markkinointi-ihmisiä yhteisöstämme?
« Vastaus #4 : 03.05.09 - klo:18.27 »
Itse kyllä ilmottautuisin vapaaehtoiseksi visuaalisenpuolen apuriksi, mikseipä osallistumaan muuhunki toimintaan. Pistää vain infoa, mitä todella tarvitaan. Ainakin yritän ehtiä aika nopealla aikataululla vastamaan tarpeisiin.
playground of the mind, the crafted illusion of desire