Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 9.10: Karmic Koala  (Luettu 149520 kertaa)

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Ubuntu 9.10: Karmic Koala
« : 17.04.09 - klo:21.01 »
Aloitetaan nyt sitten jo valmiiksi tämäkin ketju.

Kun tulee ongelmia toimimattomuuden kanssa, aloittakaa uusi ketju koskien sitä ongelmaa!
Pidetään tämä yleisenä keskusteluna Koalaa koskien.

Aikataulu: https://wiki.ubuntu.com/KarmicReleaseSchedule
UDS: https://edge.launchpad.net/sprints/uds-karmic
Postituslistat: https://lists.ubuntu.com/
Bugiraportit: https://help.ubuntu.com/community/ReportingBugs
Tekniset tiedot: https://wiki.ubuntu.com/KarmicKoala/TechnicalOverview
« Viimeksi muokattu: 31.05.09 - klo:10.57 kirjoittanut gdm »
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ubuntu 9.10: Karmic Koala
« Vastaus #1 : 01.05.09 - klo:14.55 »
Eilen tuli päivitys tehtyä, sitten ruvetaan odottelemaan että rumba alkaa.

Kerneli 2.6.30 käytössä, hienosti toimii.

UDS (ubuntu developer summit) toukokuun lopussa määrittelee sitten mitä tämä versio pitäisi sisältää.
Uutta teemaa on luultavasti "taas" turha odottaa ;)

Alussa on ongelmia kun pakettivarastoja syncataan debian sidin kanssa, joten paljon rikkoutuneita riippuvuuksia.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ubuntu 9.10: Karmic Koala
« Vastaus #2 : 08.05.09 - klo:13.00 »
.
Uutta teemaa on luultavasti "taas" turha odottaa ;)
.

Kuinkas tärkeää teille on millainen oletusteema on?
Kehityksen kannalta, IMHO ei mitään. Vaikkakin Canonicalilla on oma tiimi hoitamassa ilmeisesti tuota asiaa.

Itseäni hiukan naurattaa tuolla kansainvälisellä foorumilla kyseinen asia, toisille "tuntuu olevan tärkeää" saada uusi teema.
Mutta miksi? teeman vaihto nykyisellään on kovinkin helppoa (ei mitään kuitenkaan verrattuna KDE:n tapaan hoitaa se)

Aika harvalla tuntuu olevan oletusteema käytössä, mutta kuitenkin on osalla
  • Haluan itseni näköisen ympäristön
  • En pidä siitä
  • Ihan sama mikä se teema on, kone on työskentelyä varten
Mielipiteitä?
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10: Karmic Koala
« Vastaus #3 : 08.05.09 - klo:23.35 »
Eilen tuli päivitys tehtyä, sitten ruvetaan odottelemaan että rumba alkaa.
Itse päivitän varmaan sitten, kun intelin ajuri ja UXA on kunnossa: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ubuntu_intel_shape
alias vililikku

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10: Karmic Koala
« Vastaus #4 : 09.05.09 - klo:09.36 »
Kuinkas tärkeää teille on millainen oletusteema on?
Kehityksen kannalta, IMHO ei mitään. Vaikkakin Canonicalilla on oma tiimi hoitamassa ilmeisesti tuota asiaa.

Itseäni hiukan naurattaa tuolla kansainvälisellä foorumilla kyseinen asia, toisille "tuntuu olevan tärkeää" saada uusi teema.
Mutta miksi? teeman vaihto nykyisellään on kovinkin helppoa (ei mitään kuitenkaan verrattuna KDE:n tapaan hoitaa se)

Aika harvalla tuntuu olevan oletusteema käytössä, mutta kuitenkin on osalla
  • Haluan itseni näköisen ympäristön
  • En pidä siitä
  • Ihan sama mikä se teema on, kone on työskentelyä varten
Mielipiteitä?

Onhan se teema eräänlainen näyteikkuna. Ja kaipaisi uudistumista.

Mun oppilaista yli puolet pysyy siinä valmiissa ja vain puolet vaihtaa edes taustakuvaa saati koko teemaa. Samoin vaimo menee aina sillä mikä on milloinkin ubuntussa valmiina, poika sen sijaan vaihtaa nopeasti mieluisaampaan. Eli kyllä sillä oletusteemalla käyttäjiä löytyy.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ubuntu 9.10: Karmic Koala
« Vastaus #5 : 09.05.09 - klo:10.04 »
Onhan se teema eräänlainen näyteikkuna. Ja kaipaisi uudistumista.

Jos halutaan kilpailla muiden vaihtoehtojen kanssa siitä, ensireaktiosta/näyttävyydestä, niin silloin ainakin.
Suurin osa uuden teeman puolesta puhujista vetoaakin siihen, kuinka moni kääntää päänsä pois kun näkee ensi kertaa ubuntun ruskean.
Mutta miksi tämä on niin suuri huolenaihe? Järjestelmä ja sen toiminta on hiukan tärkeämpää kuin se ulkonäkö.

Teeman kehitys Canonicalilla on "taidetiimin" hanskassa, ja se ei ole pois varsinaisesta kehitystyöstä.
Mutta kuten odotettua, mitä ilmeisimmin ei ole Karmiciin luvassa sitä uutta teemaa, pieniä paloja saattaa valua,
mutta kokonaisvaltaisen muutoksen tuulta ei kait ole tiedossa.

Mun oppilaista yli puolet pysyy siinä valmiissa ja vain puolet vaihtaa edes taustakuvaa saati koko teemaa. Samoin vaimo menee aina sillä mikä on milloinkin ubuntussa valmiina, poika sen sijaan vaihtaa nopeasti mieluisaampaan. Eli kyllä sillä oletusteemalla käyttäjiä löytyy.

Josko oppilaat ei vaan osaa vaihtaa taustakuvaa/teemaa?
Mutta sama huomio itsellä, moni tyytyy siihen oletusteemaan.


@juhisi, Gnomelle on sellainen teeman vaihtaja joka toimii samaan tyyliin kuin KDE:n vastaava, en nyt vain millään muista sen nimeä...
Oletuksena ei ole asennettuna tietenkään.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

aho

  • Vieras
Vs: Ubuntu 9.10: Karmic Koala
« Vastaus #6 : 09.05.09 - klo:12.05 »
Teeman kehitys Canonicalilla on "taidetiimin" hanskassa, ja se ei ole pois varsinaisesta kehitystyöstä.
Mutta kuten odotettua, mitä ilmeisimmin ei ole Karmiciin luvassa sitä uutta teemaa, pieniä paloja saattaa valua,
mutta kokonaisvaltaisen muutoksen tuulta ei kait ole tiedossa.

:-/ Olin siinä ymmärryksessä, että seuraavaan Ubuntuun olisi tulossa uusi teema. Toki järjestelmän toiminnallisuus on pääasia, mutta kyllä ensimmäinen vaikutelmakin on tärkeä. Plymouth ja kaunis teema tekisi varmasti hyvän vaikutuksen heti alkuun.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ubuntu 9.10: Karmic Koala
« Vastaus #7 : 09.05.09 - klo:13.00 »
:-/ Olin siinä ymmärryksessä, että seuraavaan Ubuntuun olisi tulossa uusi teema. Toki järjestelmän toiminnallisuus on pääasia, mutta kyllä ensimmäinen vaikutelmakin on tärkeä. Plymouth ja kaunis teema tekisi varmasti hyvän vaikutuksen heti alkuun.

Tämähän on jo tuttua, luvattua teemaa siirretään aina eteenpäin :D
Gnome3 saattaa olla syyllinen tuohon siirtoon, Ehkä viimeistään seuraavaan LTS versioon sellainen saadaan.
Joka luultavasti on 10.10 versio jotta Gnome3 saadaan hiukan viilattua parempaan kuntoon?

Plymouth on kaiken järjen mukaan mukana, jos Leonidas sen sisältää niin miksei myös Karmic.
Sinipiirrokset UDS:sta ei vielä mitään näyttänyt kyseisestä härpäkkeestä.

Nvidian omistajilla tulee hankaluuksia sen kanssa kuitenkin kun suljettu ajuri ei sen kanssa toimi.
Kait tuohonkin tulee jos jonkinlaista "patchia" notta toimisi...
Näin olen itse ymmärtänyt.

Mutta olen kyllä samaa mieltä siitä näyttävästä teemasta, kyllä se herättää mielenkiinnon.

kuinka moni on "Komputeriassa" kävellyt Macin ohi ja ihastellut sen ulkonäköä? o/
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

aho

  • Vieras
Vs: Ubuntu 9.10: Karmic Koala
« Vastaus #8 : 09.05.09 - klo:13.39 »
Tämähän on jo tuttua, luvattua teemaa siirretään aina eteenpäin :D
Gnome3 saattaa olla syyllinen tuohon siirtoon, Ehkä viimeistään seuraavaan LTS versioon sellainen saadaan.
Joka luultavasti on 10.10 versio jotta Gnome3 saadaan hiukan viilattua parempaan kuntoon?

Vaikea arvioida vielä kuin innokkaasti distrot GNOME 3.0:n siirtyy. Ainakin Fedora 12 sisältää GNOME 3.0 työpöydän, tosin ei tietenkään oletuksena. Mielenkiinnolla odotan, että pääsen kokeilemaan.

Itse olen kuitenkin hieman skeptinen GNOME 3.0 aikataulun suhteen. Kehittäjät keskittyvät nyt 2.28 julkaisuun ja sen jälkeen olisi enää 6kk aikaa 2.30 == GNOME 3.0 julkaisuun, joka tuntuu kyllä todella lyhyeltä ajalta. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni GNOME kehittäjistä on edes GNOME 3.0 testiversiota kokeillut ... ei ainakaan planet.gnome.org:ssa ole juurikaan ollut posteja aiheesta, mikä on mielestäni suuri pettymys.

"Of course, we should be prepared to consider the fact that GNOME 2.30 might not be good enough for us to call it 3.0. All of our time-based releases are also quality-based releases: if the QA Team feels a release should be delayed, then it will be delayed. In the context of 3.0, this is something that we should be ready to diagnose early on during the 2.29 development cycle and we should not be afraid of keeping GNOME 2.30 as 2.30 and waiting for GNOME 2.32 for the 3.0 release, for example. That being said, we want the community to try as hard as possible to make "GNOME 2.30 = GNOME 3.0" a success." - lähde

Käsittääkseni GNOME 3.0 tulee vaatimaan 3D-kiihdytyksen, joka tuottaa tietysti vanhemmissa koneissa ongelmia. Myöskään tietääkseni Compiz ei tuossa tuettuna, joka varmasti aiheuttaa käyttäjien keskuudessa jonkinmoista kränää.

Plymouth on kaiken järjen mukaan mukana, jos Leonidas sen sisältää niin miksei myös Karmic.
Sinipiirrokset UDS:sta ei vielä mitään näyttänyt kyseisestä härpäkkeestä.

Nvidian omistajilla tulee hankaluuksia sen kanssa kuitenkin kun suljettu ajuri ei sen kanssa toimi.
Kait tuohonkin tulee jos jonkinlaista "patchia" notta toimisi...
Näin olen itse ymmärtänyt.

En itse osaa sanoa miten hyvin/huonosti suljetuilla ajureilla toimii. Red Hat/Fedora tekee ainakin kovasti töitä, että avoin NVidia ajuri saadaan hyvään kuntoon. Fedora 11 sisältää jo tuon ajurin oletuksena, mutta en itse pääse sitä kokeilemaan kun en ko. korttia omista.

Plymouth tuo mielestäni käynnistykseen huomattavasti ammattimaisemman vaikutelman; ei monitorin räpsimisiä tai muita halvan tuntuisia sivuvaikutuksia enää käynnistyksessä.
« Viimeksi muokattu: 09.05.09 - klo:13.49 kirjoittanut aho »

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ubuntu 9.10: Karmic Koala
« Vastaus #9 : 09.05.09 - klo:13.59 »
Juuh, nouveau ajuri rupeaa olemaan pikku hiljaa sinnepäin ja tukee kms:ä joten plymouth luonnistuu.
Mutta plymouth itsessään on lisensoitu hauskasti joten suljettua nvidian ajuria ei sen kanssa pelaa.

Gnome3 kokeilin pikaisesti, mutta ei onnistunut rv630 radeonin kanssa vapaa ajuri.
Kunnon kiihdytys puuttuu niin ei tullut käytöstä mitään.
Itse kääntäminen ja toimintaan saattaminen oli yllättävän helppoa.

mutta jos tuo gnome-shell on se hienoin uutuus, niin saa mun puolesta olla koko 3.
muistuttaa liikaa UNR. Virtuaalityöpöytien hallintaa tuo helpottaa ehkä jollain lailla.

Ubuntun kansainvälisellä foorumilla tuo 3 on kerännyt sankan joukon testaajia, mutta saas nähdä miten käy.
Voisi kyllä pikkuhiljaa upottaa tuota 3:sta valmiiksi jakeluihin niin saisi testausta.
Minä tyydyn käyttämään sitä mikä oletuksena jakelussa tulee.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

aho

  • Vieras
Vs: Ubuntu 9.10: Karmic Koala
« Vastaus #10 : 09.05.09 - klo:14.08 »
Juuh, nouveau ajuri rupeaa olemaan pikku hiljaa sinnepäin ja tukee kms:ä joten plymouth luonnistuu.
Mutta plymouth itsessään on lisensoitu hauskasti joten suljettua nvidian ajuria ei sen kanssa pelaa.

Hmmh ok, tuo olikin mielenkiintoinen tieto.

Gnome3 kokeilin pikaisesti, mutta ei onnistunut rv630 radeonin kanssa vapaa ajuri.
Kunnon kiihdytys puuttuu niin ei tullut käytöstä mitään.
Itse kääntäminen ja toimintaan saattaminen oli yllättävän helppoa.

Täytyy itsekin tuo kääntää käyttökuntoon.

mutta jos tuo gnome-shell on se hienoin uutuus, niin saa mun puolesta olla koko 3.
muistuttaa liikaa UNR. Virtuaalityöpöytien hallintaa tuo helpottaa ehkä jollain lailla.

Mielestäni tuo on mielenkiintoinen uudistus. GNOME lähtee rohkeasti kokeilemaan jotain uutta. Käsittääkseni tuossa on kantavana voimana Clutter (Mutter = Metacity + Clutter) ja uudet ominaisuudet tehdään käyttämällä JavaScriptia. Mielestäni tuo konsepti vaikuttaa kaiken kaikkiaan mielenkiintoiselta ja saa nähdä mitä tuo tullessaan.

Voisi kyllä pikkuhiljaa upottaa tuota 3:sta valmiiksi jakeluihin niin saisi testausta.
Minä tyydyn käyttämään sitä mikä oletuksena jakelussa tulee.

Olen samaa mieltä. Mitä nopeammin saadaan testaajia sen parempi tietysti.

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10: Karmic Koala
« Vastaus #11 : 09.05.09 - klo:14.23 »
uusi kerneli kiinostaa kovasti, toisikohan se omap koneisiin äänet takaisin?
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ubuntu 9.10: Karmic Koala
« Vastaus #12 : 09.05.09 - klo:14.25 »
uusi kerneli kiinostaa kovasti, toisikohan se omap koneisiin äänet takaisin?

Eiköhän se ole ALSA joka kernelin sijaan niitä ääniä tarjoaa ;)
Vielä käytössä 1.0.19 versio mutta kun tuo .20 on julkaistu niin kohta se valuu sisään.

Ja vielä helpompi olisi sanoa jos kertoisit mikä vikana?
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10: Karmic Koala
« Vastaus #13 : 09.05.09 - klo:14.53 »
Oletusteema. Aina ja joka paikassa. Ellei sitten ole tarvetta karsia siitäkin jotain pois. Oletusäänet lähtevät yleensä aika vikkelään ja tilalle hiljaisuus. Puusilmälle on ihan sama miltä kone näyttää. Jos ulkoasua karsimalla tulee nopeutta lisää, teen sen omiin koneisiin poikkeuksetta. Toisaalta saatan käyttää raskaampaa työpöytää jos haluan tietyt toiminnot vaivattomammin käyttöön.

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10: Karmic Koala
« Vastaus #14 : 09.05.09 - klo:16.39 »
uusi kerneli kiinostaa kovasti, toisikohan se omap koneisiin äänet takaisin?

Eiköhän se ole ALSA joka kernelin sijaan niitä ääniä tarjoaa ;)
Vielä käytössä 1.0.19 versio mutta kun tuo .20 on julkaistu niin kohta se valuu sisään.

Ja vielä helpompi olisi sanoa jos kertoisit mikä vikana?

Nokia n810 laitteeseen (OMAP 2) tuo 2.6.29 on kelvoton kyllä muistakin syistä, mutta siinä ei tosiaan äänet toimi ollenkaan (ei ole minun luuloni, vaan viisaammilta kuultu, enkä osaa sitä faktaa kummemmin perustella, mutta OMAP 2 masiinojen äänet ei vain yksinkertaisesti ole tuettu kernelin osalta)
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

ohje

  • Vieras
Vs: Ubuntu 9.10: Karmic Koala
« Vastaus #15 : 12.05.09 - klo:09.59 »
Ohjetta pukkaa...

Eilen Karmiciin (sekä 32- että 64-bittinen) tuli mukava päivitys, jonka jälkeen hardware abstraction layer ei enää käynnistynyt bootatessa.
Tällöinhän ei edes päästä kirjautumiseen asti.
Positiivista tälle oli kuitenkin se, että recovery modessa saattoi ottaa käyttöön terminaalin netin kanssa.
Bugipäivitys ei kuitenkaan ollut hal-paketissa, vaan dbus ja libdbus -paketeissa.

Väliaikainen korjaus onnistui hakemalla (wget) pakettien vanhemmat versiot (64-bit: dbus-1.2.12-0ubuntu2_amd64.deb ja libdbus-1-3_1.2.12-0ubuntu2_amd64.deb) launchpadista ja asentamalla (sudo dpkg -i x.x) ne.
Nyt tänään onkin jo paikkaus paketteihin tullut.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10: Karmic Koala
« Vastaus #16 : 12.05.09 - klo:16.29 »
Ei taida toimia usb-tikulta buuttaus vielä Karmic Koalassa?

Kokeilin eilisellä ja tänäisellä Live CD-versiolla sekä 9.04:n USB Start Disk Creatorilla että Unetbootinilla tehdyllä tikulla ja aina oli tuloksena busybox.

simppeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10: Karmic Koala
« Vastaus #17 : 24.05.09 - klo:10.42 »
Tuota, vieläkö koalassa synkataan paketteja debianin sidin  kanssa?
Meinaan kiinnostaisi asentaa :D

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ubuntu 9.10: Karmic Koala
« Vastaus #18 : 24.05.09 - klo:10.45 »
Tuota, vieläkö koalassa synkataan paketteja debianin sidin  kanssa?
Meinaan kiinnostaisi asentaa :D

Kyllä, kesäkuun 25.pv loppuu synkkaus.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

simppeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10: Karmic Koala
« Vastaus #19 : 24.05.09 - klo:10.48 »
selvä, kiitoksia, olipas nopea vastaus =)