Äänestys

Omistatko pöytäkoneen vai kannettavan?

Pöytäkone
Kannettava
Pöytäkone ja kannettava

Kirjoittaja Aihe: Pöytäkone vai kannettava?  (Luettu 20536 kertaa)

JLE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Pöytäkone vai kannettava?
« : 27.03.06 - klo:16.10 »
Kumman omistat vai kummatkin?

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Pöytäkone vai kannettava?
« Vastaus #1 : 27.03.06 - klo:16.47 »
Kannettava.

Aivan ehdoton, ei pöytäkone ole millään niin kätevä.

ViPiFi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Re: Pöytäkone vai kannettava?
« Vastaus #2 : 27.03.06 - klo:16.48 »
Telkänpöntöt ei kiinnosta  ;D
Pieni on kaunista  ;)

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Pöytäkone vai kannettava?
« Vastaus #3 : 27.03.06 - klo:16.50 »
Pöytäkone. Osat on voitava vaihtaa helposti. Myöskin halpa vaihtoehto.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Pöytäkone vai kannettava?
« Vastaus #4 : 27.03.06 - klo:17.26 »
minulla on 3 pöytäkonetta: serveri, testikone ja käyttöä varten tarkoitettu kone.

olen kyllä harkinnut myös kannettavan ostamista, mutta aina se on jäänyt jonkun muun hankinnan jalkoihin (uusi macbook olisi kyllä aika hieno, mutta siihen ei saa vielä linuxia). pöytäkone on kuitenkin täyttänyt hyvin sen tietokoneilutarpeen mitä minulla on. kannettavalla on puolensa, mutta pöytäkoneen mahdollisuus laajentaa, päivittää ja hankkia standardinmukaisia osia, eikä mitäänvendor-kohtaisia virityksiä, kohtalaisen halvalla, on pitänyt minut pöytäkoneissa.
Janne

peran

  • Vieras
Re: Pöytäkone vai kannettava?
« Vastaus #5 : 27.03.06 - klo:19.46 »
Kannettava, vaikkakaan ei yksiselitteisesti.
Nykyään saa jo kohtuu hintaisia ja riittävän tehokkaita kannettavia.
No tehokkuutta en paljoa kaipaakkaan, kun pelaan niin vähän.
Kun ei ollut kannettavaa, tuntui aina tarvitsevan sitä.  ;D
Nyt kun on kannettava, tuntuu ettei se sittenkään ole ollut välttämätön.  :P

Pari kertaa olen tainnut tarvita kannettavaa puolen vuoden aikana, ja ilmankin olisin pärjännyt.
Kannettavissa taitaa olla portit kortilla, kun tuntuu että muutama Usbi ois tässäkin saanut olla lisää, koska monet laitteet eivät tykkää hubeista.

Näytöt kannettavissa on yleisesti huonompia kuin nykyiset pöytäkoneiden LCD:t, tosin tähänkin saa kyllä sellaisenkin kytkettyä. Hmmm....

JPK1990

  • Vieras
Re: Pöytäkone vai kannettava?
« Vastaus #6 : 27.03.06 - klo:21.39 »
Kannettava(siis oikea kannettava ei raahattava) vaikka ei itellä ookkkaan. Tehoja ei nykyään niistä taidä löytyä. Mutta sitten kun tulee nanotekniikka, johdepolymeerit(OLED, OTFT) ja timantit mukaan niin alkaa tehoja löytyä ja hintakin saattaa laskea.

juyli

  • Vieras
Re: Pöytäkone vai kannettava?
« Vastaus #7 : 28.03.06 - klo:19.07 »
minulla on 3 pöytäkonetta: serveri, testikone ja käyttöä varten tarkoitettu kone.


Meillä on taloudessa 3 pöytäkonetta. Näitä koneita on päivitelty jo vuosia aina tarvittaessa, ja koneen sisukalut kiertävät koneesta toiseen kunnes ne ovat sitten tiensäpäässä. Yksittäiset päivitykset eivät paljoa pääomia vaadi, joten pikkuhiljaa voi sijoitella milloin emoon+prosessori, näytönohjain, muistit, kovalevyt jne. jne.
Kannettava tulee kyllä hankituksi, mutta siihen ei paljoa panosteta - käyttö tullee olemaan varsin tilapäistä - tilanteisiin, joissa ei juuri pöytäkonetta viitsi siirrellä paikasta toiseen.
Itse ylipäätään hieman hämmästelen, että "porukat" selviävät pelkästään kannettavilla? Kannettava minusta vaatii kuitenkin erillisennäppäimistön, ison näytön ym. ym.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Pöytäkone vai kannettava?
« Vastaus #8 : 28.03.06 - klo:20.14 »
Itse ylipäätään hieman hämmästelen, että "porukat" selviävät pelkästään kannettavilla? Kannettava minusta vaatii kuitenkin erillisennäppäimistön, ison näytön ym. ym.

Mihin sä erillistä näppäimistöä ja näyttöä tarviit?

uudet tehokannettavatkin on niin isoja näytöltään ja näppikseltään ettei paljoa jää pöytäkoneesta jälkeen.. ja kun kerran oppii kirjoittamaan tämmösellä pikkusella ni ei se kohta enää ongelmaa tuota.

Ainakin minä oikeastaan pidän enemmän tällaisesta matalaprofiilisesta läppärinäppiksestä nykyisin verrattuna esim niihin kunnon keytroniceihin..

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Pöytäkone vai kannettava?
« Vastaus #9 : 28.03.06 - klo:20.22 »
Itse ylipäätään hieman hämmästelen, että "porukat" selviävät pelkästään kannettavilla? Kannettava minusta vaatii kuitenkin erillisennäppäimistön, ison näytön ym. ym.
Ei se välttämättä mitään lisäosia tarvitse, hyvässä läppärissä on parempi näyttö ja näppäimistö, kuin mitä pakettina ostettavassa pöytäkoneessa. Hiiren kanssa se on ihan tottumiskysymys ei kosketuslevyllä mitään FPS-pelejä pelata, mutta se on ihan riittävä useimpiin normaalikäytön tehtäviin. Ergonomia on sitten se mikä pöytäkoneelle vie voiton, jos ei osta kannettavaan mitään lisävarusteita, tosin ostamalla normaali huonekalukaupasta "atk-pöydän" (mielellään sellanen missä on vedettävä ja vempula näppäintaso ja niskat katkaiseva koroke näytölle)  menettää senkin edun.
Tehot kannettavassa v*taa melkein pitäis olla serveri vieressä mitä vois sitten kotioloissa etäkäyttää, kun ei asiat tapahdu heti. On niitä tehokkaitakin kannettavia, mutta kun ne harvemmin painaa alle pari kiloa ja akku kestää niissä juuri niin kauan kuin koneen käynnistää (niitä kevyitä virtapihejä ja tehokkaitakin on, mutta niiden hinta...).
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Pöytäkone vai kannettava?
« Vastaus #10 : 01.04.06 - klo:19.42 »
Kannettava, koska kuljetan sitä mukana paikkakunnalta toiselle. ja tuo nykyisen kannettavan näyttö hakkaa resoluution suhteen pöytälitut mennen tullen ja palatessa. olen valitettavasti opetellut käyttämään isoa resoa, niin pienemmät alkavat "työkäytössä" ahdistaa joskus. Lisäksi minulla kävi tuuri tuon koneen suhteen,  vaikka en ostaessa ajatellut asiaa, koska siinä on liitäntöjä lähes pöytäkonemaisesti (esim. 5xUSB).

toiseksi koneeksi voisi joskus hommata pöytäkoneenkin joskus, mutta seuraavana hankintana on kyllä ehdottomasti alle 14" kannettava, jossa akku kestää riittävän pitkään.

macbook voisi olla mielenkiintoinen kapine myös.

itse harrastin ennen sitä, että pöytäkoneeseen hommasin palikka kerrallaan päivitystä, mutta siinä yleensä kävi sit, että tekniikka uusiutu sitä vauhtia, että olisi pitänyt kuitenkin vaihtaa näyttöä vaille kaikki, johon yleensä ei ollut vara.

mutta maku kysymys tämäkin...

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Pöytäkone vai kannettava?
« Vastaus #11 : 02.04.06 - klo:19.07 »
Pöytäkoneita on 4. Jos liikuisin paljon olisi rinnalle hankittava kannettava.
4.n koneen hinnalla ei vielä irtoa kunnon kannettavaa. Kannettavat ovat kuitenkin ohittamassa staattiset asemat,
kunhan ominaisuudet (akkujen kesto, suorituslyky) parantuvat.
Poistuu taka vasemmalle - - -

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Pöytäkone vai kannettava?
« Vastaus #12 : 04.04.06 - klo:20.18 »
4.n koneen hinnalla ei vielä irtoa kunnon kannettavaa.
Eipäs liioitella. :)

tai sitten et ihan tällä vuosi tuhannella ole kannettavien hintoja tarkastanut. :)

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Pöytäkone vai kannettava?
« Vastaus #13 : 04.04.06 - klo:20.27 »
4.n koneen hinnalla ei vielä irtoa kunnon kannettavaa.
Eipäs liioitella. :)

tai sitten et ihan tällä vuosi tuhannella ole kannettavien hintoja tarkastanut. :)
Riippuu mikä on hyvä kannetteva. Alle 3000€ kun ei saa hyvää kannettavaa. Mun mielipiteeni tosin...
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Pöytäkone vai kannettava?
« Vastaus #14 : 05.04.06 - klo:17.29 »
Riippuu mikä on hyvä kannetteva. Alle 3000€ kun ei saa hyvää kannettavaa. Mun mielipiteeni tosin...
tarkoitin tuota suhdelukua yksi kannettava neljä pöytäkonetta. kullekin hyvä on niin eri asia, mutta en usko että saat 750e vastaavaa pöytäkonetta kuin mitä vaadit siltä kannettavalta, kun pelkkä näyttö jo syö koneen hinnasta vähintään 200e(ja sillä ei saa vielä kummoista).
tuota tarkoitin, mutta tämä nyt ehkä meni jo asiattoman väittelyn puolelle.
ihan huumorilla laitoin sen kommentin. :)

sinulle ilmeisesti ei kelpaisi kuin IBM/Lenovo kun eipä oikein mikään muu maksa noin paljoa. (piti ihan tarkistaa  ;D )
mutta makukysymys.
« Viimeksi muokattu: 06.04.06 - klo:08.02 kirjoittanut Anssi »

Juha127

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 132
    • Profiili
    • Gimp Suomi
Re: Pöytäkone vai kannettava?
« Vastaus #15 : 05.04.06 - klo:17.39 »
Kaksi pöytäkonetta, toinen jota käytän, ja toinen ikivanha ei mikään toimi, no.. nyt siin ei kyl oo kovalevyykää.


T.M

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 172
    • Profiili
Re: Pöytäkone vai kannettava?
« Vastaus #16 : 06.04.06 - klo:09.02 »
-Ibook G4 päivittäisessä käytössä Garageband/Firefox-surffailu
-VIA EPIA-hiljainen masiina "serverinä"
-Ikivanha karmeenkokoinen DELL:n "serveri-mylly" joka toimii digitv-tallentimena. Pitäisi siirtää dvb-kortti tuohon EPIA:aan mutta kun ei jaksa.

Kannettavilla tulen toimimaan jatkossa vaikka en masiinaa siirtele kuin kerran/kaksi kuukaudessa. En pelaa niin läppäreiden tehot riittää mukavasti ja ovat hiljaisia.

JLE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Re: Pöytäkone vai kannettava?
« Vastaus #17 : 06.04.06 - klo:12.57 »

Riippuu mikä on hyvä kannetteva. Alle 3000€ kun ei saa hyvää kannettavaa. Mun mielipiteeni tosin...
Lainaus

Mikä on hyvä kannettava joka maksaa yli 3000€?

Juice

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
  • Komiaa.
    • Profiili
Re: Pöytäkone vai kannettava?
« Vastaus #18 : 06.04.06 - klo:13.13 »
Pari pöytäkonetta löytyy ja yksi kannettava
Tähän sen piti tulla, mutta petyin jälleen karvaasti...

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Pöytäkone vai kannettava?
« Vastaus #19 : 06.04.06 - klo:14.49 »

Riippuu mikä on hyvä kannetteva. Alle 3000€ kun ei saa hyvää kannettavaa. Mun mielipiteeni tosin...
Lainaus

Mikä on hyvä kannettava joka maksaa yli 3000€?
Esim. kallein Sony VAIO. Ainakin tehoja on. Tai sitten 5000€ maksava Panasonicin Rugged-kone.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm