Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ja kovalevytila!  (Luettu 6220 kertaa)

omppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 135
    • Profiili
Ubuntu ja kovalevytila!
« : 16.06.05 - klo:19.35 »
 ??? Mitäkähän mun pitäis tehdä että saisin qtpartedilla tehdyn kovalevyn näkymään ubuntussa? Esim. editoimalla fstab tiedostoa, mutta miten?

Nykyinen fstab on seuraavanlainen:

# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/hdb1       /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
/dev/hdb5       none            swap    sw              0       0
/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 ro,user,noauto  0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto  0       0

Ja mtab seuraavanlainen:

/dev/hdb1 / ext3 rw,errors=remount-ro 0 0
proc /proc proc rw 0 0
sysfs /sys sysfs rw 0 0
devpts /dev/pts devpts rw,gid=5,mode=620 0 0
tmpfs /dev/shm tmpfs rw 0 0
/dev /.dev unknown rw,bind 0 0
none /dev tmpfs rw,size=5M,mode=0755 0 0
capifs /dev/capi capifs rw,mode=0666 0 0

eli millä muutoksilla saan uuden osion näkymään ubuntussa?

Sami
Ubuntu user  # 27470

T_Trainer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Ubuntu ja kovalevytila!
« Vastaus #1 : 17.06.05 - klo:12.09 »
Voisit ottaa qtpartedilla vielä listan osioista.

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Ubuntu ja kovalevytila!
« Vastaus #2 : 19.06.05 - klo:09.48 »
Yleensä voisin sanoa aiheesta seuraavaa:

Kun muutat osioita tai lisäät kiintolevyjä yms., niin ota vaikka paperille ylös seuraavat tiedot:
1. Osion tunnus (/dev/hda1, /dev/hde5, ...)
2. Osion tiedostojärjestelmä (ext2, wxt3, reiserfs, ...)
3. Liitoskohta (/, /home, /boot, ...)

Sen jälkeen kun tiedostojärjestelmät on luotu (mkfs.ext2 /dev/hde1, mkfs.reiserfs /dev/hde2, ...), niin muokkaa tuota fstabia, mutta ota alkuperäisestä ensin varmuuskopio (cp /etc/fstab etc/fstab_backup)!
Lisää/muokkaa tiedostoa siten, että se on ajantasalla uuden osiointisi kanssa. Jokaisella rivillä on seuraavat kentät (alla yksi esimerkkirivi):

Osion_tunnus Liitoskohta Tiedostojärjestelmä Optiot Dump Pass
/dev/hde2/reiserfsdefaults01

Muut kentät ovatkin varmaan aika selkeitä, mutta katsotaan kolmea viimeistä
  • Optiot
    Tähän riittää monesti defaults, mutta jos et halua osiota mountattavan käynnistyksessä, lisää noauto. Jos haluat tällaisen osion olevan käyttäjien mountattavissa lisää vielä user. Kaikki optiot pilkuilla eroteltuina, ilman välejä. Katso 'man mount'.
  • Dump
    Tämä kenttä määrää sen, varmistaako dump-ohjelma kyseisen osion. Itselläni on 0 kaikissa, eikä koko dump-ohjelmaa ole asennettuna.
  • Pass
    Viimeinen kenttä kertoo fsck-ohjelmalle missä järjestyksessä osiot tulisi tarkistaa käynnistettäessä. / tulisi tarkistaa ensin (tässä luku 1) ja muut seuraavaksi (luku 2).

Näillä eväillä pitäisi päästä alkuun. Mutta muista että jos lisäät kokonaan uuden levyn järjestelmään, niin alkuperäisen levyn tunnus saattaa muuttua, ellet ole varovainen (jos vaikka laitat uuden levyn samaan piuhaan masteriksi). Silloin sinun tulee varmistaa että nämä muutokset tulevat myös fstabiin. Samoin /boot/grub/menu.lst -tiedostoa pitää muuttaa ja asentaa grub masterin mbr:ään, yms. Eli vältä tällaista tilannetta.

Mikko

Mikko Saarinen

mighty96

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Ubuntu ja kovalevytila!
« Vastaus #3 : 03.10.05 - klo:02.52 »
Olen ostamassa uutta kovalevyä, ja minulla on jo yksi jossa 25gt wintoosalle, ntfs, ja 130gt ja 25gt ext3 linuxille, joten onnistuuko ja jos onnistuu, niin miten saada uusi kovalevy samaksi virtuaali osioksi, eli windows tyyliin näkyisi samana osiona.

moonstone

  • Vieras
Re: Ubuntu ja kovalevytila!
« Vastaus #4 : 03.10.05 - klo:10.14 »
Olen ostamassa uutta kovalevyä, ja minulla on jo yksi jossa 25gt wintoosalle, ntfs, ja 130gt ja 25gt ext3 linuxille, joten onnistuuko ja jos onnistuu, niin miten saada uusi kovalevy samaksi virtuaali osioksi, eli windows tyyliin näkyisi samana osiona.

Voithan sinä laittaa esim kotikansiosi uudelle kovalevylle. Alustat sen vaan vaikka ext3 ja siirrät sinne kotikansiosi kokonaisuudessaan vanhalta levyltä ja muokkaat fstab tiedostoa niin, että uusi kovalevy on /home.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Ubuntu ja kovalevytila!
« Vastaus #5 : 03.10.05 - klo:12.23 »
Olen ostamassa uutta kovalevyä, ja minulla on jo yksi jossa 25gt wintoosalle, ntfs, ja 130gt ja 25gt ext3 linuxille, joten onnistuuko ja jos onnistuu, niin miten saada uusi kovalevy samaksi virtuaali osioksi, eli windows tyyliin näkyisi samana osiona.

Jos sinulla ei ole valmiina käytössä LVM niin uuden levyn lisääminen siten, että se liitetään osaksi jo olemassa olevaa osiota ei onnistu.

Breezy:n asennuksessa LVM2 otetaan automaattisesti käyttöön.


mighty96

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Ubuntu ja kovalevytila!
« Vastaus #6 : 04.10.05 - klo:15.55 »
Olen ostamassa uutta kovalevyä, ja minulla on jo yksi jossa 25gt wintoosalle, ntfs, ja 130gt ja 25gt ext3 linuxille, joten onnistuuko ja jos onnistuu, niin miten saada uusi kovalevy samaksi virtuaali osioksi, eli windows tyyliin näkyisi samana osiona.

Jos sinulla ei ole valmiina käytössä LVM niin uuden levyn lisääminen siten, että se liitetään osaksi jo olemassa olevaa osiota ei onnistu.

Breezy:n asennuksessa LVM2 otetaan automaattisesti käyttöön.



Onnistuuko sen LVM:n laitto nytten kubuntuun, vai pitääkö odottaa Breezyn tulemista, ja koska se on tulossa kokonaisuudessaan? Ja onnistuisiko tämä ongelma nortonin partition magiciä hyödyntäen? Kun siis pitäisi saada tämä uusi kovalevy samaksi osioksi 136gt ext3 kanssa, ja pitäisi saada toimimaan myös wintoosalla, niin kuin se 136gt on jo toiminut...

marlah

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Re: Ubuntu ja kovalevytila!
« Vastaus #7 : 27.11.05 - klo:10.18 »
Vielä tästä levynhallinnasta. Minulla on koneessani kolme kovalevyä. hda 40Gb, hdb 20 Gb ja hdc 80 Gb. Ubuntu on asennettu hda:lle ja sillä on käytössä LVM. hdc on winkkarin jäljiltä fat32 ja se on varattu pelkästään digikuville. hdb on nyt osioitu gpartedilla ext3:ksi. Haluaisin siirtää home kansion kokonaan sille. Onko homma sillä selvä, kun siirrän hda levyltä /home kansion sisällön tuolle levylle ja lisään fstabiin seuraavan rivin:
/dev/hda1       /home           ext3    defaults        0       0
vai tarviiko järjestelmään tehdä vielä jotain muita muutoksia?

edit: siis tuo fstabin rivi piti olla:
/dev/hdb1       /home           ext3    defaults        0       0
« Viimeksi muokattu: 28.11.05 - klo:08.26 kirjoittanut marlah »

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Ubuntu ja kovalevytila!
« Vastaus #8 : 28.11.05 - klo:09.29 »
Vielä tästä levynhallinnasta. Minulla on koneessani kolme kovalevyä. hda 40Gb, hdb 20 Gb ja hdc 80 Gb. Ubuntu on asennettu hda:lle ja sillä on käytössä LVM. hdc on winkkarin jäljiltä fat32 ja se on varattu pelkästään digikuville. hdb on nyt osioitu gpartedilla ext3:ksi. Haluaisin siirtää home kansion kokonaan sille. Onko homma sillä selvä, kun siirrän hda levyltä /home kansion sisällön tuolle levylle ja lisään fstabiin seuraavan rivin:
/dev/hda1       /home           ext3    defaults        0       0
vai tarviiko järjestelmään tehdä vielä jotain muita muutoksia?

edit: siis tuo fstabin rivi piti olla:
/dev/hdb1       /home           ext3    defaults        0       0


Noinhan se menee. Asian voisi hoitaa myös niin, että lisäät levyn hdb LVM:ään ja sen jälkeen sinne luot uuden LV:n /home:lle tai sitten liität hdb:n nykyseen root LV:n jolloin sen lisätila on automaattisesti käytössä myös vanhalla home hakemistolla ...