Kirjoittaja Aihe: Ubuntu Server: ei voi kirjoittaa Samba jakoihin  (Luettu 2731 kertaa)

heinäkenkä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Moi,

taistelen Ubuntu serverin käyttöönoton kanssa.

8.10 ja Webmin 1.47 käytössä.

Kaikki on mennyt tähän asti hyvin mutta en osaa konfiguroida Sambaa niin että voisin kirjoittaa jakoihin. Mikä siis neuvoksi?

Jako näkyy XP ja Ubuntu koneilla ja voin lukea jako hakemistossa olevia tiedostoja mutta miltään en voi kirjoittaa.

Hannu

Antsa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
    • Profiili
    • anteroriihimaki.org
Vs: Ubuntu Server: ei voi kirjoittaa Samba jakoihin
« Vastaus #1 : 07.04.09 - klo:08.09 »
Oletko tarkistanut jakojen tiedosto-oikeudet?
ls -la komento ko. kansiossa näyttää oikeudet.

Jos ne ovat oikein, katso, että sinulla on smb.conffissa security = user ja unix password sync = yes
Sen jälkeen voit tehdä käyttäjille samba salasanat smbpasswd komentoa käyttäen (kannattaa laittaa samat, kuin käyttäjillä on muutenkin).
esim. sudo smbpasswd antsa salainenSalasana

heinäkenkä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Vs: Ubuntu Server: ei voi kirjoittaa Samba jakoihin
« Vastaus #2 : 07.04.09 - klo:10.12 »
OK, pitää tarkistaa kun pääsen kotiin...

Muutama tarkennus:

Miten "paljon" oikeuksia pitää olla, että homma toimisi? 755? vai tarvitaako 777?
Koko systeemi on "kotikäytössä" tiedostopalvelimena, joten ei kai 777 mitään haittaa ole?

Toinen tarkennus:

Jos polku on /media/nas/valokuvat niin pitääkö /media/nas/ jakaa vai voiko jakaa pelkästään valokuvat-kansion?

3.
Webmin ohjeissa suositellaan Share level securityä. Mikä on erona?
http://www.webmin.com/samba-howto.html
Olen noita ohjeita yrittänyt mutta en saanut toiminaan kirjoitusta.


Hannu
« Viimeksi muokattu: 07.04.09 - klo:10.17 kirjoittanut heinäkenkä »

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Ubuntu Server: ei voi kirjoittaa Samba jakoihin
« Vastaus #3 : 07.04.09 - klo:19.11 »
http://www.webmin.com/samba-howto.html
Olen noita ohjeita yrittänyt mutta en saanut toiminaan kirjoitusta.

Entä tämä ohje? Jos se on epäselvä, niin korjataan.

http://wiki.ubuntu-fi.org/smb-palvelin

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

heinäkenkä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Vs: Ubuntu Server: ei voi kirjoittaa Samba jakoihin
« Vastaus #4 : 08.04.09 - klo:07.40 »
Terve,

Nyt sain homman toimimaan. Enemmän erehdyksen kuin osaamisen kautta mutta kuitenkin :)

Kuten ensimmäisessä viestissä mainitsin käytän Webmin-liitymää. En ole varma tekeekö se oman mutkan matkaan, kun luulin sen olevan vain käyttöliittymä noiden .conf tiedostojen päällä mutta nyt en ole enään niin varma. Tuntuu että homma ratkesin kun sain webminin synkkaan systeemin kanssa.

Poistin aikaisemmin luomani jaot webministä ja loin ne uudelleen 777 oikeuksilla ja pakottamalla käyttäjäksi "hannu" ja ryhmäksi "hannu" eli minä. Sitä ennen olin käynyt käsin muuttamassa jakojen oikeudet 777 mutta en ole varma oliko se sitten tarpeen loppujen lopuksi. Sitten normaali "map network drive" ja yllätyksekseni homma alkoi toima.

Tuosta Asmon ohjeesta:
Se on varmaan hyvä ohje kotihakemistojen jakamiseen useammalle käyttäjälle ja olisi ehkä voinut toimia minullekkin mutta, kun minulla oli tuo webmin välissä, enkä aloittelija ole varma onko hyvä idea käsitellä conffeja käsin sekä webminillä. Epäilen että siitä seuraa sotku...
Toisaalta minun "use case" on hieman eri eli teen puhdasta NASsia yhden kodin tarpeisiin. Eli itseasiassa yksi käyttäjä riittää kaikkeen ja tällä käyttäjällä pitää olla kirjoitusoikeudet. En juurikaan ymmärrä noista .confeista mutta tuossa esimerkissä on "read only = yes" joka ainakaan ei kuulosta hyvältä minun tarpeisiin.

Sitten yleisimmin noissa ohjeissa on usein puutteena se ettei se sovikkaan juuri ko käyttäjän käsillä olevaan tarpeeseen. Siinä ei sitten kuitenkaan kerrota miten ohjetta pitää muuttaa, jotta saisi aikaiseksi tilanteen B. Mikäli ohjetta halutaan kehittää niin yksi ajatus olisi kertoa ainakin yleisimmän "muutospaikat" (korostan sanaa yleisimmät/tärkeimmät). Parametrillä X on vaihtoehdot 1,2 ja 3 ja erona on että....

Tähän tietysti joku sanoo, että tuota varten on manuaalit... Näin tietysti onkin mutta muistatteko itse aikaa, jolloin Linux oli uutta ja yrititte tajuta asiaa jostain moduli-ohjeesta...Sama kuin Hepreaa lukisi :)
Parametrien määrä on uskomaton ja ei niitä läheskään kaikkia tarvitse. Mutta mistä aloittelija tietää millä on merkitystä ja millä ei? Ja kun homma ei sitten hyvästä yrityksestä huolimatta toimikkaan niin sitten on keskustelupalsta tarpeen. :)
Vaikka täällä usein kysytään kenties varsin triviaaleja juttuja uskon sen johtuvan juuri siitä ettei aloittelija vielä ymmärrä mikä on olennaista.

Ihan vaan taustaksi:
Minulla oli ennen FreeNAS käytössä mutta se tuntui menevän jumiin joissain tapauksissa niin päätin kokeilla Ubuntu Serveriä. Näin molempia kokeileena voin sanoa, että FreeNAS on ehdottoman helppo ja nopea saada toimimaan. Se onnistui minultakin hetkessä. Ubuntun kanssa taistelin pari päivää ja sain lopulta aikaiseksi sen mitä halusin mutta en ole lainkaan varma onko tekniset pisteet kovinkaan korkeat. Todennäköisesti asiaa  osaava olisi tehnyt saman paljon tyylikkäämmin. Nyt on pelko pyllyssä, että jotain ei olekkaan loppuun asti oikein ja jossain vaiheessa tulee solmu vastaan... toivottavasti ei.

Mentiin reilusti ohi aiheesta mutta ylläpito voinee siirtää lopun sopivaan paikkaan.
Hannu
« Viimeksi muokattu: 08.04.09 - klo:08.08 kirjoittanut heinäkenkä »