Kirjoittaja Aihe: Ubuntu pois, koskematta vistaan?  (Luettu 2196 kertaa)

jope

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntu pois, koskematta vistaan?
« : 28.03.09 - klo:18.53 »
Miten ubuntun poistaminen(noin niinku rautalangasta väännettynä), koskematta vistaan tapahtuu.
Elikkäs tilanne on se että koneen ostaessani siinä oli vista valmiina(eli asennuslevyä ei ole), jaasensin myöhemmin ubuntun omaan osioonsa. Nyt olen kuitenkin luopumassa ubuntusta kun tarvitsen lisää tilaa vistalla.

Elikkäs ihan rautalanngasta väännettynä: Miten ubuntu poistetaan ilman että vistalle käy kuinkaan?

masa

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Ubuntu pois, koskematta vistaan?
« Vastaus #1 : 28.03.09 - klo:19.55 »
Ubuntu poistuu ihan poistamalla Ubuntulle varattu osio vaikkapa live-levyllä olevalla Gparted-sovelluksella. Tämän jälkeen jäljelle jää vielä GRUB, mikäli olet sen asentanut (useimmat ovat, tulee oletuksena). Sen saat pois ylikirjoittamalla mbr:n.
http://helpdeskgeek.com/how-to/fix-mbr-xp-vista/ <-- Tuolla ilmeisesti ohjeita mbr:n ylikirjoittamiseen. En jaksanut/ehtinyt lukea sitä itse läpi, joten lähdekriittisyyttä tarvitaan!
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

jussike

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 28.03.09 - klo:20.04 »
Vista-koneissa saa tietääkseni palautuslevyn poltettua itse ja se kannattaa tehdä.
Tuon Ubuntu-osion poistamisen ja mbr:n palautuksen jälkeen voit Vistan levyhallinnalla palauttaa Vista-osiolle Ubuntun käyttämän tilan.

[offtopic]
miten kukaan voi valita noista kahdesta sen veellä alkavan..?
[/offtopic]

jope

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 28.03.09 - klo:20.09 »
Eli siis...
Toimiiko se itse poltettu bootaus levy täysin tehdasvalmisteisen vista-levyn korvikkeena. Tarkoitan vain sitä että saako sillä fixatttua ton mbr:n ym.?

jussike

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 28.03.09 - klo:20.58 »
En omista yhtään Vistaa, mutta näin on ollut kaikilla tutuilla. Eli siis täydellinen palautuslevy voidaan polttaa jostakin sieltä Vistan valikkojen syövereistä. Vastaa siis tehdastekoista konekohtaista palautuslevyä, joita on toimitettu läppäreiden mukana jo kauan. Älä kysy tarkemmin. :)

Hertsi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 28.03.09 - klo:22.10 »
Kun luo vistan palautus levyn saat kaikki nyt asentamasi sälät mukana.
Musta helpompi tapa olisi ladata netistä joku GRUB muokkain windowsiin ja poistaa Ubuntun käynnistys.
Sit formatois levyn ja ois valmis.