Jatkanpahan vielä marmatusta tästä tiedostojen valikoinnista. Uskon enemmän valistukseen kuin rajoituksiin. Jos halutaan, että oppilaat eivät tallenna mihin sattuu, heille pitää selvästi kertoa, minne tallennetaan. (Kopiokonetta voi käyttää, mutta tietenkin ohjeet laitetaan myös verkkoon.) Jos halutaan, että he oppivat myös oikeasti käyttämään tietokonetta työkaluna, sen käyttöä ei pidä pyrkiä estämään.
Yhdestä verkkokansiosta opettajakin ne työt löytää helpommin ja ylimääräisen tai vanhentuneen tauhkan siivoaminen on helpompaa. Logout-skriptillä vain koko kotihakemisto puhtaaksi, mitään ei ruveta poimimaan talteen. Jos joku tallentaa työpöydälle tai muuhun älyttömään paikkaan eikä toimi ohjeiden mukaan, niin siinäpähän oppii.
Ei kai ole tarkoitus, että opettaja juoksee koneelta toiselle keräilemässä työt? Vai tehdäänkö ne aina ja vain tulostusta varten? 80-luku ja tietokoneavusteisen opetuksen trendi meni jo. Parasta olisi totutella siihen, että nykyään kaikki toimii verkkojen varassa. Verkkojen tehokas käyttö on myös ainoa mahdollisuus antaa lisäaikaa vanhalle kalustolle. Jos GoogleDocs on taloudellisesti ja henkilöresurssin kannalta ainoa vaihtoehto, käyttäkää ihmeessä sitä. Muuten siellä on kohta jokaisella opettajalla omat tallennussysteemit ja kaikki paikat levällään ja automaattihävityksen takia työt hukassa. Kyllä sitten opettajainhuoneessa piisaa huutoa siitä, miten kehnon systeemin se viime keväinen harjoittelija meille viritti ja että ei niistä vapaista ohjelmistoista oikeaan työntekoon ole, kyllä me nyt tarvitaan oikea Windows-luokka.
Opetan nyt ammatillisella keskiasteella mutta yläkoulun puolellakin olin monta vuotta. En siis pelkästään huutele nurkan takaa. Useimmat 7-luokkalaiset kyllä ymmärtävät selkeät ohjeet ja hyväksyvät ne. Ne pari hitaammin oppivaa sekä takapenkin Vili-Petteri, joka tahallaan tekee kaiken nurin päin, vaativat joka tapauksessa enemmän ohjausta kuin muut. Toiset kyllä haluavat varmistaa, että opettaja pystyy arvioimaan esseet ja katselemaan kuvasarjat.
(Lasten ja nuorten aliarviointi saa minut aina hiiltymään. Aikaisemmin tässä säikeessä Asmo K. uhkasi päästää ruman sanan. Nyt minä kerron yhden tosi ruman: "oppilasaines". Kuulostaa joltain töhkältä, jota tursuu ikkoinoista ikkunoista ja ovista ja pilaa koulun. Sitä ei sitten ikinä sanota lasten kuullen.)
Muoks. ikkunoista, ei ikoneista.