Kirjoittaja Aihe: ALC883 + S/PDIF , ääni kuuluu vain DTS/AC3  (Luettu 2531 kertaa)

Zarok

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
ALC883 + S/PDIF , ääni kuuluu vain DTS/AC3
« : 25.03.09 - klo:21.50 »
Moi

Olisi tällainen pieni ongelma äänien kanssa, että digitaalisesta ulostulosta tulee pihalle vain DTS/AC3-äänet Ubuntussa. Aluksi kun systeemin asensin homma toimi, mutta 8.04 distroon päivittäessäni(muistaakseni)äänet katosivat DTS/AC3 lukuunottamatta.

Olen tarkistanut, että IEC958-täppä äänioptioissa on valittu, jos otan siitä raksin pois, vahvarin signaalivalo katoaa, eli signaali tulee kuitenkin vahvistimeen asti, ja DTS/AC3-ääni toimii.

Jos menen katsomaan käyttiksen ääniasetuksia, laitteet eri playback-optioissa on valittu tunnista automaattisesti, ja ääni kuuluu analogi-ulostulon kautta. Jos valitsen käsin laitteeksi HDA Intel ALC883 Digital (ALSA) ääni ei kuulu mistään, kun soittaa testiääntä.

Olen koittanut ratkaisuksi vähän kaikkea, pulseaudion kanssa leikkimistä ja ties mitä, mutta en vaan saa muuta kun DTS/AC3-ääntä tulemaan optisen läpi enää kirveelläkään. Tosiaan alunperin kun vahvarini hommasin, ongelmia ei ollut.

aplay -l ulostulo on:
Koodia: [Valitse]
**** Luettelo PLAYBACK laitteista ****
kortti 0: Intel [HDA Intel], laite 0: ALC883 Analog [ALC883 Analog]
  Alalaitteet: 1/1
  Alalaite #0: subdevice #0
kortti 0: Intel [HDA Intel], laite 1: ALC883 Digital [ALC883 Digital]
  Alalaitteet: 1/1
  Alalaite #0: subdevice #0
Emolevy on MSI:n P965 platinum, jossa äänipiirinä siis Intel ICH8-piirisarjaan kuuluva Realtek 883. Alkaa pikkuhiljaa nyppiä alituinen säätäminen käyttisäänien/mp3-ääniraidan sisältävien ohjelmien/musiikin kuuntelun kera, enkä mielelläni kuitenkaan siirtyisi analogi-ulostuloakaan käyttämään, kun optisenkin nyt PITÄISI toimia.

Eme

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: ALC883 + S/PDIF , ääni kuuluu vain DTS/AC3
« Vastaus #1 : 26.03.09 - klo:01.04 »
Mulla on samanlainen ongelma Soundblaster Audigyn kanssa. Olen huomannut, että stereo ääni katoaa jos avaa monta kertaa Ac3 tai dts ääniä sisältävän leffan. Ongelman olen saanut ratkaistua poistamalla kokonaan paketit "alsa-base, alsa-utils" ja asentamalla uudestaan. En siis käytä pulseaudiota ollenkaan.
Poistamisen jälkeen s/pdif takasin päälle ja toimii ainakin itsellä. En tiedä onko tästä tiedosta mitään hyötyä, mutta ajattelin vaan sanoa.  ;D Mitään tieteellistä selitystä en osaa antaa miksi homma toimii tämän jälkeen. :) (viisaammat saavat selittää)

Näppärästi hommahan sujuu:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get purge alsa-base alsa-utils
sudo apt-get install alsa-base alsa-utils gdm
sudo alsa reload

T: Eme
« Viimeksi muokattu: 26.03.09 - klo:01.09 kirjoittanut Eme »

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: ALC883 + S/PDIF , ääni kuuluu vain DTS/AC3
« Vastaus #2 : 26.03.09 - klo:07.49 »
Mulla on samanlainen ongelma Soundblaster Audigyn kanssa. Olen huomannut, että stereo ääni katoaa jos avaa monta kertaa Ac3 tai dts ääniä sisältävän leffan. Ongelman olen saanut ratkaistua poistamalla kokonaan paketit "alsa-base, alsa-utils" ja asentamalla uudestaan. En siis käytä pulseaudiota ollenkaan.
Poistamisen jälkeen s/pdif takasin päälle ja toimii ainakin itsellä. En tiedä onko tästä tiedosta mitään hyötyä, mutta ajattelin vaan sanoa.  ;D Mitään tieteellistä selitystä en osaa antaa miksi homma toimii tämän jälkeen. :) (viisaammat saavat selittää)

Näppärästi hommahan sujuu:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get purge alsa-base alsa-utils
sudo apt-get install alsa-base alsa-utils gdm
sudo alsa reload

T: Eme

Itellä on sb livee 5.1 emu10k pohjainen äänikortti ja aivan sama ongelma. Se alkoi jokunen viikko sitten bootin jälkeen, sitä ennen kaikki äänet kuuluivat kiltisti coaxiaalikaapelilla diginä, nyt toimii vaan leffojen moniäänikoodatut.

Mikäköhän tässä nyt mättää, tosi ärsyttävää!!


Zarok

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: ALC883 + S/PDIF , ääni kuuluu vain DTS/AC3
« Vastaus #3 : 26.03.09 - klo:11.37 »
Mulla on samanlainen ongelma Soundblaster Audigyn kanssa. Olen huomannut, että stereo ääni katoaa jos avaa monta kertaa Ac3 tai dts ääniä sisältävän leffan. Ongelman olen saanut ratkaistua poistamalla kokonaan paketit "alsa-base, alsa-utils" ja asentamalla uudestaan. En siis käytä pulseaudiota ollenkaan.
Poistamisen jälkeen s/pdif takasin päälle ja toimii ainakin itsellä. En tiedä onko tästä tiedosta mitään hyötyä, mutta ajattelin vaan sanoa.  ;D Mitään tieteellistä selitystä en osaa antaa miksi homma toimii tämän jälkeen. :) (viisaammat saavat selittää)

Näppärästi hommahan sujuu:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get purge alsa-base alsa-utils
sudo apt-get install alsa-base alsa-utils gdm
sudo alsa reload

T: Eme
Mitä helkkaria! Oon ihan varma että oon kokeillut tätä ennenkin, mutta SE TOIMII! JIIHAA! :D Kiitos kaunis, olipas taas maailman yksinkertaisin ratkaisu, mutta en ole sitten kai koskaan ennen muistanut kunnolla purgea noita paketteja pois sieltä, että ne häviää oikein kunnolla. Ihanata!

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: ALC883 + S/PDIF , ääni kuuluu vain DTS/AC3
« Vastaus #4 : 27.03.09 - klo:13.39 »
No nyt korjaantu tämä ja samalla kaikki muutkin ubuntu-ogelmat, vaihdoin debianiin :)