Kirjoittaja Aihe: Tietokone ja Ubuntu 8.10  (Luettu 3578 kertaa)

bonus13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Tietokone ja Ubuntu 8.10
« : 23.03.09 - klo:09.23 »
Täysin keltanokkana lähdetään liikkeelle mitä Ubuntuun tulee. Sain halvalla kaksi koneen raakiletta joista toiseen olisi tarkoitus ubuntu asentaa. Toisessa koneessa on emolevynä MSI K9N neo V2, prosessori AMD Sempron 1,6GHz, muistia on 1x512MB 677, muuta ei rungossa ole.

Toinen kone on Intel 1,6GHz, emolevy on jonkin merkkikoneen, muistia yksi Buffalon 1GB kampa. Muita osia ei ole. Kumpi vaihtoehto on parempi ubuntun käyttöä ajattelen?

Muutaman kympin hintaero ei haittaa mitään. Eli hakisin asiantuntioiden lausuntoja siitä mikä on paras kokoonpano mitä noista voisi saada. (Näyttöohjain ja muut roippeet) koneesta pitäisi saada niin tehokas ettei sitä tarvitse päivittää ihan heti uudelleen.

Ubuntun käyttö: Kun järjestelmä on sitten asennettu ja päivitetty onko niin ettei siihen tarvitse todellakaan mitään virustorjunta ohjelmaa eikä ulkopuolista palomuuria? Kone tulee hyötykäytöön, pankissa, surffailua netissä..jne käyntejä varten. Eli onko järjestelmä käyttövalmis automaattisten päivitysten jälkeen? Jos ei ole mihin kohtaan pitää laittaa rasti ruutuun tai ottaa pois ???
« Viimeksi muokattu: 23.03.09 - klo:09.24 kirjoittanut bonus13 »

Storck

  • Vieras
Vs: Tietokone ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #1 : 23.03.09 - klo:09.37 »
Asiantuntija en ole missään nimessä; kokemusta matkan varrelta... Suosittelen "sitä toista" emoa ja toivotaan ettei sekin ole MSI. Noiden joidenkin MSI-emojen kanssa on ollut hankaluuksia, ei kaikkien. Prosessoriksi Intel ihan vain siitä syystä että sen kanssa ei ole pahemmin ollut ongelmia. Joten siinä se kone, muistiakin valmiiksi enemmän.

Asennuksen jälkeen kone on toimintakunnossa -ET tarvitse virustorjuntaa eikä palomuurista tarvitse välittää (se on koneella eikä sinun tarvitse siihen koskea). Asennuksen jälkeen haet Synapticilla paketin: ubuntu-restricted extras  niin niillä pärjäät jo alkuun hyvin.

Tervetuloa joukkoon!!  :D

[alku on täällä palstalla hakemista ja etsimistä ja opettelua - ohjekirjaa ei tule mukana. Kaikki kuitenkin kannattaa  ;) ]

http://wiki.ubuntu-fi.org/Esittely
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi          siinä pari linkkiä joihin kannattaa tutustua niin ei mene heti sormi suuhun. Opettele myös täältä palstalta hakemaan (ei joka pikku asiaa heti kysymään) samantyyppisiä juttuja jotka mieltä askarruttaa.

bonus13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Tietokone ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #2 : 23.03.09 - klo:10.02 »
Kiitos vastauksesta. Kyllä minä olen koittanut opiskella ahkerasti ;D pahoittelut jos kysymykset tuntuu hoopoilta.

Minulla on pöytämallinen kotelo johon ajattelin koneen tehdä. Kysynkin näyttöohjaimesta Club HD 3450 low profile. Onko aivan tuhoon tuomittu ajatus ostaa?

Vaimolta jos viikkorahaa irtoaa ::) lähden huomenna puuttuvat osat hakemaan, siksi kyselen ettei tule osia mitkä Ubuntu hylkää. Sitten olisi vuorossa lasertulostin mikä varmasti toimisi ubuntussa.

Storck

  • Vieras
Vs: Tietokone ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #3 : 23.03.09 - klo:10.13 »
Kiitos vastauksesta. Kyllä minä olen koittanut opiskella ahkerasti ;D pahoittelut jos kysymykset tuntuu hoopoilta.

Minulla on pöytämallinen kotelo johon ajattelin koneen tehdä. Kysynkin näyttöohjaimesta Club HD 3450 low profile. Onko aivan tuhoon tuomittu ajatus ostaa?

Vaimolta jos viikkorahaa irtoaa ::) lähden huomenna puuttuvat osat hakemaan, siksi kyselen ettei tule osia mitkä Ubuntu hylkää. Sitten olisi vuorossa lasertulostin mikä varmasti toimisi ubuntussa.

Ei ei ei, en tarkoittanut että tuntuu miltää, se oli vain neuvo. Ihan ok juttu tekstisi oli.

https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport/  tuolta löydät joitan yhteensopivuustietoja.

bonus13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Tietokone ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #4 : 23.03.09 - klo:10.23 »
Kiitos linkistä. Korjaus avauksen tietoihin, ei pitäisi tarroihin luottaa >:( Joko on koiranleuka tehnyt kiusaa tai sitten on laput vaihtuneet vahingossa. Toinenkin emolevy on kyllä AMD prossuille ja siinä on pieni tarra Acer 2007/11 , harmi on tarra kirjoitettu niin pienellä tekstillä että en selvää saa tyypistä/numeroista.

Tutkitaan, tutkitaan onko käsissä aarre ;D

Storck

  • Vieras
Vs: Tietokone ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #5 : 23.03.09 - klo:10.31 »
Kiitos linkistä. Korjaus avauksen tietoihin, ei pitäisi tarroihin luottaa >:( Joko on koiranleuka tehnyt kiusaa tai sitten on laput vaihtuneet vahingossa. Toinenkin emolevy on kyllä AMD prossuille ja siinä on pieni tarra Acer 2007/11 , harmi on tarra kirjoitettu niin pienellä tekstillä että en selvää saa tyypistä/numeroista.

Tutkitaan, tutkitaan onko käsissä aarre ;D

Ei se AMD mikään kirosana ole, toiset toimii ihan hyvin. Itse suosin sitä I:llä alkavaa merkkiä    ;)

Testaamalla se selviää, VARSINKIN kun on "ylimääräinen" kone jolla voi temppuilla.

bonus13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Tietokone ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #6 : 23.03.09 - klo:12.03 »
Temppuillaan ;D Kiintolevyn ja DVD-aseman ostan tietenkin sarjaa SATA huomenna.

Nyt menee varmaan loputkin miehisyyden rippeet, mutta jos uhraan hulppeat kuusi euroa käyttöjärjestelmään, niin saanko sijoituksella joitain ominausuuksia lisää, vai onko levyn sisältö sama kuin latauslinkin?

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Tietokone ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #7 : 23.03.09 - klo:12.42 »
Latauslinkistä saatat saada tuoreemman version, joten asennusvaiheessa jää vähemmän päivitettävää. Tarkista sitten ihan ensimmäiseksi ennen kauppaan meno, että koneessa on SATA-liittimet. Tuonikäisissä emolevyissä ne saattavat vielä puuttua ja tyytyminen on PATA-levyihin(IDE). Samoin ole huolellinen näytönohjaimen ostossa, vanhempi näytönohjainväylä on AGP ja uudempi PCI-E, noissa todennäköisesti AGP.

Emolevyn manuaali kannattaa imaista netistä ja tutustua sen antamiin tietoihin ennen lisäostoksia.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

bonus13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Tietokone ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #8 : 23.03.09 - klo:13.31 »
Niin kyllä nuo liittimet tunnistan, en ihan ekaa kertaa koneita kasaa(en ole nörtti kuitenkaan) Linux on minulle täysin vieras maailma, sen takiahan minä täällä olenkin, että saan neuvoja/vinkkejä.

Toisessa emossa on SATA-paikkoja  kaksi ja toisessa neljä. Molemmat vaikuttavat fyysiseti ehjiltä, ei voimalaitokset pullistele tai muuta vikaa havaittavissa. Kuten kirjoitin en tuosta Acer emosta saa selvää mikä se on. Toista emoahan ei suositeltu eli yritän Acerin varaan rakennella. Hämmästelen suuresti, jos tuo 2007 on todella valmistus vuosi, miten on haaskiin heitetty. Maksoin molemmista raakileista yhteensä hulppeat 15,00 euroa. Jos edes toisesta koneen saa olen ;D

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Tietokone ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #9 : 23.03.09 - klo:13.40 »
Asiassa on kaksi puolta. Nuo merkkiemot (Acer) ovat usein hankalia, huonosti konfiguroitavia ja dokumentaatiota on vähän. Siinä mielessä MSI olisi parempi. Ja pidän MSI :tä yhtä pätevänä linux-alustana kuin mitä tahansa muuta tunnetun emovalmistajan levyä. Eli ainoastaan jos nimenomaisella emolevyn mallilla löytyy useita negatiivisia kokemuksia, sitä kannattaa välttää.

Ei kyllä noita levyjä ole valmistettu 2007, 2002-3 olisi todennäköisempää.

VInkki: käytä sen tarran lukuun suurennuslasia, en minäkään niistä pienemmistä teksteistä nykyään mitään selvää saa ilman.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

bonus13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Tietokone ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #10 : 23.03.09 - klo:14.35 »
Nyt on sitten CD-levy poltettu. Oikein jos olen tämän Linux Ubuntu asian ymmärtänyt mitään kokoonpano rekisteröintiä ei tarvitse tehdä? Huomenna kun ostan kiintolevyn voinen kokeilla sitä eri kokoonpanoilla ajamatta käyttöjärjestelmää aina uudelleen.

Tuota prosessori kantaa pähkäilin kun on AM2, joten ei liene kovinkaan vanha kumpikaan emolevy, tässä asiassa minulla on varaa olla myös väärässä, en ihan joka päivä kuitenkaan päivitä itseäni ;D

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5731
    • Profiili
Vs: Tietokone ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #11 : 23.03.09 - klo:15.43 »
Asiassa on kaksi puolta. Nuo merkkiemot (Acer) ovat usein hankalia, huonosti konfiguroitavia ja dokumentaatiota on vähän. Siinä mielessä MSI olisi parempi. Ja pidän MSI :tä yhtä pätevänä linux-alustana kuin mitä tahansa muuta tunnetun emovalmistajan levyä. Eli ainoastaan jos nimenomaisella emolevyn mallilla löytyy useita negatiivisia kokemuksia, sitä kannattaa välttää.
Samaa mieltä. Yhteen MSI:n emolevylliseen koneeseen olen tosin vain asentanut, mutta ei siitä mitään huonoa sanottavaa jäänyt. Toisin kuin kaverin olikohan hp vai juuri acer pöytäkoneeseen, johon linuxia ei sitten loppu viimein edes saanut asennettua.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11474
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Tietokone ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #12 : 23.03.09 - klo:15.49 »
Asiassa on kaksi puolta. Nuo merkkiemot (Acer) ovat usein hankalia, huonosti konfiguroitavia ja dokumentaatiota on vähän. Siinä mielessä MSI olisi parempi. Ja pidän MSI :tä yhtä pätevänä linux-alustana kuin mitä tahansa muuta tunnetun emovalmistajan levyä. Eli ainoastaan jos nimenomaisella emolevyn mallilla löytyy useita negatiivisia kokemuksia, sitä kannattaa välttää.
Samaa mieltä. Yhteen MSI:n emolevylliseen koneeseen olen tosin vain asentanut, mutta ei siitä mitään huonoa sanottavaa jäänyt. Toisin kuin kaverin olikohan hp vai juuri acer pöytäkoneeseen, johon linuxia ei sitten loppu viimein edes saanut asennettua.

Juu täällä samankaltaisia kokemuksia. Palvelimessa toimii hyvin MSI:n (viime kesän alussa ostettu) MicroATX-emo (K9N-sarjaa!!!) ja yhdessä Acerissa kokeilin livecdtä niin se toimi muuten hyvin, mutta näyttis oli SiS:n, joten ei 3D:tä ollenkaan. Ja yksi Fujitsu ei tykkää ainakaan Ubuntusta...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

bonus13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Tietokone ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #13 : 25.03.09 - klo:11.48 »
Nyt meilläkin asuu pieni pingviini ;D

- emolevy oli sitten Aspire M5100 ja ehjältä vaikuttaa.

- Buffalon kampaa en löytänyt, joten ostin Kingston DDR-2 800 MHz 3 Gt

- Kiintolevy SATA Maxtor 160 Gt

- Kotelo kun on matala ostin tämän low profile HD 3450

- SATA DVD-RW Lightscribe

- AMD Sempron 1,6 GHz

Hyvin toimii, 238 päivitystä haki :D

Storck

  • Vieras
Vs: Tietokone ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #14 : 25.03.09 - klo:11.58 »
Hyvä hyvä,  8)