Kirjoittaja Aihe: Musiikin alkeita musiikista ymmärtämättömälle?  (Luettu 5151 kertaa)

snifi

  • Vieras
Mitä resursseja suosittelisitte ihmiselle, joka "vanhemmalla iällään" ja musiikista mitään ymmärtämättömänä haluaisi oppia tekemään yksinkertaisia musiikkeja esimerkiksi animaatioiden taustamusiikiksi? Onko hyviä aloittelijoiden tutoriaaleja tästä aiheesta?

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Musiikin alkeita musiikista ymmärtämättömälle?
« Vastaus #1 : 18.03.09 - klo:15.16 »
Ei musiikkia opita samalla tavalla kuin vaikkapa kemiaa. Ei sitä opita sillä, että luetaan jotain papereita. Jos aihe oikeasti kiinnostaa niin suosittelen käymään jollakin musiikin teoria-kurssilla sekä hankkimaan halvat koskettimet ja sitten käyttämään tietokonesyntetisaattoreita niiden kanssa. Ubuntu Studiossa tulee näitä mukana, syntetisaattoreita, rumpukoneita ym. Samat ohjelmat ovat tietysti saatavilla myös perusUbuntuun

Voit myös etsiä jostain halvalla perus sähköpiano/syntetisaattorihärvelin jos alat pääsemään perille, sitä kun on sitten kätevä soitella vaikka huvikseen jos kone on kiinni ja tarvitsisi jotain ajantappoa varten. Musisointia ei voi koskaan aloittaa liian myöhään. :)
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

juyli

  • Vieras
Vs: Musiikin alkeita musiikista ymmärtämättömälle?
« Vastaus #2 : 18.03.09 - klo:20.50 »
suosittelen käymään jollakin musiikin teoria-kurssilla sekä ...

Ughhh... Lasse on puhunut.

Musisointia ei voi koskaan aloittaa liian myöhään. :)

Aivan oikein. Vaikka oma pohjani onkin jo lapsuudessa käydyt ns. soitto-opinnot (eli ne pakolliset pianonsoittotunnit), löysin halun opetella soittamaan uudelleen varttuneella iällä. Apuna mm. Työväen/Kansalaisopiston soitto-opastus.
Omat lapsenlapseni väenväkisin tungin musiikkileikkikouluun ;) Sattuneesta syystä.

jp1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Musiikin alkeita musiikista ymmärtämättömälle?
« Vastaus #3 : 18.03.09 - klo:21.00 »
Mitä resursseja suosittelisitte ihmiselle, joka "vanhemmalla iällään" ja musiikista mitään ymmärtämättömänä haluaisi oppia tekemään yksinkertaisia musiikkeja esimerkiksi animaatioiden taustamusiikiksi? Onko hyviä aloittelijoiden tutoriaaleja tästä aiheesta?
Tahdotko tehdä itse taustamusiikin vai äänittää jotakin esimerkiksi cd:ltä tai käyttää midi tms. tiedostoja?
Ota neuvoja vastaan pääasiassa vain heiltä, jotka ovat jo olleet siellä mihin sinäkin olet menossa.

IBM ThinkPad T41 Pentium M 745 / Ubuntu 8.04LTS & XP Pro
HP Omnibook xe3 / Xubuntu 8.04LTS & Win98E

Urgh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Musiikin alkeita musiikista ymmärtämättömälle?
« Vastaus #4 : 18.03.09 - klo:21.25 »
Eiköhän se musiikin opiskelu ole paras aloittaa opettelemalla soittamaan jotakin soitinta. Musiikin teoria kuitenkin pätee jotakuinkin samalla tavalla kaikkiin soittimiin.

snifi

  • Vieras
Vs: Musiikin alkeita musiikista ymmärtämättömälle?
« Vastaus #5 : 18.03.09 - klo:22.01 »
Niin, olen tainnut kysyä tätä jo joskus aikaisemmin, mutta en ole oikein löytänyt oikeita välineitä musiikin tekemiseksi. Periaatteessa minulla on animaation aihe melko lailla valmiina, mutta musiikki tarvittaisiin viemään niin sanotusti "juoni lävitse". Jos käyttää valmiita teoksia, niin niiden kanssa on tekijänoikeusongelma. (Tarkoituksena on täysin avoimeen lähdekoodin pohjautuva tuotos.)

Yhtenä vaihtoehtona ajattelin fraktaalimusiikkia, mutta ohjelmat eivät tunnu toimivan Ubuntussa. Samoin on monien Ubuntu Studion ohjelmien kanssa, äänijärjestelmä ei pelaa yhteen, ja ne jotka toimivat, eivät ole tarkoitukseen sopivia.

Musiikki voisi periaatteessa olla valmis teos. Tiedän yhden noin 20 minuutin animaatiofilmin joka perustuu Prokovievin Skyyttiläiseen sarjaan, animaation tekijä oli hakenut julkaisuluvan teoksen esittäneeltä orkesterilta. Sekin on aikamoinen urakka. Jos oikein ymmärsin niin tekijä oli kehitellyt juonen ihan kuuntelemalla musiikin kulkua. (Martin White: The Goat, The Boy and The Sun) Muutoinhan klassinen musiikki on ikänsä puolesta jo lähes tekijänoikeuksista vapaata.

Ehkä midi-tiedostoja mielikuvituksellisesti yhdistelemällä voisi myös "löytää" jotakin.

nore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Vs: Musiikin alkeita musiikista ymmärtämättömälle?
« Vastaus #6 : 18.03.09 - klo:22.05 »
Kysymyksestäsi voisi päätellä, ettet halua ensimmäiseksi mennä pianotunnille tai liittyä kuoroon vaan tuottaa animaatioosi mukavia ääniä. Aloita tutustumalla äänen muokkaukseen tarkoittuihin ohjelmiin. Asenna Audacity ja opettele leikkimällä sillä.

Äänieditorin efekteillä ja sävelkorkeutta muuttamalla voit tuottaa äänet omissa poskissasi tai soittaa vaikka paistinpannua.

nore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Vs: Musiikin alkeita musiikista ymmärtämättömälle?
« Vastaus #7 : 18.03.09 - klo:22.18 »
Lainaus
Muutoinhan klassinen musiikki on ikänsä puolesta jo lähes tekijänoikeuksista vapaata.

Vanhat nuotit kyllä mutta eivät niistä tehdyt uudet äänitteet. Ikänsä puolesta vapaita äänitteitä löytyy esimerkiksi Kansalliskirjaston Raita-tietokannasta. Sitten ovat tietysti vapaata musiikkia jakelevat sivustot, kuten mikseri.net.

Ai niin, vapaasti saatavilla olevaakin musiikkia koskevat tekijänoikeudet. Mikserin ja vastaavien palvelujen musiikki on vapaasti kuunneltavissa mutta muu käyttö voi olla rajoitettua.
« Viimeksi muokattu: 18.03.09 - klo:22.22 kirjoittanut nore »

snifi

  • Vieras
Vs: Musiikin alkeita musiikista ymmärtämättömälle?
« Vastaus #8 : 20.03.09 - klo:16.21 »
Väliaikatietona olen päätymässä klassisten midien muokkaamiseen Rosegarden-ohjelmalla. Ääniä yhdistelemällä ja kokeilemalla erilaisia soittimia tulos kuulostaa ainakin omasta mielestä varsin mukavalta. Rosegardenin käyttöön tarvitsisin kyllä jonkinlaisen syvätutoriaalin.


nore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Vs: Musiikin alkeita musiikista ymmärtämättömälle?
« Vastaus #9 : 21.03.09 - klo:08.16 »
Rosegarden Handbook (http://www.rosegardenmusic.com/doc/en/) on kyllä niin perusteellinen, etten ole itse ainakaan jaksanut ruveta kahlaamaan sitä läpi. (Tosin minulla tärkein syy Rosegardenin asennukseen oli lasten pianoläksyjen nuotinnus ja kuuntelu.) Pari asiaa olen siitä tarkistanut, sisällysluettelo on kyllä selkeä.

Rosegarden-kirjoista ja -oppaista (http://www.rosegardenmusic.com/tutorials/) löytyy niin syvällisiä juttuja, ettei yhden sormen pimputtajan kompetenssini riitä.

Kannattaa tehdä sanahaku foorumilta, teknisistä ongelmista löytyy aika paljon viestejä. Osa on tosin jo vanhentuneita. Wikissä oli jossain vaiheessa Ubuntu Studion alla Asmo Koskisen tekemä asennusohje, jota itse tottelin, mutta se on vanhentuneena poistettu. Lukaise kuitenkin http://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu_Studio.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Musiikin alkeita musiikista ymmärtämättömälle?
« Vastaus #10 : 21.03.09 - klo:10.44 »
Väliaikatietona olen päätymässä klassisten midien muokkaamiseen Rosegarden-ohjelmalla. Ääniä yhdistelemällä ja kokeilemalla erilaisia soittimia tulos kuulostaa ainakin omasta mielestä varsin mukavalta. Rosegardenin käyttöön tarvitsisin kyllä jonkinlaisen syvätutoriaalin.



ehkä kannattaisi kokeilla myös LMMS (linux multimedia studio) nimistä ohjelmaa...pitäisi löytyä ihan synapticin avulla. on helppo kunhan aluksi hieman kokeilee kaikke pientä mitä siinä on.

http://lmms.sourceforge.net/ tuolta löytyy myös
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Petri Järvisalo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Kotisivut
Vs: Musiikin alkeita musiikista ymmärtämättömälle?
« Vastaus #11 : 29.03.09 - klo:00.38 »
Unohdettu taiteenlaji - ja se mikä aloitti tietokonemusiikin on perinteisen tracker-ohjelmiston käyttö - tällöin tietokoneella voi tehdä kohtuullisen helposti musiikkia pelkkää näppäimistöä käyttämällä, tapa jolla minä aloitin ja olen jatkanut tietokonemusiikin tekemistä näihin päiviin saakka. Parasta mitä tällä hetkellä on tarjota on renoise - saatavilla windowsille, mäkille ja linuxille. Kyllä. kaupallinen linux ohjelma, niitä todellakin on, mutta demosta lähinnä puuttuu asio tuki ja wave export joten tällä pääsee hyvin alkuun. Instrumentteja, eli sampleja löytyy freesound projektista - erillisiä sample cd:itä ei tarvitse hankkia, ilmaisia vst-syntetisaattoreita löytyy esim mad trackerin sivuilta joten alkuun pääsee ja vähän pidemmällekin ilman mitään hankintoja.

Pikaopas trackerimaailmaan.
Näppäimistön ylin ja alin rivi toimivat pianon valkeina koskettimina, jolloin numeronäppäimet ja keskirivi toimivat mustina koskettimina. helppoa kun heinän teko. Musiikin tekeminen tapahtuu nuotteja naputtamalla raidalle, jossa jokainen rivi vastaa 16 osa nuottia, neljäsosa on siis aina joka neljäs rivi ja kahdeksasosa joka toinen rivi.

Renoise:
http://www.renoise.com/download/renoise/
http://tutorials.renoise.com/uploads/Main/Quickstart-Guide.pdf

Plugineja:
http://www.madtracker.org/plugins.php

Freesound:
http://www.freesound.org/
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma on ratkennut.

snifi

  • Vieras
Vs: Musiikin alkeita musiikista ymmärtämättömälle?
« Vastaus #12 : 29.03.09 - klo:13.28 »
Aikaisemmin heitin ajatuksen fraktaalimusiikista, ja olen nyt oikeastaan löytänyt ohjelman sitä varten. Ohjelma on "ikivanha" Windows-ohjelma, jota varten tulin asentaneeksi Wine-emulaattorin, ja käytän ohjelmaa sen avulla: Musinum 2.08 http://www.reglos.de/musinum/

Ajatus on yksinkertainen: Lasketaan numeroita ykkösestä eteenpäin, muunnetaan luku binäärimuotoon, ja lasketaan binääriluvun ykkösten lukumäärä. Ykkösten lukumäärä määrää nuotin korkeuden. Tulos on yllättävän hauskan kuuloinen.

Perusteemaa voi muunnella käyttämällä eri lukujärjestelmiä ja eri laskutapoja. Lukuteorian lainalaisuuksien vuoksi lähes kaikki muunnelmat johtavat musiikille tyypilliseen jaksollisuuteen.

Ohjelma vaikuttaa varsin yksinkertaiselta, joten ensimmäinen ajatukseni oli tietenkin saada se käännetyksi myös Linuksille. Tekijä ei ole julkaissut lähdekoodia, mutta toteaa ohjeteksteissä, että algoritmit ovat matemaattisina algoritmeina kaikkien vapaasti käytettävissä. Jäljelle jää siten lähinnä graafisen käyttöliittymän laatiminen, joka ei olisi vaikea tehtävä, sekä musiikin tallentaminen oikeassa tiedostomuodossa, joka todennäköisesti on hieman haastavampi ongelma.

Jos jotakuta kiinnostaa tämä, niin olen viime päivien aikana yrittänyt muuntaa Musinumin ohjetiedostoja Linuksin ymmärtämään muotoon, ja niitä on minulla kiintolevyllä, samoin kuin muutamia esimerkkitiedostoja, ettei tarvitse tehdä samaa työtä kahteen kertaan. Ohjelman kotisivulta löytyy lisää muiden käyttäjien tekemiä sävellyksiä.