Kirjoittaja Aihe: Aloittelian ihmettelyt.  (Luettu 10228 kertaa)

QuQ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Aloittelian ihmettelyt.
« : 22.03.06 - klo:16.39 »
Hei.
Olen uusi linux käyttäjä ja Ubuntua kehuttiin aloittelia ystävälliseksi, joten asensin sen vanhalle koneelle. Olen pitänyt näkemästäni. Ainoa asia mikä ihmetyttää on ohjelmien asennus. Foorumeita selaamalla olen ymmärtänyt että ohjelmia voi asentaa Synapticilla joltain valmiilta listalta ja jollain muullakin tapaa, mutta siinä on ongelmansa.
Tämä rajoitus häiritsee minua erityisesti Firefox 1.5 kohdalla. Kertokaa näistä Synapticin ulkopuolelta tapahtuvista asennuksista lisää.

Kiitos.

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Aloittelian ihmettelyt.
« Vastaus #1 : 22.03.06 - klo:16.41 »
Hei.
Olen uusi linux käyttäjä ja Ubuntua kehuttiin aloittelia ystävälliseksi, joten asensin sen vanhalle koneelle. Olen pitänyt näkemästäni. Ainoa asia mikä ihmetyttää on ohjelmien asennus. Foorumeita selaamalla olen ymmärtänyt että ohjelmia voi asentaa Synapticilla joltain valmiilta listalta ja jollain muullakin tapaa, mutta siinä on ongelmansa.
Tämä rajoitus häiritsee minua erityisesti Firefox 1.5 kohdalla. Kertokaa näistä Synapticin ulkopuolelta tapahtuvista asennuksista lisää.

Kiitos.
Tsekka tuo ohje FF 1.5 varten: http://www.mozilla.fi/wiki/Firefoxin_p%C3%A4ivitt%C3%A4minen_Ubuntussa
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

QuQ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Aloittelian ihmettelyt.
« Vastaus #2 : 22.03.06 - klo:16.53 »
Juu. Kyllähän se näyttäisi onnistuvan. Onko minkä tahansa linux ohjelman asennus mahdollista? Tarvitaanko jokaiselle omat asennusohjeet niinkuin firefoxille? Onko mitään yleistä ohjetta olemassa?
P.S. Linkitys jollekkin saitille jossa olisi kaikki terminaalikomennot selitetty olisi kiva.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Aloittelian ihmettelyt.
« Vastaus #3 : 22.03.06 - klo:17.09 »
Onko minkä tahansa linux ohjelman asennus mahdollista?

periaatteessa kyllä, mutta yleensä paketoijan tukeman pakkettivalikoiman ulkopuolelta ei ole kovin fiksua, varsinkaan jos samasta softasta on olemassa jokin versio.

mikä sinua tuossa ff1.5:n puuttumisessa häiritsi? mitä ff1.5 tarjoaa, jota ubuntun mukana tulleessa ff:sa ei ollut ja joka on oikeasti tällä hetkellä tärkeää?

Tarvitaanko jokaiselle omat asennusohjeet niinkuin firefoxille?

luultavasti jos ei osaa niitä muuten asentaa. sitten kun osaa, niin pärjää ilman ohjeitakin.

Onko mitään yleistä ohjetta olemassa?

ei niin, että minä tietäisin. periaatteessa lähdekoodista kääntäminen, menee jotakuinkin samalla tavalla paketista riippumatta, mutta sitten sen asentaminen niin, että se on mielekkäästi positettavissakin on jo toinen juttu.

P.S. Linkitys jollekkin saitille jossa olisi kaikki terminaalikomennot selitetty olisi kiva.

sellaista saittia tuskin onkaan, jola listaisi kaikki mahdolliset komentorivisoftat ja komentotulkin sisäänrakennettujen komentojen listaamine olisi ehkä hitusen turhan suppeaa.

paketinhallinnasta komentoriviltä on HOWTO-tällä foorumilla ja muita juttuja läytyy mm. tapsan linux-sivuilta, jotka eivät kyllä tällä hetkellä näytä vastaavan:
http://tapsa.terae.net/linux/

ehkä saan jossain välissä aloitettua tänne foorumillekin sen kaavailemani komentorivi HOWTO-ketjun.
Janne

QuQ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Aloittelian ihmettelyt.
« Vastaus #4 : 22.03.06 - klo:17.17 »
Kiitos näistä!
Tämä juttu häiritsee minua sen takia, että olen vaan luonteeltani sellainen että kaikesta pitää olla uusin versio ja kaikkea pitää aina säätää jotenkin (siksi terminaali kiinnostaa).
Harkitsen jotain säätäjäystävällisempää distroa, ehdotelkaa jos ette ole liian fanaattisia :P

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Re: Aloittelian ihmettelyt.
« Vastaus #5 : 22.03.06 - klo:17.26 »
Harkitsen jotain säätäjäystävällisempää distroa, ehdotelkaa jos ette ole liian fanaattisia :P
Kokeile Gentoota. Mutta kylla Ubuntunkin kanssa saanet saataa ihan tarpeeksi, jos vain haluat.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Aloittelian ihmettelyt.
« Vastaus #6 : 22.03.06 - klo:18.00 »
Harkitsen jotain säätäjäystävällisempää distroa, ehdotelkaa jos ette ole liian fanaattisia :P
Kokeile Gentoota. Mutta kylla Ubuntunkin kanssa saanet saataa ihan tarpeeksi, jos vain haluat.

Gentoo, joo, siinä saa säätää sydämen kyllyydestä kaiken niin uudeksi ja juuri sinun koneellesi käännetyksi paketiksi..


QuQ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Aloittelian ihmettelyt.
« Vastaus #7 : 22.03.06 - klo:18.05 »
Kiitoksia
Taidan tästä siirtyä opiskelemaan gentoota ennenkuin uskallan asentaa.

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Aloittelian ihmettelyt.
« Vastaus #8 : 22.03.06 - klo:18.07 »
Kiitoksia
Taidan tästä siirtyä opiskelemaan gentoota ennenkuin uskallan asentaa.
Varaa aikaa asennukseen väh. 2,5 päivää.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Aloittelian ihmettelyt.
« Vastaus #9 : 22.03.06 - klo:18.19 »
Kiitoksia
Taidan tästä siirtyä opiskelemaan gentoota ennenkuin uskallan asentaa.
Varaa aikaa asennukseen väh. 2,5 päivää.

No jos on uusi kone ni eihän siinä yhtä yötä pidempään kai pitäisi mennä..

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Aloittelian ihmettelyt.
« Vastaus #10 : 22.03.06 - klo:19.15 »
Kiitoksia
Taidan tästä siirtyä opiskelemaan gentoota ennenkuin uskallan asentaa.
Varaa aikaa asennukseen väh. 2,5 päivää.

No jos on uusi kone ni eihän siinä yhtä yötä pidempään kai pitäisi mennä..

Luulen että tässä ei ollut kyse ajasta, vaan että Gentoota pitää muokata niin paljon ja asennus on vaikea. Tiedä sitten...
alias vililikku

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Aloittelian ihmettelyt.
« Vastaus #11 : 22.03.06 - klo:19.30 »
Kiitoksia
Taidan tästä siirtyä opiskelemaan gentoota ennenkuin uskallan asentaa.
Varaa aikaa asennukseen väh. 2,5 päivää.

No jos on uusi kone ni eihän siinä yhtä yötä pidempään kai pitäisi mennä..
Luulen että tässä ei ollut kyse ajasta, vaan että Gentoota pitää muokata niin paljon ja asennus on vaikea. Tiedä sitten...
Kyllä siinä kestää, sillä ne asiat tehdään aivan alusta asti.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Re: Aloittelian ihmettelyt.
« Vastaus #12 : 22.03.06 - klo:19.48 »
Gentoon Stage3 -asennus menee, sitten kun sen osaa, vanhemmallakin koneella kolmessa-neljässä tunnissa, mutta on siinä kyllä alkuun muutamalle päivälle ihmettelemistä.

Tietenkin sitten, kun haluaa graafisia ympäristöjä, niin asennukseen menee vielä enemmän aikaa, kun joutuu kääntämään noita isompia ohjelmia. Minimiasennus siis on tuon muutaman tunnin.

Jos tahtoo nimenomaan niitä uusimpia ohjelmia ja säätämistä, niin Ubuntun Dapper -versioon päivittämistä kannattaa harkita. Sen Firefoxin takia ei kannata ruveta erikseen muuten säätämään, harmaita hiuksia ja mahdollisesti seonneen paketinhallinnan sillä saa aikaseksi. Ubuntuun tuommoiset tulevat hieman viiveellä, mutta ovatkin sitten valmiiksi paketoidut ja silleen viilatut, että ohjelmat toimivat yhteistyössä hyvin. Se Firefox 1.0.7 on muutenkin vielä ihan käypä selain.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Aloittelian ihmettelyt.
« Vastaus #13 : 22.03.06 - klo:19.57 »
Tämä juttu häiritsee minua sen takia, että olen vaan luonteeltani sellainen että kaikesta pitää olla uusin versio ja kaikkea pitää aina säätää jotenkin (siksi terminaali kiinnostaa).

no, tietty tuo uusin versio tarkoittaa, että tietoturvapäivityksetkin ovat sitten sinun vastuullasi, mikä on tietty ihan ok, jos ei pidä automatisoinnista ja haluaa tehdä kaiken käsin.

Harkitsen jotain säätäjäystävällisempää distroa, ehdotelkaa jos ette ole liian fanaattisia :P

no, gentoota on jo ehdotettukin ja sitä on maalailtu tosi paljon säätöä tarvitsevaksi distroksi, vaikak ei se oikeasti ole sitä. toki säätämismahdollisuudet ovat aivan toista luokkaa, mutta hvyin paljon juttuja siinäkin on automatisoitu. jos todellinen säätäminen kiinnostaa, niin kasaa itse linux alusta alkaen, vaikkapa sitten linux from scratchin avulla:
http://www.linuxfromscratch.org/

aikaa pala ja säätämistä riittää, takuulla.
Janne

rähmä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Re: Aloittelian ihmettelyt.
« Vastaus #14 : 23.03.06 - klo:02.55 »
Ei kannata unohtaa tätä linukkaa,
kun kernel on käännetty
 niin tässä on sitä jotain.

http://distrowatch.com/table.php?distribution=slackware

 8)

charmless

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Re: Aloittelian ihmettelyt.
« Vastaus #15 : 27.03.06 - klo:21.34 »
... Olen pitänyt näkemästäni. Ainoa asia mikä ihmetyttää on ohjelmien asennus. ...
Tämä rajoitus häiritsee minua erityisesti Firefox 1.5 kohdalla. Kertokaa näistä Synapticin ulkopuolelta tapahtuvista asennuksista lisää.

Sama vika! Siis pidin näkemästäni: lyhyen Suse-koeajan jälkeen siirryin Ubuntuun ja tuntui heti paljon "kotoisammalta". Paketinhallinnan ulkopuolisten ohjelmien asennus myös ihmetytti - mutta kiitos tämän ketjun vastauksien, ei ihmetytä enää.

Tai no, hieman. Tuntematta (vielä) Linuxin ja Ubuntun sovellusten hallintaa sen tarkemmin, tuntuu erikoiselta, ettei ohjelmia voi (helposti) asentaa paketinhallinnan "ohi". Toki ymmärrän kolikon kääntöpuolenkin: paketinhallinnalla kone pysyy "järjestyksessä".

Ja mitä tulee Firefox 1.5:een, niin sisältäähän se mm. tietoturvapäivityksiä 1.0.7 verrattuna. Mutta ehkä jään odottamaan, että se tulee viralliseen tarjontaan...

patskula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Aloittelian ihmettelyt.
« Vastaus #16 : 27.03.06 - klo:23.04 »
Hei.
Olen uusi linux käyttäjä ja Ubuntua kehuttiin aloittelia ystävälliseksi, joten asensin sen vanhalle koneelle. Olen pitänyt näkemästäni. Ainoa asia mikä ihmetyttää on ohjelmien asennus. Foorumeita selaamalla olen ymmärtänyt että ohjelmia voi asentaa Synapticilla
Kiitos.

Minäkin asensin ensimmäisen Linuxini. Ensin kaikki näytti ihan hyvältä, tai siis ei näyttänyt. Ubuntu ei tunnistanut läppärini verkkokorttia. Asensin Ubuntun pöytäkoneeseeni ja kas, siinähän kaikki näytti toimivan ihan hyvin. Netti löytyi ym.
Mutta sitten alkoi harmaat pilvet kasaantua Ubuntun taivaalle. Skypen asennus onnistui aloittelijalta lopulta, mutta kaataa Ubuntun vieläkin silloin tällöin. Skypen asennus kaikkinensa on ehdottomasti tavalliselle käyttäjälle liian vaikeaa. Jokapaikassa tyrkytetään ohjeita, jotka pitäisi aloittelijan osata tehdä Päätteellä. Heh, muistuu mieleeni wanhat Dos -ajat 90 -luvun alkupuolelta.  Synapticilla asentaminenkin on aivan liian vaikeaa aloittelijalle, mikäli asennettava ohjelma ei ole tullut asennuksen mukana. Kuin sokerina pohjalla  eteeni tuli ongelma kirjoittimeni kanssa HP Laserjet 1020. Siitä ei Ubuntu ymmärrä tuon taivaallista. Ubuntu on tällä hetkellä suunnilleen samanlaisessa kehityksen tasossa, kuin oli Win 95.  Ei ole ainakaan Linuksin Ubuntusta vielä jokamiehen ja -naisen käyttikseksi.  Kuitenkin hyvään suuntaan ollaan menossa, ottaen huomioon, että kyseessä ei ole kaupallinen tuote. 

moonstone

  • Vieras
Re: Aloittelian ihmettelyt.
« Vastaus #17 : 27.03.06 - klo:23.43 »
Minäkin asensin ensimmäisen Linuxini. Ensin kaikki näytti ihan hyvältä, tai siis ei näyttänyt. Ubuntu ei tunnistanut läppärini verkkokorttia. Asensin Ubuntun pöytäkoneeseeni ja kas, siinähän kaikki näytti toimivan ihan hyvin. Netti löytyi ym.
Mutta sitten alkoi harmaat pilvet kasaantua Ubuntun taivaalle. Skypen asennus onnistui aloittelijalta lopulta, mutta kaataa Ubuntun vieläkin silloin tällöin.

Kannattaa ensin kokeilla sillä live-cd:llä, miten laitteisto tunnistuu ja sitten vasta alkaa asentelemaan, mikäli uskallusta löytyy :) Skypen asennus ei ole kovinkaan vaikeaa muistaakseni jopa niinkin helppoa, että lisätään ohjelmavarastoihin plf-varasto ja asennetaan se skype synapticilla tai sitten apt-get komennolla. Uuden käyttiksen opettelu vie aikaa, joten windows-gurulle monesti tuottaa tuskaa muutokset mitä joutuu kohtaamaan linuxin kanssa.

Viestisi oli ihan ok tähän asti kunnes....

Skypen asennus kaikkinensa on ehdottomasti tavalliselle käyttäjälle liian vaikeaa. Jokapaikassa tyrkytetään ohjeita, jotka pitäisi aloittelijan osata tehdä Päätteellä. Heh, muistuu mieleeni wanhat Dos -ajat 90 -luvun alkupuolelta.  Synapticilla asentaminenkin on aivan liian vaikeaa aloittelijalle, mikäli asennettava ohjelma ei ole tullut asennuksen mukana. Kuin sokerina pohjalla  eteeni tuli ongelma kirjoittimeni kanssa HP Laserjet 1020. Siitä ei Ubuntu ymmärrä tuon taivaallista. Ubuntu on tällä hetkellä suunnilleen samanlaisessa kehityksen tasossa, kuin oli Win 95.  Ei ole ainakaan Linuksin Ubuntusta vielä jokamiehen ja -naisen käyttikseksi.  Kuitenkin hyvään suuntaan ollaan menossa, ottaen huomioon, että kyseessä ei ole kaupallinen tuote. 

alkoi sitten trollaaminen....(tuo tulostin on muuten tuettu, joten senkus asennat sen käyttöön Järjestelmä->Hallinta->Tulostus)
« Viimeksi muokattu: 27.03.06 - klo:23.53 kirjoittanut moonstone »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Aloittelian ihmettelyt.
« Vastaus #18 : 28.03.06 - klo:00.03 »
Tai no, hieman. Tuntematta (vielä) Linuxin ja Ubuntun sovellusten hallintaa sen tarkemmin, tuntuu erikoiselta, ettei ohjelmia voi (helposti) asentaa paketinhallinnan "ohi". Toki ymmärrän kolikon kääntöpuolenkin: paketinhallinnalla kone pysyy "järjestyksessä".

voi tietysti asentaa, ja toimenpide on aika triviaalikin jos ohjelmat ovat distroon sopivina .deb -paketteina, siinä vaan sitten ottaa ylläpito ja turvapäivitysvastuun itselleen.

Ja mitä tulee Firefox 1.5:een, niin sisältäähän se mm. tietoturvapäivityksiä 1.0.7 verrattuna. Mutta ehkä jään odottamaan, että se tulee viralliseen tarjontaan...

varmsti onkin tavalliseen 1.0.7:aan verrattuna, mutta ubuntu-projekti (kuten muutkin linux-distrot) backporttaavat tietoturvapäivitykset käyttämiinsä versioihin. ubuntun 1.0.7 on yhtä turvallinen kuin viimeisin virallinen firefox, ellei jopa turvallisempi.
Janne

patskula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Aloittelian ihmettelyt.
« Vastaus #19 : 30.03.06 - klo:21.31 »
Skypen asennus onnistui aloittelijalta lopulta, mutta kaataa Ubuntun vieläkin silloin tällöin.

Skypen asennus ei ole kovinkaan vaikeaa muistaakseni jopa niinkin helppoa, että lisätään ohjelmavarastoihin plf-varasto ja asennetaan se skype synapticilla. Hehe. minä onneton erehdyin kirjoittamaan sinne synapsiin tuon ohjelmavaraston nimen väärin. Vaikka kuinka yritin uudelleen, herjasi synaptic siitä virheestäni ja homma loppui siihen..

     tai sitten apt-get komennolla.

Heh, taas tarjotaan kielitaidottomalle banaaneja   Dos ajat ovat ohi...:-)

Uuden käyttiksen opettelu vie aikaa, joten windows-gurulle monesti tuottaa tuskaa muutokset mitä joutuu kohtaamaan linuxin kanssa.

En ole mikään windows-guru, mutta katselen Ubuntua lähinnä jokamiehenkäyttiksen näkökulmasta..

Viestisi oli ihan ok tähän asti kunnes....

ongelma kirjoittimeni kanssa HP Laserjet 1020. Siitä ei Ubuntu ymmärrä tuon taivaallista. Ubuntu on tällä hetkellä suunnilleen

alkoi sitten trollaaminen....(tuo tulostin on muuten tuettu, joten senkus asennat sen käyttöön Järjestelmä->Hallinta->Tulostus)
Lainaus

Tuettu on, mutta kun ei inahdakkaan.  On asennettu käyttöön monta kertaa ja kun ei toimi, niin ei...  :-(