Kirjoittaja Aihe: Työtilan vaihtaminen hiirellä?  (Luettu 4140 kertaa)

ezuli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Työtilan vaihtaminen hiirellä?
« : 22.03.06 - klo:15.58 »
Onnistuuko Gnomessa mitenkään työtilan vaihtaminen siirtämällä kursorin reunaan?
Xfcessä tuohon tykästyin, mutta se on muuten hieman karu, joten olisi kiva saada kyseinen toiminto Gnomeen. Kdessäkin muistelen saaneeni sen toimimaan, mutta Kde taas on turhan sekava.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Työtilan vaihtaminen hiirellä?
« Vastaus #1 : 22.03.06 - klo:16.28 »
Onnistuuko Gnomessa mitenkään työtilan vaihtaminen siirtämällä kursorin reunaan?

kyllä ja ei. tuo kyseinen temppu on ikkunamangerin ominaisuus ja gnomen oletusikkunamanagerissa tuota ei ole toteutettu. jos vaihdat metacityn tilalle jonkun muun WM:n joka sen toteuttaa, niin homma tietty pelaa.

gnome 2.14:sta ei ole tuota, mutta siihen on saatu edge resistance joka on kieltämättä aika kiva.

Xfcessä tuohon tykästyin, mutta se on muuten hieman karu, joten olisi kiva saada kyseinen toiminto Gnomeen. Kdessäkin muistelen saaneeni sen toimimaan, mutta Kde taas on turhan sekava.

minua tuo välillä häiritsi, kun sohi hiirellä huolimattomasti, mutta voin hyvin ymmärtää miksi joku ominaisuutta kaipaisi. itse käytän työpöydän vaihtoon ja ikkunoiden siirtelyyn työpöytien välillä pikanäppäimiä. olin jopa aikaisemmin määritellyt ne itse, mutta nyt olen palannut gnomen oletuksiin.
Janne

petteriIII

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
    • Profiili
Re: Työtilan vaihtaminen hiirellä?
« Vastaus #2 : 22.03.06 - klo:17.55 »
Onnistuuko Gnomessa mitenkään työtilan vaihtaminen siirtämällä kursorin reunaan?

Käsitänköhän nyt oikein, mutta työtilan valitsimia ovat ne neljä neliötä näytön alarivin oikeassa laidassa.Niistä ei kyllä jostain syystä puhuta, mutta kyllä ne toimivat;näyttö vaihtuu muuten kokonaan toisen työtilan näytöksi,vain ne neljä valitsinta jäävät.Näpäytäpä niitä hiiren oikealla ja valitse asetukset niin se kertoo millaisia ne ovat;niitä voi muokata melkoisen hyvin.

ezuli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: Työtilan vaihtaminen hiirellä?
« Vastaus #3 : 22.03.06 - klo:19.58 »
petterilll: Siis kyllä minä tiedän mitä työtilat on ja miten niitä vaihdellaan, mutta kaipasin Gnomeen tuota hiirivaihtoa. jos et ymmärrä mistä puhun, niin yksinkertaisesti homma menee niin, että kun "puskee" kursorilla joko oikeaa tai vasenta reunaa, niin se vaihtaa joko seuraavaan tai edelliseen työtilaan. Eli tavallaan työtilat olisi yksi ketju, jossa voi liikkua hiirellä kuin se olisi yksi työtila.
[  *][   ][   ]  ---hiirtä oikealle-->  [   ][*  ][   ]
Joko hokasit?

Jotenkin olisi muistanut, että Gnomessa olisi ollut tuo joskus muinoin jopa oletuksena päällä. Onko Gnome siis jossain vaiheessa vaihtanut ikkunamanageriaan?

Kokeilen nyt asentaa e17:ta, siinä muistaakseni ominaisuus on, ja se on heiman xfcetä hienompi.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Työtilan vaihtaminen hiirellä?
« Vastaus #4 : 22.03.06 - klo:20.06 »
petterilll: Siis kyllä minä tiedän mitä työtilat on ja miten niitä vaihdellaan, mutta kaipasin Gnomeen tuota hiirivaihtoa. jos et ymmärrä mistä puhun, niin yksinkertaisesti homma menee niin, että kun "puskee" kursorilla joko oikeaa tai vasenta reunaa, niin se vaihtaa joko seuraavaan tai edelliseen työtilaan. Eli tavallaan työtilat olisi yksi ketju, jossa voi liikkua hiirellä kuin se olisi yksi työtila.
[  *][   ][   ]  ---hiirtä oikealle-->  [   ][*  ][   ]
Joko hokasit?

joissain window managereissa työpöytä vaihtuu myös pyöräyttämällä hiiren rullaa työpöydän päällä.

Jotenkin olisi muistanut, että Gnomessa olisi ollut tuo joskus muinoin jopa oletuksena päällä. Onko Gnome siis jossain vaiheessa vaihtanut ikkunamanageriaan?

oli kyllä. kun gnomen versiosta 1.4 siirryttiin 2.x sarjaan, niin vanha ikkunamanagerina toiminut sawfish vaihdettiin hiljalleen metacityyn joka ei tuolloin sisältänyt kuin ihan pakolliset toiminnot. siitä nousikin melkoinen palautetulva, mutta valtaosa oli tyytyväisiä vaihdetuuaan ikkunamanagerin takaisin sawfishiin. nytkyään jonkun muun wm:n käyttäminen taitaa huionontaa integroitumista hitusen (olen itse joskus kokeillut sawfishia ja openboxia, mutta palasin lopulta metacityyn).

Kokeilen nyt asentaa e17:ta, siinä muistaakseni ominaisuus on, ja se on heiman xfcetä hienompi.

e17 vaikuttaa kyllä kiinnostavalta, mutta se on ollut tuloillaan jo niin kauan, että en ole jaksanut enää aikoihin varsinaisesti odotella sitä :(
Janne

mcduck

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 250
    • Profiili
Re: Työtilan vaihtaminen hiirellä?
« Vastaus #5 : 22.03.06 - klo:22.04 »
Ohjelma nimeltä Brightside mahdollistaa erilaisten toimintojen suorittamisen Gnomessa kun hiiren siirtää näytön kulmiin tai reunoille. Myös työpöydän vaihtaminen onnistuu tuon avulla.

Tuolta lisää tietoa: http://catmur.co.uk/~ed/main/brightside/

1. Asenna brightside käskyllä 'sudo apt-get install brightside' (löytyy universe-reposta)
2. Asetukset pääset säätämään käskyllä 'brightside-properties'
3. Käynnistä brightside käskyllä: 'brightside'
4. Säädä brightside käynnistymään gnomen mukana: avaa System/preferences/sessions, avaa välilehti 'startup Programs'  ja lisää käsky 'brightside'
42

juyli

  • Vieras
Re: Työtilan vaihtaminen hiirellä?
« Vastaus #6 : 22.03.06 - klo:22.47 »
Onnistuuko Gnomessa mitenkään työtilan vaihtaminen siirtämällä kursorin reunaan?
Xfcessä tuohon tykästyin, ...

Ei tuo ole XFCE perusominaisuuksia.
Työtilan vaihtaminen käy standardisti rullahiirellä vapaassa työtilassa, työtilanvaihtajassa tai pikanäppäimillä.
Itse en näkisi mitään käyttötarkoitusta tuolla ominaisuudessa, vaikka aikojen saatossa olen tuollaiseenkin törmännyt (tahattomasti). Oliskohan tuo ollut ominaisuutena NextStep-työpöydällä (en jaksa muistaa).

ezuli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: Työtilan vaihtaminen hiirellä?
« Vastaus #7 : 23.03.06 - klo:17.01 »
Hii, nyt kaikki on paremmin kuin hyvin!
Värkkäsin Xfwm4:n Gnomeen, eli nyt näyttää kivalta ja työtilat vaihtuu kuin vettä vaan.
Ohje:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=88393

Keksinpä vielä lisä parannuksen systeemiin, nimittäin laitoin 4 työtilaa 2 riviin, jolloin vaihto on vieläkin nopeampaa.

Ja esimerkki miksi pidän tästä hiirellä vaihdosta.
Minulla on tilat:
[1][2]
[3][4]
,joissa 1:ssä on Gimpin kaikki työkaluikkunat, mutta itse muokattava kuva on 2:ssa kokonäytöllä. Näin pääsen työkaluihin nopeasti näytön sekä vasemmasta että oikeasta reunasta, eikä työkalut ole peittämässä kuvaa. 3:ssa voin käydä pitämässä paussia, esim pelaamalla tai surfaamalla. 4:ssa pidän jotain, mitä pitää aina silloin tällöin käydä vilkaisemassa, esim jotain ohjelmankäännöstä, chattiä tai yleisimmin jotain tutoriaalia.

Toki aluksi tulee vahingossa huidottua reunoihin, mutta kun lopulta systeemiin tottuu, ei sitä ilman meinaa pärjätä. Ymmärrän, ettei kaikille tämmöinen, sanoisinko hieman kiikkerä, systeemi oikein ole mieleen.

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Työtilan vaihtaminen hiirellä?
« Vastaus #8 : 23.03.06 - klo:18.14 »
Kdessäkin muistelen saaneeni sen toimimaan, mutta Kde taas on turhan sekava.
Mitenkähän sen saa KDE:ssä päälle? En ainakaan nopealla etsinnällä löytänyt. Kuulostaa ihan kivalta ominaisuudelta ja olisi ihan kiva kokeilla.

ezuli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: Työtilan vaihtaminen hiirellä?
« Vastaus #9 : 23.03.06 - klo:19.19 »
Mitenkähän sen saa KDE:ssä päälle? En ainakaan nopealla etsinnällä löytänyt. Kuulostaa ihan kivalta ominaisuudelta ja olisi ihan kiva kokeilla.
Itselläni ei ole enää KDEtä käytössä kuin live rompuilla, mutta googlella löysin tämmöisen:
Lainaus
In kde open kde control center go to Desktop -> Window Behavior and check Active Desktop Borders .
http://www.linuxquestions.org/questions/showthread.php?t=268039
Suomennoksia en noille tiedä, mutta voin tarvittaessa huomenna tutkia asiaa rompuillani.

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Työtilan vaihtaminen hiirellä?
« Vastaus #10 : 23.03.06 - klo:19.27 »
Joo, tuo onkin ihan näppärä. Varsinkin ominaisuus "only when moving windows", jolloin voi raahata ikkunoita toiselle puolelle vain työtämällä niitä ruudun reunaan.

Suomennoksilla ei niin väliä, käytän englannin kielistä Kubuntua ;)
« Viimeksi muokattu: 23.03.06 - klo:20.14 kirjoittanut Epeli »