Kirjoittaja Aihe: Hei, nyt mä sen tajusin.  (Luettu 8251 kertaa)

Antifilatelisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
    • Profiili
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #20 : 11.03.09 - klo:18.43 »
Lainaus
Hei, nyt mä sen tajusin.

No hyvä ;)

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #21 : 11.03.09 - klo:19.39 »
Muistitestistä sen verran että se saattaa näyttää tuloksia jo lyhen ajon jälkeen mutta täydellisempiin tuloksiin päästään vasta esim yön yli käyneessä tarkistuksessa.

Frank100

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #22 : 11.03.09 - klo:19.55 »
Kun näitä "vain jollekkin käyttikselle" juttuja kuulee aika usein, olisiko mahdollista, laittaa mahdollisimman täydellinen seloste, koko laitteistosta.

Tällöin joku sivustolla voisi neuvoa kädestä pitäen haluamasi Ubuntun lataus, tyyliin:

1. Lataa ja polta levyke Ubuntu-Suomi -ohjeiden mukaan.
2. Käynnistä kone ja paina sitä näppäintä, että pääset Bios:iin ja kirjoita sinne näin ...
3. Tee sitten niin ja niin, jne...

Näin voisi olla helpompi avittaa ja kaikki mummot ja papatkin, imuttavaisista puhumattakaan, saisivat ehkä selkeää opastusta omissa murheissaan.

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #23 : 11.03.09 - klo:20.03 »
Eiköhän levyn poltto ole nyt kuitenkin onnistunut..Antaa hänen asentaa Windows kun se kerran toimii. Ihan turha ruveta enää tappelemaan, koneella on kuitenkin arvoa ja ei sitä kannata jättää pölyttymään, sama se mikä järjestelmä siinä pyörii. Tämä on minun mielipide.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #24 : 12.03.09 - klo:00.58 »

Ei taida olla emolevystäkään kiinni eilen asennu ko. emolle!

              http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=25440.0

Asrock 775TwinsHDTV        ???


         
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Frank100

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #25 : 12.03.09 - klo:13.28 »
Lasse hyvä, et ymmärtänyt tarkoitustani.

Linux filosofiaan kuuluu olennaisena juuri valinnan vapaus ja näillä sivuilla yritetään hyvällä meiningillä avittaa kaikkia imeväisistä vaareihin, aloittelijoista ammattilaisiin, joten ei kannata ensi metreillä heittää pyyhettä kehään.

Keskustelun aloittajalle vielä kerran, laita laitteistokokoonpano mahdollisimman täydellisenä ja kerro mikä mättää, niin joku ottaa asian kyllä ikäänkuin haasteena.

Kun asia neuvotaan kohta kohdalta, niin ehkä kymmenet, tai sadat muutkin saavat ahaa - elämyksen.

korppa

  • Vieras
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #26 : 12.03.09 - klo:15.20 »
Ei mikään ihme, ettei järjestelmä toimi kun wubin kautta sen asennat.

Wubi ei toimi, sitä ei kannata käyttää piste!

Kokeileppa asennusta suoraan käynnistämällä kone cd:ltä, sitä ennen tietenkin tarkista levyn eheys.

Ainut sigun osista jolle en uskalla luvata toimivuutta on verkkokortti (en tunne kyseistä korttia), muista osista olen 90% varma, että ne saa toimimaan ubuntussa.

Emolevy: Ohjekirjan mukaan toimii linuxissa + löytyy ihmisten toimivista kokoonpanoista.
Prossu: Prossullasi kyllä toimii tavallinen 32-bit ubuntu, jos kerta toimii windowskin. 64-bit ubuntu vaatii 64-bit prossun
Näytönohjain: Sinun näytönohjaimesi on tuettu.
Äänikortti: Olen törmännyt K.O äänikorttiin ja saanut toimimaan.
Verkkokortti: Ei tietoa, toimimattumuus ei vaikuta muuhun järjestelmään, vain netti jää pois
Keskusmuisti: Ei riipu käyttöjärjestelmästä.
Kiintolevy: En ole kuullut yhteensopivuus ongelmista kovojen suhteen
cd/dvd: Sama kuin kiintolevyllä
hiiri + näppis: Pitäisi toimia ainakin jollain tasolla, tosin ylimääräset hienoudet ei välttämättä toimi
Bios: Tietääkseni yhdellä valmistajalla on linux käyttä estetty biosista, muuten biosin ei pitäisi vaikuttaa.

Eli uskallan epäillä syyksi toimimattomuuten joko oikeasti rikkinäistä rautaa tai sit vaan PEBKAC (Problem Exist Between Keyboard And Chair)

Jälkimmäisen korjaamiseksi ehdotan, että jätä se wubi omaan arvoonsa.
Käynnistä kone cd:ltä, tarkista ensin levyn virheettömyys. Jos levy on ok, niin asenna ubuntu käynnistämällä kone cd:ltä, eikä mistään wubista.


mies19

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
  • Mies 20 vuotta
    • Profiili
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #27 : 12.03.09 - klo:15.31 »
Lasse hyvä, et ymmärtänyt tarkoitustani.

Linux filosofiaan kuuluu olennaisena juuri valinnan vapaus ja näillä sivuilla yritetään hyvällä meiningillä avittaa kaikkia imeväisistä vaareihin, aloittelijoista ammattilaisiin, joten ei kannata ensi metreillä heittää pyyhettä kehään.

Keskustelun aloittajalle vielä kerran, laita laitteistokokoonpano mahdollisimman täydellisenä ja kerro mikä mättää, niin joku ottaa asian kyllä ikäänkuin haasteena.

Kun asia neuvotaan kohta kohdalta, niin ehkä kymmenet, tai sadat muutkin saavat ahaa - elämyksen.


Siis

Laitteistoni on seuraava:
Virtalähde: en muista merkkia enkä mallia
Emolevy: Asrock 775TwinsHDTV
Prosessori: Intel Celeron D 326 2.55GHZ
Keskusmuisti: 1GB (kaksi kampaa toinen kingston toinen joku muu ei ole merkintää, mutta ei se ole syy ongelmaani. Testattu on)
Kovalevy: Samsung 200GB SP2004C
Näytönohjain: Nvidia GeForce6600
Äänikortti: Integroitu Realtek Ac'97
Verkkokortti: ALi Corporation Uli 1689, 1573 inegrated ethernet (rev 50)
CD/DVD-asema: LG GSA-4167B HL-DT-ST
Korppuasema: Samusng (ei muista mallia)
Hiiri: Logitech M-Uv96
Näppäimistö: Logitech Internet Pro keyboard
Kaiuttimet Creative Gigaworks T20
Käyttöjärjestelmä: Ubuntu 8.10


« Viimeksi muokattu: 12.03.09 - klo:15.34 kirjoittanut mies19 »
:) :) :)

mies19

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
  • Mies 20 vuotta
    • Profiili
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #28 : 12.03.09 - klo:15.38 »
Ei mikään ihme, ettei järjestelmä toimi kun wubin kautta sen asennat.

Wubi ei toimi, sitä ei kannata käyttää piste!

Kokeileppa asennusta suoraan käynnistämällä kone cd:ltä, sitä ennen tietenkin tarkista levyn eheys.

Ainut sigun osista jolle en uskalla luvata toimivuutta on verkkokortti (en tunne kyseistä korttia), muista osista olen 90% varma, että ne saa toimimaan ubuntussa.

Emolevy: Ohjekirjan mukaan toimii linuxissa + löytyy ihmisten toimivista kokoonpanoista.
Prossu: Prossullasi kyllä toimii tavallinen 32-bit ubuntu, jos kerta toimii windowskin. 64-bit ubuntu vaatii 64-bit prossun
Näytönohjain: Sinun näytönohjaimesi on tuettu.
Äänikortti: Olen törmännyt K.O äänikorttiin ja saanut toimimaan.
Verkkokortti: Ei tietoa, toimimattumuus ei vaikuta muuhun järjestelmään, vain netti jää pois
Keskusmuisti: Ei riipu käyttöjärjestelmästä.
Kiintolevy: En ole kuullut yhteensopivuus ongelmista kovojen suhteen
cd/dvd: Sama kuin kiintolevyllä
hiiri + näppis: Pitäisi toimia ainakin jollain tasolla, tosin ylimääräset hienoudet ei välttämättä toimi
Bios: Tietääkseni yhdellä valmistajalla on linux käyttä estetty biosista, muuten biosin ei pitäisi vaikuttaa.

Eli uskallan epäillä syyksi toimimattomuuten joko oikeasti rikkinäistä rautaa tai sit vaan PEBKAC (Problem Exist Between Keyboard And Chair)

Jälkimmäisen korjaamiseksi ehdotan, että jätä se wubi omaan arvoonsa.
Käynnistä kone cd:ltä, tarkista ensin levyn virheettömyys. Jos levy on ok, niin asenna ubuntu käynnistämällä kone cd:ltä, eikä mistään wubista.



On jo kokeiltu kolmeen kertaan ilman wubia ja levyt on oikein ja virheettömiä, mutta ei vaan mikään toimi Ubuntussa:
Hiiri liikkuu välillä, välillä ei.
Näppäimistö ei toimi ollenkaan.
Ohjelmat eivät aina avaudu vaan kone jumittaa siihen.
Netti ei pelaa ollenkaan
Äänet ei toimi eikä mitään kuulu
Näyttö vilkkuu ja värisee ja kuvat vääristyvät

Mitään virheilmoituksia ei tule missään vaiheessa.

Olen yrittänyt myös live-cd:ltä mutta samat ongelmat on sielläkin kuten tuotta edellä on mainittu.
:) :) :)

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #29 : 12.03.09 - klo:16.20 »
Lasse hyvä, et ymmärtänyt tarkoitustani.

Linux filosofiaan kuuluu olennaisena juuri valinnan vapaus ja näillä sivuilla yritetään hyvällä meiningillä avittaa kaikkia imeväisistä vaareihin, aloittelijoista ammattilaisiin, joten ei kannata ensi metreillä heittää pyyhettä kehään.

Keskustelun aloittajalle vielä kerran, laita laitteistokokoonpano mahdollisimman täydellisenä ja kerro mikä mättää, niin joku ottaa asian kyllä ikäänkuin haasteena.

Kun asia neuvotaan kohta kohdalta, niin ehkä kymmenet, tai sadat muutkin saavat ahaa - elämyksen.
Tiedän täysin hyvin Linuxin filosofian, sitä on turha minulle alkaa uudestaan kertomaan. :) Fakta vaan on, että mies19 on foorumiviestien mukaan tapellut melkoisen paljon koneen kanssa Ubuntua käytettäessä. Minusta olisi järkevintä laittaa järjestelmä, joka toimii ja käyttää rahanarvoista konetta kuin tapella asian kanssa, varsinkin jossei oma tietotaso ole kovin suuri asiassa. Saa toki olla eri mieltäkin, en minä riitaa tarkoittanut haastaa, tai kannustaa luovuttamaan suoraan.  ;)

EDIT:
mies19
Kyllä tuo vakavasti kuulostaa siltä, että laitteistossa todennäköisesti emolevyssä on jotain vikaa. Ei tuo kuulosta kovin normaalilta edes yhteensopimattomuusongelmiksi, varsinkin kun samaa emolevyä on kyllä käytetty muiden kokoonpanoissa ja ohjekirjassa on maininta yhteensopivuudesta, kuten korppa totesi.
« Viimeksi muokattu: 12.03.09 - klo:18.26 kirjoittanut Lasse. »
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

mikkokan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #30 : 12.03.09 - klo:16.28 »
Mites bios asetukset? Legacy usb support? Muistin ajoitukset? Asetusten nollaus? Onko usb laitteet hubin perässä? Kernel määritykset esim. pci=routeirq? Sitten voit ottaa turhat laitteet irti ja kytkeä yksi kerrallaan takaisin.

mies19

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
  • Mies 20 vuotta
    • Profiili
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #31 : 12.03.09 - klo:18.20 »
Mites bios asetukset? Legacy usb support? Muistin ajoitukset? Asetusten nollaus? Onko usb laitteet hubin perässä? Kernel määritykset esim. pci=routeirq? Sitten voit ottaa turhat laitteet irti ja kytkeä yksi kerrallaan takaisin.

Bios nollattu eikä auta.
Turhat laitteet pois - ei auta sekään.

Kyllä mäkin kallistun nyt siihen, että emolevyssä on jotain vikaa. Katsonpa sitä ja yritän korjata sen tai sitten ostan uuden emolevyn.
:) :) :)

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #32 : 13.03.09 - klo:00.11 »
Kyllä mäkin kallistun nyt siihen, että emolevyssä on jotain vikaa. Katsonpa sitä ja yritän korjata sen tai sitten ostan uuden emolevyn.

Tsekkaa ainakin kondensaattorit. Pystymallien pinta pitää olla täysin suora. Jos konkka on yhtään kupera, on se rikki.

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 879
    • Profiili
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #33 : 13.03.09 - klo:16.25 »

Bios: Tietääkseni yhdellä valmistajalla on linux käyttä estetty biosista, muuten biosin ei pitäisi vaikuttaa.


Kenellä? :o Tietääpä varoa.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen jos raudassa jotakin häikkää niin voipi olla myös virtalähde. Tsekkaa biosissa jännitteet.

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Hei, nyt mä sen tajusin.
« Vastaus #34 : 13.03.09 - klo:17.04 »
Bios: Tietääkseni yhdellä valmistajalla on linux käyttä estetty biosista, muuten biosin ei pitäisi vaikuttaa.
Kenellä? :o Tietääpä varoa.

Foxconn päivittää Linuxia sorsineen emolevynsä
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate