Kirjoittaja Aihe: Ubuntun asennus  (Luettu 9624 kertaa)

trilog

  • Vieras
Ubuntun asennus
« : 05.09.05 - klo:22.57 »
Moi vaan kaikille!

Olen uusi jäsen tässä foorumissa ja myös aivan uusi Linuxin käyttäjä.
Nyt haluaisin että joku kertoisi vaihe-vaiheelta miten asennan Ubuntun, olen ensikertalainen. Eli kaikki alkuconffaukset ja muut säädöt.
Ubuntua ei asenneta minkään käyttöjärjestelmän rinnalle vaan, se olisi ainut käyttöjärjestelmä.

Toivottavasti joku voi auttaa!
Kiitos jo etukäteen!

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntun asennus
« Vastaus #1 : 05.09.05 - klo:23.01 »
Olen uusi jäsen tässä foorumissa ja myös aivan uusi Linuxin käyttäjä.
Nyt haluaisin että joku kertoisi vaihe-vaiheelta miten asennan Ubuntun, olen ensikertalainen. Eli kaikki alkuconffaukset ja muut säädöt.
Ubuntua ei asenneta minkään käyttöjärjestelmän rinnalle vaan, se olisi ainut käyttöjärjestelmä.

ei tuossa paljoakaan tarvitse selittää tai ylipäätään pysty perusasennuksella konffaamaan. laita vaan cd sisään, bootta ja vastaa pariin helppoon kysymykseen. sitten vaan toivotaan, että sinulla on nettiyhteys verkkokortin päässä (olevan modeemin päässä) ja, että näyttösi on niin uusi, että ubuntu tunnistaa sen speksit ja että äänikorttisi on tuettu ;)

jos uvbuntu jostain syystä kysyy sinulta jotain mitä et ymmärrä, luota oletuksiin.
Janne

trilog

  • Vieras
Re: Ubuntun asennus
« Vastaus #2 : 05.09.05 - klo:23.11 »
Olen uusi jäsen tässä foorumissa ja myös aivan uusi Linuxin käyttäjä.
Nyt haluaisin että joku kertoisi vaihe-vaiheelta miten asennan Ubuntun, olen ensikertalainen. Eli kaikki alkuconffaukset ja muut säädöt.
Ubuntua ei asenneta minkään käyttöjärjestelmän rinnalle vaan, se olisi ainut käyttöjärjestelmä.

ei tuossa paljoakaan tarvitse selittää tai ylipäätään pysty perusasennuksella konffaamaan. laita vaan cd sisään, bootta ja vastaa pariin helppoon kysymykseen. sitten vaan toivotaan, että sinulla on nettiyhteys verkkokortin päässä (olevan modeemin päässä) ja, että näyttösi on niin uusi, että ubuntu tunnistaa sen speksit ja että äänikorttisi on tuettu ;)

jos uvbuntu jostain syystä kysyy sinulta jotain mitä et ymmärrä, luota oletuksiin.
Kiitos noista ohjeista!

Entäs tarviiko Ubuntussa säätää paljoa shellissä?
Ja tiedän että Ubuntu asentaa Gnome työpöydän mukana, pystyykö sieltä tekemään kaikki tarvittavat säädöt/muutokset?
« Viimeksi muokattu: 05.09.05 - klo:23.14 kirjoittanut trilog »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntun asennus
« Vastaus #3 : 05.09.05 - klo:23.32 »
Entäs tarviiko Ubuntussa säätää paljoa shellissä?

riippuu mitä haluaa. jos joku ei tunnistu oikein, joutuu sitä säätämään aika suurella todennäköisyydellä shellissä. toisaalta ainakin minä pidän shellistä merkittävästi enemmän kuin mistään graafisesta säätötyökalusta johon ole törmännyt.

Ja tiedän että Ubuntu asentaa Gnome työpöydän mukana, pystyykö sieltä tekemään kaikki tarvittavat säädöt/muutokset?

rautaa sieltä ei pysty asentamaan, mutta melkein kaikki muu onnistuu. mahdollisuuksia on vielä enemmän parin kuukauden päästä, mutta sen näkee kokonaisuudessa vasta sitten...
Janne

trilog

  • Vieras
Re: Ubuntun asennus
« Vastaus #4 : 06.09.05 - klo:08.15 »
Kiitos neuvoista!

Entäs pystynkö asentamaan ohjelmia suoraan Gnomesta?

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Ubuntun asennus
« Vastaus #5 : 06.09.05 - klo:08.31 »
Kiitos neuvoista!

Entäs pystynkö asentamaan ohjelmia suoraan Gnomesta?

Kyllä vaan. Asennuksen jäljiltä System -> Administration  valikosta löytyy ohjelma Synaptic. Tämä on
graafinen ohjelma, jolla tehdään samoja asioita kuin komentorivin apt:llä eli asennellaan/poistellaan
ohjelmavarastoista (repository) löytyviä ohjelmia.