Kun viime kesänä hankin Asus EEE 701 -miniläppärin, ajattelin vaihtaa siihen hetimiten Ubuntun. Se ei kuitenkaan onnistunut ilman kohtuutonta vaivaa, ja vaivan jälkeenkin vain vaillinaisesti. Perus-Xandrosin olen kuitenkin joutunut kahdesti asentamaan uudestaan, kun systeemi ei ole enää suostunut käynnistymään.
Viime viikolla tullut MikroBitti kertoi miniläppäreille räätälöidystä Ubuntu-jakelusta, jonka nimi on Easy Peasy, tällä hetkellä versiossa 1.0.
Vaikka lehti kehotti odottelemaan näihin aikoihin julkaistavaa 1.1. versiota, latasin 1.0:n sekä, kun en onnistunut sitä U8.10 toiminnoilla siirtämään USB-tikulle, Windowsissa käytettävän apuohjelman tikulle siirtoa varten.
Eilen sitten asensin tikulta EasyPeasyUbuntun (8.10) miniläppäriini. Ainakin alku näyttää hyvältä. Olen päässyt langattomaan verkkooni ja lataan parhaillaan päivityksiä.
Kun olin saanut USB-tikun valmiiksi, asennus sujui vaivatta ja ongelmitta, kunhan muisti painella sen boottauslähteeksi. Muutama bugi on, ensimmäisenä silmille hyppäävänä se, että automaattinen asennusohjelman aloitus pitää kytkeä pois päältä manuaalisesti (Asetukset => Istunnot => Startup Programs; Ubiquity pois päältä).
Latausosoite on
www.geteasypeasy.com. Wikiäkin sieltä löytyy, hieman jopa suomeksi. ISO-tiedoston koko on hieman reilut 850 Mt.