Kirjoittaja Aihe: HP Mininote 2133  (Luettu 31391 kertaa)

K1pa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: HP Mininote 2133
« Vastaus #20 : 25.03.09 - klo:13.56 »
Läppärissäni pyörii nyt Ubuntu!!! Suurkiitos Asmolle!!!

En kuitenkaan tehnyt aivan Asmon ohjeiden mukaan vaan kiertotietä  ;).
Siis tässä kaikille X:n orjille!!

Asensin Ubun ulkoiselta kovalevyltä, koska usb-tikkuni huusi jotain ubiquity-juttuja...
Muista laittaa cd-asemasi oikeaan reikään! Meikäläinen laittoi ensin väärään ja kone ei suostunut buuttaamaan.
1. Ubu valikosta valitse F6 ja kirjoita pitkän rimpsun taakse ennen -- merkkiä xforcevesa, ja paina enteriä.
2. Paina asenna ja paina enteriä ikkunoissa, vaikka et näekään oikean alalaidan näppäimiä. En jättänyt SuSea alle vaan annoin koko levyn Ubuntulle. Kirjoitin koneen nimet ja arvasin oikein Tab-näppäimellä, missä on asenna ja painoin enteria.Jos arvaat väärin niin aloita siihen mihin jäi. Ja kone alkaa asentamaan..
3. Kopioin usb-tikulle Asmon ohjeista via-ajurin ja purkasin sen valmiiksi. Kopioin myös Asmon ehdottaman xorg.confin.
4. Kun kone käynnistyi niin kopioin usb-tikulta ajurin ja xorgin Home kansioon ja komentoriviltä asensin ajurin:
olisiko ollut näin:
a) mene ensin kansioon missä ajuri cd 5.74.33.85a-44597/
b) asenna ajuri sudo ./vinstall-----minun ei tarvinnut laittaa v2install
c) kopioin uuden xorg.confin vanhan päälle---cp xorg.comf /etc/X11. Olin ottanut varmuuskopion vanhasta!!!
d) käynnistin koneen ja Voilá...Resot kunnossa!!!!
Nyt menee päivityksiä...katsotaan mitä sitten tapahtuu.. Alan tutkimaan konetta.

Tiedättekö toimiiko Dna:n usb-mokkula tässä? Ostin tämän koneen mökkikäyttöön ja siellä on Dna-mokkula käytössä. En pääse sitä nyt hakemaan ja kokeilemaan mutta onko jollain kokemuksia??

Olen niin onnellinen! Vanha akka ja sain asennettua!!

Kiitos Asmolle rohkaisusta ja hyvistä ohjeista!!!Ilman niitä en olisi saanut tätä tehtyä!

Kipa


Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: HP Mininote 2133
« Vastaus #21 : 25.03.09 - klo:17.50 »
Olen niin onnellinen! Vanha akka ja sain asennettua!!

Noh, noh - "Viisaus asuu Pohjanmaalla vanhoissa naisissa." - Antti Tuuri, Lakeuden kutsu.

Kiitos kiitoksista.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

caraway

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: HP Mininote 2133
« Vastaus #22 : 25.03.09 - klo:21.30 »
Läppärissäni pyörii nyt Ubuntu!!!

Täällä toinen onnellinen!

Kiitos K1palle rohkaisevasta esimerkistä ja suuret kiitokset Asmolle perusteellisesta ohjeistuksesta.

Itse sain asennuksen toimimaan tikulta. Ajuripaketin sisällä olevassa ohjeessa neuvotaan muuten kirjoittamaan xforcevesa kaksoisviivan (--) _jälkeen_. Minä tein kuten K1pakin ja hyvin toimi. Joku osannee selittää mikä ero näillä on?

Ajurin asennukseen käytin ./V2install.

Siinä määrin käsi kuitenkin olin, että xorg.confin korvaaminen uudelle ei onnistunut ihan suit-sait cp:lla vaan moninaisten vääntöjen jälkeen lopulta avasin ko. tiedoston, copy+pastetin uuden sisällön ja tallennus. Aika tyylitöntä, mutta ainakin toimi.

Jos (kun) tuo ajuri aikanaan pävittyy, niin mahtaako se jälleen sotkea xorg.conf:in?

edit: Melkein unohtui: Asennuksen aikana helpotti kovasti kun katselin tuolta http://wiki.ubuntu-fi.org/Asentaminen mitä painikkeita jäi piiloon. Siitä olikin helppo laskea tabulaattorin painallukset "seuraava" -nappulaan.
« Viimeksi muokattu: 25.03.09 - klo:21.35 kirjoittanut caraway »

Tunkkaamo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 231
    • Profiili
    • Tunkkaamo
Vs: HP Mininote 2133
« Vastaus #23 : 27.03.09 - klo:16.36 »
Niinhän minäkin kuvaa katselin ja kovasti näytti olevan kameran reikä siinä.
Kertokaahan vielä te jotka siihen olette ubuntun laittaneet, toimiiko ubuntu hyvin vai huonosti?

Itse ajoin siihen ensin LinuxMintin, joka toimi muuten ok mutta reso oli outo enkä saanut muutettua.
Nyt siinä oma Ubuntu-distro mininotelle : http://www.hp2133guide.com/ubuntu-distro-for-the-mini-note-minbuntu/

Siinä en vain ole saanut langatonta verkkoa pelittämään...
T.
Tunkkaamo

K1pa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: HP Mininote 2133
« Vastaus #24 : 27.03.09 - klo:22.26 »
Niinhän minäkin kuvaa katselin ja kovasti näytti olevan kameran reikä siinä.
Kertokaahan vielä te jotka siihen olette ubuntun laittaneet, toimiiko ubuntu hyvin vai huonosti?

Itse ajoin siihen ensin LinuxMintin, joka toimi muuten ok mutta reso oli outo enkä saanut muutettua.
Nyt siinä oma Ubuntu-distro mininotelle : http://www.hp2133guide.com/ubuntu-distro-for-the-mini-note-minbuntu/

Siinä en vain ole saanut langatonta verkkoa pelittämään...


Laita vaan tää "aito" Ubuntu niin kaikki toimii!!
Olen mökillä ja Dna:n mokkulakin alkoi toimia kiltisti ensimmäisellä yrittämällä!! Ja kamerakuvaa lähetettiin kotiin...
Olen niin iloinen, koska halusin tän koneen juuri mökki käyttöön kesäksi ettei tarvitse lähteä kirjastoon laskuja maksamaan ja teinitkin viihtyvät paremmin kun pääsevät vähän mesettelemään...
Toivottavasti minä itse pystyn tekemään hommat täällä mökillä enkä eksy pelaamaan pokeria....paitsi sadepäivinä  :D

K1pa

Äävikaikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: HP Mininote 2133
« Vastaus #25 : 28.03.09 - klo:09.04 »

Laita vaan tää "aito" Ubuntu niin kaikki toimii!!
Olen mökillä ja Dna:n mokkulakin alkoi toimia kiltisti ensimmäisellä yrittämällä!! Ja kamerakuvaa lähetettiin kotiin...
Olen niin iloinen, koska halusin tän koneen juuri mökki käyttöön kesäksi ettei tarvitse lähteä kirjastoon laskuja maksamaan ja teinitkin viihtyvät paremmin kun pääsevät vähän mesettelemään...
Toivottavasti minä itse pystyn tekemään hommat täällä mökillä enkä eksy pelaamaan pokeria....paitsi sadepäivinä  :D

K1pa
[/quote]

Odota ensikuuhun ja katso mitä muutoksia tuo uusi 9.04 tuo tullessaan.

K1pa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: HP Mininote 2133
« Vastaus #26 : 28.03.09 - klo:20.00 »

Laita vaan tää "aito" Ubuntu niin kaikki toimii!!
Olen mökillä ja Dna:n mokkulakin alkoi toimia kiltisti ensimmäisellä yrittämällä!! Ja kamerakuvaa lähetettiin kotiin...
Olen niin iloinen, koska halusin tän koneen juuri mökki käyttöön kesäksi ettei tarvitse lähteä kirjastoon laskuja maksamaan ja teinitkin viihtyvät paremmin kun pääsevät vähän mesettelemään...
Toivottavasti minä itse pystyn tekemään hommat täällä mökillä enkä eksy pelaamaan pokeria....paitsi sadepäivinä  :D

K1pa

Odota ensikuuhun ja katso mitä muutoksia tuo uusi 9.04 tuo tullessaan.


[/quote]
Ehkäpä annan Asmon ensin päivittää.... ;D

caraway

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
HP Mininote 2133 ja muistin koko?
« Vastaus #27 : 01.04.09 - klo:21.35 »
Viikon verran on kone nyt ollut testissä ja hyvin tuntuu toimivan sekä rauta, että Ubuntu. Positiivinen yllätys on ollut kiitettävästi toimiva keskeytystila. Joskus herättäminen ei tosin suju ensimmäisellä yrittämällä, vaan virtanäppäintä pitää painaa toistamiseen. Mutta toimii lopulta kuitenkin. Nettiin yhdistäminen meni heittämällä Nokian puhelimella ja wlan niin ikään toimii kuten pitääkin.

Koneessa on siis itse asennettu 1 gigan kampa, mutta järjestelmän valvonta näyttää muistin kooksi 881,2 MB. Mistähän tämä voisi johtua? (ruutukaappaus: http://www.aijaa.com/v.php?i=3931645.jpg)

Tunkkaamo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 231
    • Profiili
    • Tunkkaamo
Vs: HP Mininote 2133 ja muistin koko?
« Vastaus #28 : 02.04.09 - klo:00.57 »
Viikon verran on kone nyt ollut testissä ja hyvin tuntuu toimivan sekä rauta, että Ubuntu. Positiivinen yllätys on ollut kiitettävästi toimiva keskeytystila. Joskus herättäminen ei tosin suju ensimmäisellä yrittämällä, vaan virtanäppäintä pitää painaa toistamiseen. Mutta toimii lopulta kuitenkin. Nettiin yhdistäminen meni heittämällä Nokian puhelimella ja wlan niin ikään toimii kuten pitääkin.

Koneessa on siis itse asennettu 1 gigan kampa, mutta järjestelmän valvonta näyttää muistin kooksi 881,2 MB. Mistähän tämä voisi johtua? (ruutukaappaus: http://www.aijaa.com/v.php?i=3931645.jpg)

Millä asensit Ubuntun?
Itselläni ei ollut saatavilla usb - dvd asemaa, joten oli käytettävä usb-tikku boottia:

Sillä ei vaan muut kuin Mint ja Ubuntu mini-note suostuneet uppoamaan.
Muiden asennus jumahti aina kesken kaiken.
Mintissä pelasi kaikki ok, näytön tarkkuus vain oli outo. Pitänee palata siihen ja tunkata xorg.conffia sitten....

T.
Tunkkaamo

Tunkkaamo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 231
    • Profiili
    • Tunkkaamo
Vs: HP Mininote 2133 ja muistin koko?
« Vastaus #29 : 02.04.09 - klo:01.03 »
Viikon verran on kone nyt ollut testissä ja hyvin tuntuu toimivan sekä rauta, että Ubuntu. Positiivinen yllätys on ollut kiitettävästi toimiva keskeytystila. Joskus herättäminen ei tosin suju ensimmäisellä yrittämällä, vaan virtanäppäintä pitää painaa toistamiseen. Mutta toimii lopulta kuitenkin. Nettiin yhdistäminen meni heittämällä Nokian puhelimella ja wlan niin ikään toimii kuten pitääkin.

Koneessa on siis itse asennettu 1 gigan kampa, mutta järjestelmän valvonta näyttää muistin kooksi 881,2 MB. Mistähän tämä voisi johtua? (ruutukaappaus: http://www.aijaa.com/v.php?i=3931645.jpg)

Ja vielä:
Käytitkö siinä Nokian ja HP:n välillä bluetoothia vai miten sait sen Noksun moteemiksi?
T.
Tunkkaamo

caraway

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: HP Mininote 2133 ja muistin koko?
« Vastaus #30 : 02.04.09 - klo:16.22 »
Millä asensit Ubuntun?
Itselläni ei ollut saatavilla usb - dvd asemaa, joten oli käytettävä usb-tikku boottia:

Sillä ei vaan muut kuin Mint ja Ubuntu mini-note suostuneet uppoamaan.
Muiden asennus jumahti aina kesken kaiken.
Mintissä pelasi kaikki ok, näytön tarkkuus vain oli outo. Pitänee palata siihen ja tunkata xorg.conffia sitten....



Tuossa sivun alkupuolella on tarkempi kuvaus omasta asennuksestani, mutta tikulta asensin. Ja tikun tein toisessa koneessa Live-CD:n avulla. Asennus tosiaan jämähtää ilman xforcevesa -alkuvalintaa. Sen päälle sitten vielä asiallinen ajuri ja sitten xorg.conffi Asmon ohjeiden mukaiseen kuntoon.


Käytitkö siinä Nokian ja HP:n välillä bluetoothia vai miten sait sen Noksun moteemiksi?


Laitoin puhelimen johdolla kiinni koneeseen. Ubuntu tunnisti laitteen ja käynnisti ohjatun asetusten määrityksen. Operaattori Sonera löytyi listasta, joten eipä siinä paljon muita valintoja edes tarvinnut tehdä.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: HP Mininote 2133 ja muistin koko?
« Vastaus #31 : 02.04.09 - klo:16.26 »
Koneessa on siis itse asennettu 1 gigan kampa, mutta järjestelmän valvonta näyttää muistin kooksi 881,2 MB. Mistähän tämä voisi johtua? (ruutukaappaus: http://www.aijaa.com/v.php?i=3931645.jpg)

Näytönohjain ottaa omansa? Säädettävissä ainakin BIOSista yleensä.

@Tunkkaamo: Niistä viesteistä löytyy se muokkaa-nappi, jolla voi jatkaa entistä viestiään, jos jäi jotain sanomatta. :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

caraway

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: HP Mininote 2133 ja muistin koko?
« Vastaus #32 : 02.04.09 - klo:16.46 »
Näytönohjain ottaa omansa? Säädettävissä ainakin BIOSista yleensä.

Ah, tietenkin. BIOSista en kyllä löytänyt säätöjä, mutta eipähän tuo haittaakaan.

Tunkkaamo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 231
    • Profiili
    • Tunkkaamo
Vs: HP Mininote 2133 ja muistin koko?
« Vastaus #33 : 03.04.09 - klo:15.36 »
Viikon verran on kone nyt ollut testissä ja hyvin tuntuu toimivan sekä rauta, että Ubuntu. Positiivinen yllätys on ollut kiitettävästi toimiva keskeytystila. Joskus herättäminen ei tosin suju ensimmäisellä yrittämällä, vaan virtanäppäintä pitää painaa toistamiseen. Mutta toimii lopulta kuitenkin. Nettiin yhdistäminen meni heittämällä Nokian puhelimella ja wlan niin ikään toimii kuten pitääkin.

Koneessa on siis itse asennettu 1 gigan kampa, mutta järjestelmän valvonta näyttää muistin kooksi 881,2 MB. Mistähän tämä voisi johtua? (ruutukaappaus: http://www.aijaa.com/v.php?i=3931645.jpg)

Millä asensit Ubuntun?
Itselläni ei ollut saatavilla usb - dvd asemaa, joten oli käytettävä usb-tikku boottia:

Sillä ei vaan muut kuin Mint ja Ubuntu mini-note suostuneet uppoamaan.
Muiden asennus jumahti aina kesken kaiken.
Mintissä pelasi kaikki ok, näytön tarkkuus vain oli outo. Pitänee palata siihen ja tunkata xorg.conffia sitten....



No niin Mint 6 taas asennettu ja Asmon ohjeiden mukaisesti laitettu ajuri ja xorg.conf.
Ajurina käytin 8.10 ajuria.
Näyttö on melko Ok, pikkuisen liian iso eli sitä joutuu pannaamaan vähän.
Pitää vielä tunkata xorgia jos sen saisi vähän pienemmäksi.

Wlan pelittää taas eli ny kone suunnilleen lopullisessa kunnossa!
T.
Tunkkaamo

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Vs: HP Mininote 2133
« Vastaus #34 : 08.04.09 - klo:18.11 »
Kyllä voi ihminen olla iloinen pienistä asioista. Olen yrittänyt asentaa SD -kortille Ubuntua ja sitten vaikka mitä jakeluvaihtoehtoa vaikka minkälaisilla tavoilla. Ja tätä kirjoittelen nyt toimivalla Mininotella. SD siksi etten halua USB -tikkua kylkeen törröttämään. Kiintolevyvaihtoehto minulta suljettiin pois korkemmalta taholta. Ja kyseessähän on täysi asennus, ei Unetbootin tai vastaava "Live".

Asennus on sen kaltainen että kun nyppään kortin pois koneesta, eivät muut käyttäjät edes aavista toisen järjestelmän mahdollisuutta. Käynnistyksessä valitaan miltä bootataan ja sen mukaan sitten mennään. Koneen kiintolevyllä ei ole mitään muutoksia, eikä windowsin käyttäjien näin ollen tarvitse ihmetellä käynnistysvalikkoa.

Matkan varrella opittua: päivitysten kanssa pitää olla tarkkana, muuten menee asennus alusta alkaen uusiksi (siis tällaisella kädettömällä, joka ei osaa sätää takaisin kaikkia jutskoja). Siis, miten tapahtuu määrättyjen asioiden suojaus? Xorg.conf pitäisi lukita niin, ettei sitä enää mikään mahti muuta, samoin näytönohjain. Sivulla, jonka joudun taas jostain Googlettamaan on ohjeentynkää.

Koska kuitenkaan en usko sanontaa "Älä korjaa toimivaa konetta", saatan itseni pian varmaankin uudelleen asennuspuuhiin. Siksi pitääkin aluksi tehdä levykuva, siispä sopivaa ohjelmaa hakemaan.

Takavuosina kokeillessani ekoja kertoja Linuxia, oli käytössäni vain yksi kone. Oli siinä ihmettelemistä, kun ei apuja toisella koneella saanut tällaiselta foorumilta. Nyt on vieressä pari muutakin konetta, joissa on Ubuntu, se auttaa paljon.

Ilkka

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: HP Mininote 2133
« Vastaus #35 : 09.04.09 - klo:13.56 »
Eikös synapticissa ollut jonkun napin takana tietyn paketin pakotus tiettyyn versioon? Sillä luulisi ratkeavan tuo xorg. Itse yritän parhaillaan opetella Clonezillan käyttöä, jotta nopeutuisi tuo koneiden asentaminen. Karun näköinen, mutta jos toimii, niin käyttöön menee.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Vs: HP Mininote 2133
« Vastaus #36 : 09.04.09 - klo:20.06 »
Remastersysillä tein kokeeksi läppäristä toimivan kopion mutta vielä ei sama ole onnistunut tälle pikkukoneelle.

Minulle HP2133:n harmina on ollut se että näitä koneversioita taitaa olla parisataa erilaista, ainakin varaosaluettelon perusteella. Siihen kun sekoittaa eri biosien versiot ja kielialueet, pitääkin tarkkana olla ettei käytä aikaansa asennusohjeeseen, josta ei sitten olekaan hyötyä omaan kokoonpanoon.

Ellei osaa tulkita Synapticin muutoksia, lienee hankalaa arvata, mitä joku ohjelma sitten tekee asennuksensa jälkeen.

Nyt tutkin apt_preferences -tietojen trimmaamista. Siitä on ollut aiemmissa kokeiluissa myönteisiä kokemuksia.

Ilkka

Edit: Ainakin sivulla: http://forums.mininoteuser.com/viewtopic.php?f=11&t=396 olevan ohjeen mukaan muutettuna päivitys meni putkeen.

Aika hidas systeemi tuo SD -kortille asennettu järjestelmä on, varmaan nopeammalla kortilla homma olisi sulavampi. Tavoite on kuitenkin saavutettu ja kun pikkukone on enimmäkseen surffailukäytössä (ja Mahjongissa), se kyllä ajaa asiansa.
« Viimeksi muokattu: 20.04.09 - klo:21.35 kirjoittanut Illu »

Wrex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: HP Mininote 2133 ja muistin koko?
« Vastaus #37 : 20.04.09 - klo:08.58 »
Näytönohjain ottaa omansa? Säädettävissä ainakin BIOSista yleensä.

Ah, tietenkin. BIOSista en kyllä löytänyt säätöjä, mutta eipähän tuo haittaakaan.


tuota itse olen etsiskellyt biosista, mutta en ole löytänyt... että pitääkö joku erikoisbios flashata eka ennenkuin tuota pääsee säätelemään? Koska joku 16mb riittäisi näyttömuistiksi aivan mainiosti:)
Intel Core i7 870, 16GB DDR3, 120GB + 2TB, AMD Radeon 6870.

caraway

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: HP Mininote 2133
« Vastaus #38 : 24.04.09 - klo:11.35 »
Onko joku jo päivittänyt 9.04:ään? Kokemuksia?

Äävikaikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: HP Mininote 2133
« Vastaus #39 : 24.04.09 - klo:21.01 »
Onko joku jo päivittänyt 9.04:ään? Kokemuksia?

Joo. Mä koitin mut hiiri eii näy kakkosnäytöllä joten paluu TOIMIVAAN xp järjestelmään  jälleen suoritettu.