Ai, eikö sinun Ubuntu ole enää Ubuntu kun olet muokannut sitä vaihtamalla Gnomen vaikka XFCE4? Ai nii, sehän on silloin Xubuntu joka onkin ihan eri kuin Ubuntu (eikä siis ole Ubuntu mutta vain XFCE työpöydäl!).
No, ehkä tämä on mielipideasia, mutta ainakin mitä itse tutkin sitä Linpusin rescue-imagea (itse konetta minulla ei ole), niin siellä oli mm. RPM-paketoinnin ohi asennettu mukautettu kerneli ja muuta vastaavaa, en oikein itse enää Fedoraksi sitä kutsuisi, on siellä sen verran paljon muutoksia.
ja voit käyttää siinä aivan samoja pakettivarastoja kuin Fedora 8
Osittain kyllä, mutta ei täysin riskittä, kerron alempana lisää esim. tuosta OO.o-päivityksestä.
Kannattaisikohan sinun hankkia kokemusta Linpusista enemmän
Kyllä varmaan. En ole sitä konetta ostanut, niin minun tietoni perustuvat lähinnä rescue-DVD:n tutkimiseen ja siihen, mitä olen Linpusista saanut tietää kun olen yrittänyt sitä käyttäviä joskus opastaa.
Ubuntussakin on Synaptics ja sehän on Linpusissakin... ohhos. Sieltä löytyy ihan Fedora 7 pakettivarastoista loistavasti ohjelmia.
Onko Synaptics todella käytössä ja helposti löydettävissä suoraan kaupasta kotiin kannetussa Aspire Onessa? Hieno juttu jos näin on. Minä olen ainakin tähän mennessä ollut siinä käsityksessä, että niissä versioissa ei olisi Synapticsia ainakaan oletuksena vaan esim. pup/pirut ja pakettivarastoasetuksetkin ovat vanhat, Fedoralla kun oli se tietomurto.
Olen päivittänyt Open Officen eikä ole hajonnut, missäköhän olisi vika minulla?
En tiedä. Todistetusti kuitenkin ne helppokäyttötyöpöydän kuvakkeet hajoavat, jos OpenOfficen päivittää paketinhallinnasta, koska RPM-paketeista ylikirjoitetaan Linpusin muokkaamat .desktop-tiedostot. Vielä tarkemmin, se oletustyöpöytä ei osaa käsitellä .desktop-tiedostojen "%u"-merkintää oikein. Tämä tuli vastaan Linux.fi-foorumilla ja Googlella löytyy lisää tapauksia.
Kannattaisi myös ehkä päivittää se Linpus siihen netbookkiin eikä pyöritellä vanhaa versiota. Itse päivitellyt ihmisten Acer Aspire One koneiden Linpusit uusimpaan versioon.
Tarjoaako Linpus sitä päivitystä automaattisesti? Jos ei, niin on aika turha olettaa, että peruskäyttäjä lähtisi sitä jakelua päivittämään. Tarjoaako Linpus mitään päivityksiä automaattisesti? Siitä Acerin päivitysohjelmasta tulee jotain shelliskriptipohjaisia patcheja, mutta tuleeko paketinhallinnan kautta mitään? Minun käsitykseni on että ei, ellei itse osaa konffata paketinhallintaa käyttöön.
Moderaattoreille, pitäisiköhän Linpus-keskustelu jakaa omaksi aiheekseen, tämä kun kuitenkin lähti liikkeelle Windowsin asentamisesta?