Kirjoittaja Aihe: Näytönohjaimen vaihto  (Luettu 2169 kertaa)

Jussi Nirhamo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 117
    • Profiili
Näytönohjaimen vaihto
« : 04.03.09 - klo:18.59 »
Eli mitenkäs onnistuu näytönohjaimen vaihto jo asennettuun ubuntu käyttikseen? Vielä en ole ubuntua asentanut mutta en jaksaisi enää windowsiakaan käyttää, uusi näytönohjainkin tulee vasta ensi viikolla. Tämän hetkinen näytönohjaimeni on atin 2900xt ja uusi todennäköisesti 8400gs, nvidia jokatapauksessa. Tuleeko tuosta jotain suuriakin komplikaatioita vai onko helppokin operaatio?
Puunakki

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5744
    • Profiili
Vs: Näytönohjaimen vaihto
« Vastaus #1 : 04.03.09 - klo:19.06 »
Tuon pitäisi olla kait periaatteessa helpottunut 8.04 versiosta eteenpäin, koska järjestelmä ei enää käytä xorg.conf tiedostoa ja nykyisin luotetaan enemmän raudan automaattiseen tunnistukseen.

Uskaltaisin kokeilla itse. Varsinkin jos teet erillisen /home kansion, niin järjestelmän uudelleen asennuskin pitäisi onnistua aika kivuttomasti ja nopeasti ilman tietojen menetyksiä jos jokin menee kuitenkin pieleen eikä järjestelmää saa korjattua (todella epätodennäköistä).

Korjatkaa jos olen väärässä ja kannattaa kuitenkin odottaa kokeneempien kommentteja. Itse en ole tuollaista kokeillut.

Jussi Nirhamo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 117
    • Profiili
Vs: Näytönohjaimen vaihto
« Vastaus #2 : 04.03.09 - klo:19.16 »
Tuon pitäisi olla kait periaatteessa helpottunut 8.04 versiosta eteenpäin, koska järjestelmä ei enää käytä xorg.conf tiedostoa ja nykyisin luotetaan enemmän raudan automaattiseen tunnistukseen.

Uskaltaisin kokeilla itse. Varsinkin jos teet erillisen /home kansion, niin järjestelmän uudelleen asennuskin pitäisi onnistua aika kivuttomasti ja nopeasti ilman tietojen menetyksiä jos jokin menee kuitenkin pieleen eikä järjestelmää saa korjattua (todella epätodennäköistä).

Korjatkaa jos olen väärässä ja kannattaa kuitenkin odottaa kokeneempien kommentteja. Itse en ole tuollaista kokeillut.


Mitä tarkoitat tuolla erillisellä /home kansiolla? Ubuntua olen kyllä käyttänyt aikapaljonkin mutta tällaiset perusasiat olen (valitettavasti) ohittanut. Aina olen käyttänyt automaattista osiointia asennusvaiheessa.
Puunakki

Thinkit

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 912
  • Kysyvä ei tieltä eksy, eikä eksyvä tietä kysy.
    • Profiili
Vs: Näytönohjaimen vaihto
« Vastaus #3 : 04.03.09 - klo:19.23 »
Se rajoitettujen ajureiden hallinta varmaankin ilmoittelee sitten käynnistyksen jälkeen ajureista jotka pitäisi asentaa kun tuo uusi kortti on koneessa kiinni, itselläni on toimineent ihan heittämällä kaikki nvidian kortit mitä olen omistanut. Olen jopa vaihtanut emolevyn toiseen, prossut yms. Ei ole ubuntu nikottellut. Nöyränä vaan hyväksyy kaiken. :D
Lenovo Thinkpad e520
Kde Neon 5.22.3
Intel(R) Core(TM) i5-2410M CPU @ 2.30GHz
Amd Radeon HD 6630m
Intel HD 3000 integroitu
Samsung Evo 120G kovo ja 8G muistia
Sony Xperia 5 mk2 ja android 11

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Näytönohjaimen vaihto
« Vastaus #4 : 04.03.09 - klo:19.52 »
Tuon pitäisi olla kait periaatteessa helpottunut 8.04 versiosta eteenpäin, koska järjestelmä ei enää käytä xorg.conf tiedostoa ja nykyisin luotetaan enemmän raudan automaattiseen tunnistukseen.

Uskaltaisin kokeilla itse. Varsinkin jos teet erillisen /home kansion, niin järjestelmän uudelleen asennuskin pitäisi onnistua aika kivuttomasti ja nopeasti ilman tietojen menetyksiä jos jokin menee kuitenkin pieleen eikä järjestelmää saa korjattua (todella epätodennäköistä).

Korjatkaa jos olen väärässä ja kannattaa kuitenkin odottaa kokeneempien kommentteja. Itse en ole tuollaista kokeillut.


Mitä tarkoitat tuolla erillisellä /home kansiolla? Ubuntua olen kyllä käyttänyt aikapaljonkin mutta tällaiset perusasiat olen (valitettavasti) ohittanut. Aina olen käyttänyt automaattista osiointia asennusvaiheessa.

Qwertyy tarkoittaa sitä että luot osiointivaiheessa / (juuriosio) noin 10gigaa riittänee sitten luot /home osion jolla kaikki henkilökohtaiset tiedostot ja asetukset sijaitsevat (jolla myös työskentelet) jolloin jos jokin menee pahasti pieleen ja joudut asentamaan ubuntun uudestaan, niin kaikki tiedostosi ja asetukset säilyvät levyllä kunhan ei formatoi (alusta) home osiota.

Terveisin jori52
« Viimeksi muokattu: 04.03.09 - klo:19.56 kirjoittanut jori52 »
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10