Kirjoittaja Aihe: Ubuntu wubin kautta  (Luettu 4123 kertaa)

Rami

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Ubuntu wubin kautta
« : 02.03.09 - klo:10.42 »
Harjoittelen tuon wubin kautta asennettua Ubuntua (ei wintoosaa poistaa, erillismääräys... 12 ja 14vee likoilta, mä olen kuulemma tyhmä)  Miten saisin Ubuntun käynnistymään oletuksena

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntu wubin kautta
« Vastaus #1 : 02.03.09 - klo:11.15 »
Siitä on sata vuotta kun yritin wubi-asennusta, joten en muista asentaako se Grub:in vai täytyykö tukeutua wintoosan boottilatajaan. Jos Grub on käytössä, niin muokkamalla (ota varmuuskopio ensin !) tiedostoa /boot/grub/menu.lst saat boottijärjestyksen vaihdettua. K.o tiedostossa on mielestäni itsessään kohtuu hyvät ohjeet.

Wubiasennus, eli asennus windowsin "sisään" ei ole pidemmän päälle suositeltava asiaintila, mutta hyvä jos se sinulla toimii(kaikilla ei). Wubiasennus on allerginen windowsin levyjärjestelmän sekoamiselle ja hidas. Mielummin asennus wintoosan rinnalle omille osiolleen omalla levyformaatillaan. Jos on pöytäkone käytössä, tee asennus toiselle kiintolevylle, niin se ei taatusti sotke silloin windowsia, vaikka nykyään asennus samalle levyllekin yleensä onnistuu, jos vaan tilaa on ja eheytetään windows ensin.

Ystävällisin terveisin

Jallu59



Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu wubin kautta
« Vastaus #2 : 02.03.09 - klo:11.28 »
Ymmärtääkseni kysyjä on perillä Wubin huonoista puolista. Tietääkseni Wubi käytää Windowsin käynnistyslataajaa enkä ole perillä sen kiemuroista, mutta muistaakseni (en ole yhtään varma) sitä pääsi muuttamaan klikkaamalla Windowsissa Oma Tietokone > Ominaisuudet > Jotain käynnistykseen liittyvää vissiin... ;D
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

ttapani

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Ubuntu wubin kautta
« Vastaus #3 : 02.03.09 - klo:12.03 »
Windows xp pro järjestelmässä saa asetuksen tehtyä tähän tapaan: Käynnistä/asetukset/ohjauspaneeli/järjestelmä/lisäasetukset:
Käynnistys ja palautuminen/asetukset, oletuskäyttöjärjestelmä, valitse Ubuntu ja hyväksy lopuksi asetukset.
Ubuntuun (ainakin 8.10 versioon) saa myös ohjelman StartUp-manager (löytyy pakettivarastoista), jolla voi valita helposti oletusjärjestelmän.
terveisin tapani

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu wubin kautta
« Vastaus #4 : 02.03.09 - klo:12.34 »
Ubuntuun (ainakin 8.10 versioon) saa myös ohjelman StartUp-manager (löytyy pakettivarastoista), jolla voi valita helposti oletusjärjestelmän.

On myös ainakin 8.04:ssä (ja muistaakseni 7.10:kin), mutta se auttaa vain Grubin kanssa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Ubuntu wubin kautta
« Vastaus #5 : 02.03.09 - klo:13.00 »
Ymmärtääkseni kysyjä on perillä Wubin huonoista puolista. Tietääkseni Wubi käytää Windowsin käynnistyslataajaa enkä ole perillä sen kiemuroista, mutta muistaakseni (en ole yhtään varma) sitä pääsi muuttamaan klikkaamalla Windowsissa Oma Tietokone > Ominaisuudet > Jotain käynnistykseen liittyvää vissiin... ;D

Toivottavasti ymmärtää nuo huonot puolet, ihannetapauksessa wubi tekee windowsiin yhden kansion ja toimii siltä.

Viimeisin ongelma muistaakseni oli tällä foorumilla, että wubi teki ihan omia osioita.  Koko kone sekaisin ja kun ensiksi ei tiedetty wubin tekevän sellaisia ei osattu niitä etsiäkään.

Elikäs tuon wubin kanssa tulee "mahdollisesti" kauhiasti ylimääräistä hommaa & päänsärkyä.
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

ttapani

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Ubuntu wubin kautta
« Vastaus #6 : 02.03.09 - klo:14.32 »
Olen asentanut Windows koneeseen Ubuntun wubin avulla useamman kerran. Näin olen opetellut Ubuntun käyttämistä. Tältä foorumilta olen myös löytänyt hyviä ohjeita ja vinkkejä, kiitos kaikille vaan. Kuitenkin wubi asentamista katsotaan jotenkin karsaasti vaikka minun mielestäni se on ihan  mukava tapa silloin, kun halutaan tutustua Ubuntuun eikä Windowsia ei haluta poistaa koneelta. Käynnistys on hanskassa ja Ubuntun asennuksen poisto myös samaisen wubin avulla käy helposti. Jos tykästyn Ubuntuun, niin asennan sen uudelleen ihan oikeaoppisesti eikä koneeseeni tule muita järjestelmiä.

Rami

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: Ubuntu wubin kautta
« Vastaus #7 : 02.03.09 - klo:14.39 »
Kiitoskia vastauksista (joka tietoa lisää se tusktietämättömyyttääni korostaa, tämä wubin kautta on ainoastaan mulla harjoittelun vuoksi... onhan Ubuntu sevverran erilainen, kunhan saan kaikki omat vanhat talteen niin 8.10 asentuu (kina noiden teinien kanssa jatkuu, Likat ovat pikkusiskoni tyttäriä, mun luona on tietsikka useimmin käytettävissä)

Kullervo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 875
    • Profiili
Vs: Ubuntu wubin kautta
« Vastaus #8 : 02.03.09 - klo:14.41 »
Tuohon wub-asennukseen kai liittyy ainakin kahdenlaisia kokemuksia - hyviä ja huonoja.
Me jotka emme ole sitä edes kokeilleet tunnemme tietty hiukan ennakkoluuloja, niin kuin kaikkeen muuhunkin mikä liittyy MS-tuotteisiin.
Ja MS-kokemuksetkin ovat monesti huonoja, siksi minustakin tuli Ubuntun käyttäjä :)

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntu wubin kautta
« Vastaus #9 : 02.03.09 - klo:16.31 »
Kiitoskia vastauksista (joka tietoa lisää se tusktietämättömyyttääni korostaa, tämä wubin kautta on ainoastaan mulla harjoittelun vuoksi... onhan Ubuntu sevverran erilainen, kunhan saan kaikki omat vanhat talteen niin 8.10 asentuu (kina noiden teinien kanssa jatkuu, Likat ovat pikkusiskoni tyttäriä, mun luona on tietsikka useimmin käytettävissä)

Dualboottina, siis rinnakkain asennettuna, molemmat saa pidettyä tyytyväisinä  ;D
Tosin likkojen tarpeet voinee 100%:sesti tätyttää linuxin ohjelmilla. Ainostaan sen riivatun Shockwave:n puute lieneenj ainoa hidastava tekijä, mutta sekin on kierrettävissä Winen ja Windows-Firefoxin avulla..

Meset, ircit ym teinien käyttämät jutut saa toimimaan natiivi linux-ohjelmilla helposti. Ńuoremmat Ubuntistiti tietänevät kertoa lisää, minulle kun riittää keskustelupalstat ja sähköposti.

Meidän perheessä nettikoneet ovat pelkkää linuxia. Ainoastaan windows-pelejä varten on pojilla (8&10v) huoneissaan XP ja 98 koneet, jotka eivät ole netissä kiinni.

T:Jallu59

 

Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

pera

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Ubuntu wubin kautta
« Vastaus #10 : 03.03.09 - klo:22.07 »
Olen asentanut Windows koneeseen Ubuntun wubin avulla useamman kerran. Näin olen opetellut Ubuntun käyttämistä. Tältä foorumilta olen myös löytänyt hyviä ohjeita ja vinkkejä, kiitos kaikille vaan. Kuitenkin wubi asentamista katsotaan jotenkin karsaasti vaikka minun mielestäni se on ihan  mukava tapa silloin, kun halutaan tutustua Ubuntuun eikä Windowsia ei haluta poistaa koneelta. Käynnistys on hanskassa ja Ubuntun asennuksen poisto myös samaisen wubin avulla käy helposti. Jos tykästyn Ubuntuun, niin asennan sen uudelleen ihan oikeaoppisesti eikä koneeseeni tule muita järjestelmiä.


Olen ihan samaa mieltä sinun kanssasi, että parempi on Linuxiin siirryttäessä jättää Windows kovalevylle.
Että miksikö?
No siksi kun Linuxia asentaessa törmätään usein emolevyllä olevien ohjaimien versioihin ja niiden
"tunnuksiin". Samoin erillisiin asennettuihin kortteihin. Eli kun on jättänyt Windowsin alle, niin onkin
helppo käydä kurkkaamassa Windowsin järjestelmän hallinnasta mitä laitteita tietokone on syönyt.

Jos taas vetää Linuxin heti suoraan WIndowsin päälle, niin menettää tiedot laitteista, jos Linux
ei asennukaan kuten pitäisi. Monikohan meistä kirjaa paperille ylös mitä laitteita ja laiteversioita
kone käyttää.


Rami

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: Ubuntu wubin kautta
« Vastaus #11 : 05.03.09 - klo:08.25 »
Vanhus jaksaa udella. Nyt olen asentanut Ubuntu 8.10 ja ihan omalle kovalevylle, nyt on ressinaihe... sähköpostissa tulevat pps ym. liitteet, mikäs nuo sutjakkaasti näyttäis
Mikä pitäis kielenä olla ettei tuo punainen ryppyviiva tuossa kirjoituksen alla kokoajan olis?

Firefox ja Thunderbird on käytössä
« Viimeksi muokattu: 05.03.09 - klo:08.27 kirjoittanut Rami »

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Ubuntu wubin kautta
« Vastaus #12 : 05.03.09 - klo:09.03 »
Vanhus jaksaa udella. Nyt olen asentanut Ubuntu 8.10 ja ihan omalle kovalevylle, nyt on ressinaihe... sähköpostissa tulevat pps ym. liitteet, mikäs nuo sutjakkaasti näyttäis
Mikä pitäis kielenä olla ettei tuo punainen ryppyviiva tuossa kirjoituksen alla kokoajan olis?

Firefox ja Thunderbird on käytössä

Nuo liitteet saat auki OpenOffice Impress sovelluksella, sinun pitää kopioida ne tiedostot ensin kiintolevylle jonka jälkeen tuplaklikkaamalla ne aukeaa suoraan OpenOffice Impressiin.

Usein on niin että sähköpostista ei saa aukeamaan liitteitä suoraan, esim tuo pps tiedosto.

Tuon ryppyviivan saat pois kun klikkaat hiiren oikealla asiakirjan päällä ja otat ruksin pois oikolue kohdasta.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Rami

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: Ubuntu wubin kautta
« Vastaus #13 : 05.03.09 - klo:10.03 »
Vanhus jaksaa udella. Nyt olen asentanut Ubuntu 8.10 ja ihan omalle kovalevylle, nyt on ressinaihe... sähköpostissa tulevat pps ym. liitteet, mikäs nuo sutjakkaasti näyttäis
Mikä pitäis kielenä olla ettei tuo punainen ryppyviiva tuossa kirjoituksen alla kokoajan olis?

Firefox ja Thunderbird on käytössä

Nuo liitteet saat auki OpenOffice Impress sovelluksella, sinun pitää kopioida ne tiedostot ensin kiintolevylle jonka jälkeen tuplaklikkaamalla ne aukeaa suoraan OpenOffice Impressiin.

Usein on niin että sähköpostista ei saa aukeamaan liitteitä suoraan, esim tuo pps tiedosto.

Tuon ryppyviivan saat pois kun klikkaat hiiren oikealla asiakirjan päällä ja otat ruksin pois oikolue kohdasta.

Terveisin jori52

Kiitoskia, taas väheni ongelmat (ei loppuneet)   Mutta tuo ryppyviiva kun esiintyy näissä "keskustelupalstoilla"  siis tännekkin kirjoittaessa
Tämmöselle uudelle Linux käyttäjälle, olisko missään selkeetä listaa mitä mikäkin lisäkilke tekee?  Mua ei paljoo lohduta, asenna äteritsiputeritsi kkodilla xyz jne.

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Ubuntu wubin kautta
« Vastaus #14 : 05.03.09 - klo:10.44 »
Vanhus jaksaa udella. Nyt olen asentanut Ubuntu 8.10 ja ihan omalle kovalevylle, nyt on ressinaihe... sähköpostissa tulevat pps ym. liitteet, mikäs nuo sutjakkaasti näyttäis
Mikä pitäis kielenä olla ettei tuo punainen ryppyviiva tuossa kirjoituksen alla kokoajan olis?

Firefox ja Thunderbird on käytössä

Nuo liitteet saat auki OpenOffice Impress sovelluksella, sinun pitää kopioida ne tiedostot ensin kiintolevylle jonka jälkeen tuplaklikkaamalla ne aukeaa suoraan OpenOffice Impressiin.

Usein on niin että sähköpostista ei saa aukeamaan liitteitä suoraan, esim tuo pps tiedosto.

Tuon ryppyviivan saat pois kun klikkaat hiiren oikealla asiakirjan päällä ja otat ruksin pois oikolue kohdasta.

Terveisin jori52

Kiitoskia, taas väheni ongelmat (ei loppuneet)   Mutta tuo ryppyviiva kun esiintyy näissä "keskustelupalstoilla"  siis tännekkin kirjoittaessa
Tämmöselle uudelle Linux käyttäjälle, olisko missään selkeetä listaa mitä mikäkin lisäkilke tekee?  Mua ei paljoo lohduta, asenna äteritsiputeritsi kkodilla xyz jne.

Firefoxin muokkaa>asetukset>lisäasetukset>oikolue käyttäjän kirjoitukset täppä pois niin pelaa.

Tai firefox>työkalut>lisäosat>Mozilla laajennus Voikon käyttöön ota pois käytöstä

Terveisin jori52
« Viimeksi muokattu: 05.03.09 - klo:10.48 kirjoittanut jori52 »
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Rami

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: Ubuntu wubin kautta
« Vastaus #15 : 05.03.09 - klo:11.19 »
Vanhus jaksaa udella. Nyt olen asentanut Ubuntu 8.10 ja ihan omalle kovalevylle, nyt on ressinaihe... sähköpostissa tulevat pps ym. liitteet, mikäs nuo sutjakkaasti näyttäis
Mikä pitäis kielenä olla ettei tuo punainen ryppyviiva tuossa kirjoituksen alla kokoajan olis?

Firefox ja Thunderbird on käytössä

Nuo liitteet saat auki OpenOffice Impress sovelluksella, sinun pitää kopioida ne tiedostot ensin kiintolevylle jonka jälkeen tuplaklikkaamalla ne aukeaa suoraan OpenOffice Impressiin.

Usein on niin että sähköpostista ei saa aukeamaan liitteitä suoraan, esim tuo pps tiedosto.

Tuon ryppyviivan saat pois kun klikkaat hiiren oikealla asiakirjan päällä ja otat ruksin pois oikolue kohdasta.

Terveisin jori52

Kiitoskia, taas väheni ongelmat (ei loppuneet)   Mutta tuo ryppyviiva kun esiintyy näissä "keskustelupalstoilla"  siis tännekkin kirjoittaessa
Tämmöselle uudelle Linux käyttäjälle, olisko missään selkeetä listaa mitä mikäkin lisäkilke tekee?  Mua ei paljoo lohduta, asenna äteritsiputeritsi kkodilla xyz jne.

Firefoxin muokkaa>asetukset>lisäasetukset>oikolue käyttäjän kirjoitukset täppä pois niin pelaa.

Tai firefox>työkalut>lisäosat>Mozilla laajennus Voikon käyttöön ota pois käytöstä

Terveisin jori52

Täytyy kekeillä heti... Kiitoskia, näkyy vörkkivän