jos homma toimii vain sisäverkossa, niin aseta sisäverkko NAT:in taakse ja sisäverkkoon kiinteät IP:t.
Kiva idea, mutta mun Zyxel (Prestige 661 jos oikein muistan, ei ole vielä riittävän valoisaa että näkis ton alle kunnolla?) ei ole oikein yhteistyö haluinen tuon IP-osoitteen noutamisessa _itselleen_ joten NAT ei onnistu, manailin ton kanssa jo 2-3 päivää...
Eli mietin vain miksi Linuxia ei voi säätää säilyttämään sitä osotettaan kuten Windows vaan pitää aina hakea kokonaan uusi... Mutta pitää silti miettiä tota no-ip:tä yms. DynDNS mulla on jo käytössä tossa ssh-boksissa...
siis periaatteessahan sen ISP:n DHCP palvelin tarkistaa (jos tarkistaa) verkkokortin MAC-osoitteen ja tarjoaa sille samaa osoitetta jos siltä tuntuu. nyt vaan vaikutta siltä, että näin ei aina tapahdu joten...
Näinhän sen pitäisi tehdä, kait. Mutta jostain syystä näin ei vain tapahdu... Eikö kellään muulla vaihdu IP boottausten välillä?
mitä jos unohtaisit koko IP-osoitteiden mukaan rajaamisen ja pakottaisit yhteyttä yrittävät käyttämään avainta (public key auathentication päälle ja pakolliseksi). tämä jälkeen jokaisen yhteyttä yrittävän pitää olla tallentanut luomansa avainparin julkinen avain palvelimelle (oletettavasti sinä tekisit tämän jokaiselle käyttäjälle) ja kun käyttäjällä olisi tätä julkista avainta vastaava salainen avain ja niiden kanssa yhteen sopiva salasana, hän pääsisi sisään. turvallista ja toimii erinomaisesti ilman mitään IP-rajoituksia.
Tuo olisi yksi vaihtoehto, mutta joskus kun testailin jotain tommosta niin PuTTY ei kai osannut junailla asiaa tarpeeksi hyvin joten se jäi sikseen. Luultavasti en vain osannut, ehkä konffeissa oli vikaa, ehkä ei, mutta se ei toiminut silloin. Mutta nyt olen jo säätämässä uutta chrootattua SSH-ympäristöä debian.orgin ohjeiden mukaan johon en kai laita edes IP-lukkoa, tai jos laitan niin se on joku ISP-kohtainen tai jotain, emt.