Kirjoittaja Aihe: DVD:n toisto pätkii 8.10:ssä  (Luettu 2656 kertaa)

RistoR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 410
    • Profiili
DVD:n toisto pätkii 8.10:ssä
« : 15.02.09 - klo:18.58 »
Kirjoitin jo ongelman keskustelussa "8.10 DVD toisto onnistui vain roottina". Kun ongelma on nähtävästi eri niin aloitan uuden.

Minulla päivityksen jälkeen - Ubuntu 8.10 - sekä Totemilla (xine) että VLC:llä kopiosuojatut DVD:t pätkivät (ääni ja kuva). Kun saman elokuvan aloittaa uudstaan niin toisto toimii moitteettomasti pätkimättä siihen asti mihin äsken olin ensimmäisellä pätkivällä toistokerralla katsonut.

Läppäri HP Omnibook xe4500, toistava DVD-asema, muistia 512+256. Suoritin ?. Kaikki neuvotut lisäkoodekit olen asentanut ja tarkastanut vielä synapticista että ovat asennettuina.

Tuossa ym keskustelussa ratkaisu oli .dvdcss -tieodston poistaminen. Se ei tuonut ratkaisua pulmaani. Roottina en osannut käynnistää - voisiko siitä saada lisätietoa ongelmaan?

Onko vika vain vanhassa koneessa - toisaalta ennen päivitystä DVD:t näkyivät ihan hyvin VLC-media playerillä. MPlayer on myös asennettuna, mutta siitä ei näy valikkoja (hiiren oikealla saa valikot mutta ei löydä ladattua dvd:tä).

RistoR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 410
    • Profiili
Vs: DVD:n toisto pätkii 8.10:ssä
« Vastaus #1 : 16.02.09 - klo:23.36 »
Asensin vanhempaan läppäriin takaisin Ubuntu 8.04:n. Asensin ohjeitten mukaan kopiosuojattujen DVD:n soittamiseen tarkoitetut paketit ja Totem-Xinen. Toisto toimii lähes moitteettomasti - ääni on oikein hyvä, virheetön, kuva pätkii ehkä aivan hitusen silloin tällöin.   Eli mikä vika(?) on 8.10:ssä?

Tässä 8.04 asennuksessa en muuten saa totem-xineä näkyviin valikossa, jossa DVD:n syötettyä järjestelmä kysy millä haluat toistaa levyn. Samoin ohjelmavalikossa näkyy vain "elokuvasoitin" joka käynnistää Totemin (ei xineä). Onko tuohon joku yksinkertainen konsti ...?

Jossain olin lukevinani että voisi auttaa virheiden etsinnässä jos käynnistää päätteessä ja katsoo mitä päätteeseen kirjautuu. Tuossa nyt olisi Totem-xinen kanssa toistettua DVD:tä tällä nykivällä 8.10 versiolla. Saisiko joku jotain irti ... ? 

ronnberg@ronnberg-laptop1:~$ totem-xine
** (totem-xine:15584): DEBUG: Init of Python module
** (totem-xine:15584): DEBUG: Registering Python plugin instance: YouTube+TotemPythonPlugin
** (totem-xine:15584): DEBUG: Creating object of type YouTube+TotemPythonPlugin
** (totem-xine:15584): DEBUG: Creating Python plugin instance
** (totem-xine:15584): DEBUG: Init of Python module
** (totem-xine:15584): DEBUG: Registering Python plugin instance: BBCViewer+TotemPythonPlugin
** (totem-xine:15584): DEBUG: Creating object of type BBCViewer+TotemPythonPlugin
** (totem-xine:15584): DEBUG: Creating Python plugin instance
** Message: no file info
libdvdnav: Using dvdnav version 1.1.15 from http://xine.sf.net
libdvdread: Using libdvdcss version 1.2.9 for DVD access
libdvdnav: DVD Title: TREASURE PLANET
libdvdnav: DVD Serial Number: 2e84af5b
libdvdnav: DVD Title (Alternative):
libdvdnav: Unable to find map file '/home/ronnberg/.dvdnav/TREASURE PLANET.map'
libdvdnav: DVD disk reports itself with Region mask 0x00ed0000. Regions: 2 5

libdvdread: Attempting to retrieve all CSS keys
libdvdread: This can take a _long_ time, please be patient

libdvdread: Get key for /VIDEO_TS/VIDEO_TS.VOB at 0x0000018e
libdvdread: Elapsed time 0
libdvdread: Get key for /VIDEO_TS/VTS_01_0.VOB at 0x000001de
libdvdread: Elapsed time 0

.... jne monta riviä ... ja

libdvdread: Get key for /VIDEO_TS/VTS_22_1.VOB at 0x003e57d8
libdvdread: Elapsed time 0
libdvdread: Found 22 VTS's
libdvdread: Elapsed time 2
demux_wavpack: (open_wv_file:127) open_wv_file: non-seekable inputs aren't supported yet.
libdvdnav: RANDOM or SHUFFLE titles are NOT handled yet.
** (totem-xine:15584): DEBUG: Finalizing Python plugin instance
** (totem-xine:15584): DEBUG: Finalizing Python plugin instance
ronnberg@ronnberg-laptop1:~$


« Viimeksi muokattu: 16.02.09 - klo:23.38 kirjoittanut Risto Rönnberg »

Nollapiste

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
  • Saku Laukkanen
    • Profiili
Vs: DVD:n toisto pätkii 8.10:ssä
« Vastaus #2 : 25.02.09 - klo:17.19 »
Oletko kokeillut ohjelmalla nimeltä VLC? Joissain tapauksissa VLC pätkii vähemmän.
Terveisin nollapiste
Jakelupaketti-informaatiota löydät tämän linkin takaa
(pahoittelen, että joku oli käynyt spämmäämässä wikin etusivua)

Blackheart

  • Vieras
Vs: DVD:n toisto pätkii 8.10:ssä
« Vastaus #3 : 25.02.09 - klo:20.04 »
VLC niin kuin edellinen ehdotti tai mplayer. Kokeileppa niillä.

Itse käytän pelkkää mplayer-nogui ohjelmaa DVD-levyihin ja tähän mennessa 2 leffaa on tuottanut ongelmaa. Uusin libdvdcss2 paketti asennettu, lähteiden ohi. 1.2.10-1 jos oikein muistan. Niin Debianissa, kuin Ubuntussakin 8.04.2.



RistoR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 410
    • Profiili
Vs: DVD:n toisto pätkii 8.10:ssä
« Vastaus #4 : 26.02.09 - klo:23.24 »
VLC niin kuin edellinen ehdotti tai mplayer. Kokeileppa niillä.

Itse käytän pelkkää mplayer-nogui ohjelmaa DVD-levyihin ja tähän mennessa 2 leffaa on tuottanut ongelmaa. Uusin libdvdcss2 paketti asennettu, lähteiden ohi. 1.2.10-1 jos oikein muistan. Niin Debianissa, kuin Ubuntussakin 8.04.2.

Kiitos auttamisyrityksistä!
Mutta kokeiltu on heti alkuunsa myös VLC:tä, jota enimmäkseen olen käyttänyt. Totemiin sain xinen "oletukseksi" Salain ohjeilla toisessa ketjussa ja poistin totem-gstreamerin. Mplayerkin on mutta se ei suostu avaamaan mitään. Itse asiassa se ei anna edes valikoita muuten kuin ruudun päällä hiiren oikealla. Nyt asensin synapticilla mplayer-noguin jolloin poistettiin pelkkä Mplayer. En kuitenkaan saa mplayer-noguita käynnistettyä mistään - ei löydy ohjelmalikosta eikä päätteestä komennolle mplayer tai mplayer-nogui ... ?

Eli edelleen. Samoilla asennuksilla 8.04 toimii suojatut DVD:t moitteettomasti mutta 8.10 niissä pätkii ääni ja kuva.

Blackheart

  • Vieras
Vs: DVD:n toisto pätkii 8.10:ssä
« Vastaus #5 : 27.02.09 - klo:21.49 »
Mplayer-nogui on niin kuin nimi sanoo. Siinä ei ole graafista systeemiä, vai miksi sitä nyt pitääkin sanoa ;)

Pistä DVD asemaan, avaa pääte ja kirjoita:

mplayer dvd://1

jos leffa ei ole 1, niin kokeile sitten 2 jne...