Kirjoittaja Aihe: 8.10 ongelmia  (Luettu 2504 kertaa)

Gooner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
8.10 ongelmia
« : 11.02.09 - klo:11.10 »
Pahoittelen, jos tätä aihetta on käsitelty aiemmin tai jos threadi tuli perustettua väärään kategoriaan. Kuitenkin...

Olen käyttänyt Ubuntua 6.jostain lähtien. Lähes aina on ongelmat selätetty - kiitos tämän foorumin.

8.04 toimi moitteettomasti, mutta moporauta alkoi kuitenkin käydä vanhaksi ja meninpä ja hommasin uudemman (hp dc7100) johon asensin 8.10:n. Ymmärtääkseni uudempi rautani on perusbulkkia, joka ei sisällä mitään eksotiikkaa. Kuitenkin enää en saa toimimaan alla mainittuja - ikivanhan raudan ja 8.04 kombinaatiolla toimineita - asioita:

 - webcam, joku Logitech "perusperus"
 - kuvien siirto kamerasta (Ixus)
 - printteri (Canon LBP2900) toimi edellisissä versioissa kaamean säätämisen jälkeen
 - kontrolli ääniin. Gnomen "master"-äänensäätö ei vaikuta yhtään siihen mitä kaiuttimista tulee ulos.
 - iPodia en ole vielä kokeillut, jostain syystä olen hieman skeptinen...

Ikää on karttunut sen verran, että en jaksaisi kantapään kautta -opiskella öitä. Kysyn itseäni viisaammilta kantaa minkä alla olevista poluista valitsen taipaleelleni:

 - clean 8.04 asennus
 - 8.10 fixien odotus
 - 9.XX asentaminen
 - 8.10 ohjeiden metsästäminen (huoh, vaatii aika paljon punaviiniä. Pelkään tehojen loppumista maksasta ennenkuin em ongelmat on korjattu)
 - Ubuntun vaihtaminen johonkin muuhun Distroon

Comments? Help?

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: 8.10 ongelmia
« Vastaus #1 : 11.02.09 - klo:12.09 »
....minä mikään viisas ole, mutta nopeimmin testannet 8.04:n, joka on jo kypsässä vaiheessa. Ellei rautasi ole uuden karheaa, ei uudemmista versioista ole juurikaan apua rautatunnistukseen. Toisaalta livenä voit kokeilla kaikkia, toimiiko joku asia heittämällä ja sitten valita vähiten tunnistamattomuuksia sisältävän. CD/RW:illä voi koettaa kaikkia, myös muita distroja.

Nuo laitetunnistusasiat on siirretty lähinnä kernelin päänsäryksi ja eräät distrot käyttävät parillisia(vakaampia?) versioita ja Ubuntu monien toisten kanssa parittomia, jotka ovat vähän kokeellisempia, sisältäen toisaalta uudempia juttuja.
Tässä parillisella ja parittomalla viitataan kernel-version kolmanteen lukuun. esimerkiksi tässä läppärissä Xubuntu 8.10 käyttää tällä hetkellä kerneliä 2.6.27-11 eli tuo 27 on se pariton.

EDIT: KORJAUS: pariton/parillinen juttu koski toista numeroa ja tosiaan lopetettu 2.6.0 alkaen. Tuo kolmas numero kertoo, että jotain ajureita on kernelissä lisätty/vähennetty edellisestä. Numerointi lienee vuoden 2009 aikana muuttumassa vuosilukualkuiseksi.

Sen verran tuollakin koneella on ikää, että luulisi tosiaan lähes kaiken tunnistuvan, mutta nuo pakettikoneet ovat aina vähän ongelmallisia, jopa jälkiasennuswinkkarillakin. HP/Compaq:kin on onnistunut tekemään ratkaisuja, joilla sujuvasti estetään/jarrutetaan laitteen päivitystä/korjausta halvoin vakio-osin. Rammit ja kiintolevyt sentään ovat vakioliitynnöillä yleensä.

T:Jallu59

 
« Viimeksi muokattu: 11.02.09 - klo:13.47 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Vs: 8.10 ongelmia
« Vastaus #2 : 11.02.09 - klo:13.08 »
Olen myös 8.04 kannalla tässä tapauksessa. Koko järjestelmä on myös mahdollista kopioida käytettäväksi uuteen koneeseen. En osaa sanoa vähentääkö se säätämistä.

Lainaus
Nuo laitetunnistusasiat on siirretty lähinnä kernelin päänsäryksi ja eräät distrot käyttävät parillisia(vakaampia?) versioita ja Ubuntu monien toisten kanssa parittomia, jotka ovat vähän kokeellisempia, sisältäen toisaalta uudempia juttuja.

Kernelissä ei ole eroa 2.6 versiosta lähtien parillisilla ja parittomilla versioilla.
http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_kernel#Version_numbering

samja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 182
    • Profiili
Vs: 8.10 ongelmia
« Vastaus #3 : 12.02.09 - klo:21.31 »

Minulla on KDE:ssä se ongelma, että kun käytän thunderbirdiä tai openofficen tekstinkäsittelyohjelmaa, piirtyvät alapalkin kuvakkee miten sattuu. Mitenhän ongelman voisi ratkaista? Toinen piirtymisongelma on kun kirjaudun ulos. Ruutu täyttyy sotkusta. Muuten toiminut hyvin 8.10 omassa käytössäni.
Yleisfoorumi:  http://ajatusmylly.net

@rska

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: 8.10 ongelmia
« Vastaus #4 : 05.03.09 - klo:18.02 »
Itse olen tapellut saman asian kanssa liki puoli vuotta ja tänään löysin ainakin itselläni toimivan ratkaisun.

Canon printteri ongelman ratkaisu Ubuntu 8.10:laan voisi löytyä täältä: http://www.unixmen.net/index.php?option=com_content&view=article&id=72:installation-canon-lbp2900-on-linux&catid=15:hardware-linux&Itemid=23

Gooner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: 8.10 ongelmia
« Vastaus #5 : 16.03.09 - klo:08.46 »
Näinhän se menee:
- pari viikkoa sitten Ubuntu ehdotti päivityksiä, jotka sitten korjasivatkin jotain mikä liittyi "usb-muistilaitteisiin". Kamera ja Ipod toimivat, ja luonnollisesti myös usb-tikut toimivat.
- Hämmästys oli suuri kun kokeilin @rskan lähettämää linkkiä Canon LBP2900 asennuksiin ja - hep - tulostin toimii.

Webcamia en ole kokeillut enkä jaksanut säätää. Kyynikkona annan itseni tulkita tämän niin, etten oikeasti tarvitse sitä  :)

Siis ainoa mikä on tilassa "pending" on tuo ääniongelma.