Kirjoittaja Aihe: Ubuntun poistaminen ja uudelleen asentaminen toiselle kiintolevylle.  (Luettu 1467 kertaa)

Nimetön

  • Vieras
Moro.

Elikkä haluaisin poistaa ubuntun kokonaan samalta kiintolevyltä Vistan kanssa ja asentaa sen toiselle, ihan omalle kiintolevylle.
(selkeyden vuoksi.)
Olen sössinyt ja muutenkin tuhonnut konettani aika kovalla kädellä, joten apu rautalangasta väännettynä olisi mukavaa..

1. Miten poistan ubuntun ilman formatoimatta koko kovalevyä.?
(En löytäny haulla sopivaa osumaa, eli en osaa käyttää hakua oikein?)

2. Tarvitsen ohjeet rautalangasta väännettynä miten asennan Ubuntun (8.10) toiselle kiintolevylle?
(Minulla on live-DVD)
-> En osaa/ymmärrä 'osioi itse' -kohtaa asennuksessa.

Elikkä kiintolevyni olisivat tällä tavoin:
C = Vista ja siihen kuuluvat tiedostot.
D = Vistan ohjelmat, kuvat, musiikki, pelit ja jne.
E = Ubuntu

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Aluksi sovittaisiinko, että 1 = "C:", 2 = "D:" ja 3 = "E:"

Oletan, että sulla on Vista 1. levyn 1. osiolla (sopimukseni 1). Ja että olet asentanut Ubuntun 1. levyn 2. osiolle (2). Ja että aiot lisätä yhden levyn, tehdä sille vain yhden osion (3) ja asentaa Ubuntun sinne. Lisäksi tahdot siirtää osion 2 Ubuntulta Windowsille?

Ubuntun uudelleenasennus onnistuu kyllä Vistaa häiritsemättä ja nyky-ubuntusi osion saat käyttöön vistan puolelle.

Laita tänne selvä selostus joko Windowsin levynhallinnan näkymästä tai Ubuntun komennon sudo fdisk -l tuloste. Näin saat varmasti oikeat neuvot. Tuosta C,D,E -jutusta puuttuu ainakin swap-osio, joka luultavasti on siellä jossain.