Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 8.04 asennus ei onnistu, ATI Mobility HD2600 syypää?  (Luettu 2112 kertaa)

EetuBee

• Käyttäjä
    • Profiili
Terve!

Päätin nyt kokeilla Linuxia ensimmäistä kertaa mutta en pääse puusta pitkälle. Latasin CD:lle Ubuntu 8.04:n ja muistitikulle Kubuntu 8.10:n, mutta kumpikaan ei käynnisty edes tuohon LiveCD testaustilaan koneessani (testattu toisessa koneessa ja toimii, joten levyssä tai tikussa ei ole vikaa).

Koneena toimii Asus F8Sa -kannettava.

Näyttöön tulee valikko mistä valitaan "Asenna Ubuntu" tai "Tarkista levy virheiden varalta" yms, mutta kun valitsen Asenna niin ensin näytössä vilkkuu alapalkki "_" aikansa, jonka jälkeen näyttöön tulee tekstiä missä ilmoitetaan että "Linuxilla ei ole takuuta..." ja "sudo komennot sitä tätä, lukeaksesi lisää kirjoita sudo root_manual" tms. Tästä ei pääse mitenkään eteen eikä taaksepäin. Itse GUI:lla valittu asennusruutua ei koskaan tule näkyviin.

Googletin koko pitkän illan minkä tuloksena huomasin että monella ihmisellä on ollut sama ongelma samalla näytönohjaimella. Löysin kyllä että ihmiset ovat EnvyNG:llä saaneet asennettua ajurit, mutta kun pitäisi nyt saada ensin asennettua itse Linux :P Osaako joku neuvoa miten asentaa ennen Linuxin asennusta oikeat ajurit (asennan Linuxin Vistan rinnalle) tai jotenkin muuten ratkaista ongelman.

Toinen kysymys: sain sellaisen käsityksen että ko. näyttiksellä 3D ei pelaisi 8.10:ssä mutta toimisi 8.04:ssä, onko tähän jotain varmaa tietoa? Asennan sen millä toimii mieluummin.

Storck

• Vieras
Kokeile asentaa alternate-versio, se ohittaa graafisen puolen asennusvaiheessa. Lataussivun alalaidassa on kohta mihin rastita Tekstitila-asennus ("alternate install") ja kokeile sillä.

EetuBee

• Käyttäjä
    • Profiili
Kiitos vinkistä, nyt onnistui itse asennus, mutta en edelleenkää pääse graafiseen käyttikseen, vain terminaaliin. Käyttis (Kubuntu 8.10) kuitenkin asentui. Nyt pitäisi ilmeisesti saada asennettua oikeat ajurit tuolle kortilleni, olisiko neuvoja tähän miten tämä hoidetaan terminaalin kautta? Näitäkin ohjeita löytyi, mutta vanhanoloisia, eivät ainakaan toimineet alkuunkaan :P

Storck

• Vieras
Kiitos vinkistä, nyt onnistui itse asennus, mutta en edelleenkää pääse graafiseen käyttikseen, vain terminaaliin. Käyttis (Kubuntu 8.10) kuitenkin asentui. Nyt pitäisi ilmeisesti saada asennettua oikeat ajurit tuolle kortilleni, olisiko neuvoja tähän miten tämä hoidetaan terminaalin kautta? Näitäkin ohjeita löytyi, mutta vanhanoloisia, eivät ainakaan toimineet alkuunkaan :P

Oisi se terminaalin kauttakin onnistunut - oot turhan hätäinen.  :)

EetuBee

• Käyttäjä
    • Profiili

Oisi se terminaalin kauttakin onnistunut - oot turhan hätäinen.  :)

Meni ohi, mikä olisi onnistunut terminaalin kautta? Ei tässä juuri mitään ole saatu edes vielä aikaiseksi. Jos sinulla jotain tietoa on antaa niin jaa se toki.

Storck

• Vieras

Meni ohi, mikä olisi onnistunut terminaalin kautta? Ei tässä juuri mitään ole saatu edes vielä aikaiseksi. Jos sinulla jotain tietoa on antaa niin jaa se toki.

Ne päivittämiset ja säätämiset.  8)

kalarm

• Käyttäjä
    • Profiili
Koodia: [Valitse]
Ne päivittämiset ja säätämiset. 
Pakettilistauksen päivittäminen:

sudo apt-get update
Koko järjestelmän pakettien päivittäminen:

sudo apt-get upgrade
Terveisin kalarm
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

Sid

• Käyttäjä
  • Voimakasta lähetystyötä Ubuntun hyväksi
    • Profiili
Ainakin seiska-versioissa jouduin Xorgia konffaamaan tekstitilassa, 8.04:stä en ole varma. 8.10 sen sijaan toimi out-of-the-box omalla F3Ka:lla, jonka sisältä löytyy HD2600. X käynnistyi ihan natiiviresolla (1440x900) avoimilla ajureilla ja fglrx asentui paketinhallinnan kautta, eikä Envyä tarvittu, toisin kuin 8.04:ssä. KDE:stä en sitten tiedä, kun olen käyttänyt vain Gnomea.
Lenovo Ideapad 330S aina uusimmalla julkaistulla Ubuntun versiolla.