Kirjoittaja Aihe: Hidas HP LJ 2100 tulostus  (Luettu 2602 kertaa)

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Hidas HP LJ 2100 tulostus
« : 08.02.09 - klo:19.51 »
Morgonen,

Mulla on käytettynä ostettu HP Laserjet 2100:nen, joka periaatteessa täyttää tarpeeni oikein hyvin, erityisesti kun tulostettavana on tekstiä tai jotain muuta yksinkertaista, kuten yleensä on. Silloin tällöin on kuitenkin tarve myös tulostaa erilaisia kuvia ja se on hidasta puuhaa. Erityisesti jos kuva on iso, vaikka noin A4:n kokoinen, niin tulostuksen valmistelu voi viedä ihan minuutti kaupalla aikaa. Itse tulostus tapahtuu sitten kyllä nopeasti ja tulostuu ihan ok.

Tulostimessa on nyt 4 megaa muistia, mutta kun en oikein tiedä olisiko apu sitten sen lisääminen, koska, kuten sanottu, tuloste tulostuu kyllä ok, mutta se kestää hirveän kauan. Kirjoitin on kiinni koneessa perinteisellä rinnakkaispiuhalla ja Ubuntun (8.04) puolelta ajelen sitä ihan Ubuntun omalla HP LJ 2100 kirjoitinajurilla.

Tässä kirjoittimen Itsetesti / Konfiguraatio: http://muninter.net/images/hplj2100.jpg

Olisiko muistin lisäämisestä apua, onko 10 vuotta vanha kirjoitin auttamatta liian vanha, onko mitään toivoa?

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Hidas HP LJ 2100 tulostus
« Vastaus #1 : 08.02.09 - klo:21.12 »
tuskin on apua. Meillä on (yrityksessä) samainen tulostin ja kauhia 'kiroominen' päällä ainakin kun jotain pdf:ää on tulostamassa.
'Normaali'-tekstiähän se tulostaa varsin kelpoiseen tahtiin.
Siksi me on tehty selkeä päätös hankkia uusi tulostin, jossa pitää olla postscript- ja linux-tuki.
...esim Koycera, RankXerox, Minolta, tms...

Jos pieni mv-laser riittää, niin esim: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=17907
siinä on ainakin linux-tuki, toisin kuin mainitsemassasi HP:ssä
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Hidas HP LJ 2100 tulostus
« Vastaus #2 : 08.02.09 - klo:21.15 »
Mulla sama printteri ja olen havainnut Gutenprint-ajurin reilusti vauhdikkaammaksi kuvien kanssa. Suosittelen kokeilemaan. Kyseinen ajuri tulee ihan vakio Ubuntu-asennuksessa, eli tulostimen asetuksista vai valitset "muuta", niin pääset valitsemaan niitä ajureita.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

ihme-mies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Hidas HP LJ 2100 tulostus
« Vastaus #3 : 08.02.09 - klo:21.15 »
Ehkäpä jo se kertoo paljon, että muistaakseni parallel portin max nopeus on 12000 kbit/s. Joten suuren kuvan datan siirtoon menee tosiaankin useampi minuutti, eli muistin lisäys siis ei tuo apua. Korjatkoon joku, jos olen väärässä!

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Hidas HP LJ 2100 tulostus
« Vastaus #4 : 08.02.09 - klo:21.17 »
Parallel-portti pystyy noin yhteen megatavuun sekunnissa, eli ei se ole se pullonkaula.

EDIT: Mulla A4-sivun kuva tulostuu noin minuutissa tuolla 2,8GHz myllyllä.

T:Jallu59
« Viimeksi muokattu: 08.02.09 - klo:21.18 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

ihme-mies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Hidas HP LJ 2100 tulostus
« Vastaus #5 : 08.02.09 - klo:21.18 »
Aijjuu, EPP tais olla se hidas, mut nykyinen ECP pystyy suurempiin nopeuksiin.
Eli kannattaa katsoa koneen BIOSista että LPT portti on ECP moodissa.

Sen verta vanhaa tekniikkaa, ettei enää muista kunnolla....

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Hidas HP LJ 2100 tulostus
« Vastaus #6 : 08.02.09 - klo:21.24 »
Jo 80-luvun alussa siirrettiin rinnakkaisporteilla megatavu sekunnissa ennenkuin MS-DOS:ssista oli edes kuultu Windowsista puhumattakaan.EPP ja ECP muistaakseni nostivat vauhdin useisiin megoihin. Suurta nopeutta ei tuolloin tarvittu silloisten matriisiprointtereiden kanssa, mutta sen sijaan massamuisteja liitettiin k.o. tavalla, joskin silloin liitynnän nimenä oli IEEE-488.

T:Jallu59
« Viimeksi muokattu: 08.02.09 - klo:21.28 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Vs: Hidas HP LJ 2100 tulostus
« Vastaus #7 : 09.02.09 - klo:19.31 »
Juu, en mäkään oikein usko että kysymys fyysisen liitännän hitaudesta. Muistaakseni käytin töissä vuosikausia samanlaista kirjoitinta, windowssilla ja rinnakkaisliitännällä - ilman tällaisia ongelmia.

Totta, Gutenprin on huomattavan paljon nopeampi, mutta näyttäisi ainakin minulla sylkevän jonkinlaista drafti-laatua. Foomatic/pxlmono (suositeltu) tekee ok laatua, mutta esimerkiksi tuon alkuun laittamani kuvan tulostus kestää 11 minuuttia. Säälittävää.

Toinen kysymys printtereistä, niin onko kaikki postscript kirjoittimet automaattisesti "linux-yhteensopivia", vai pitäisikö pelkän PS tuen lisäksi vielä tarkistaa tuki Linuxille?