Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ja Alumiinisen iMacin äänet  (Luettu 2496 kertaa)

Kerneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Ubuntu ja Alumiinisen iMacin äänet
« : 08.02.09 - klo:16.52 »
Asentelin tässä ubuntun tähän alumiiniseen 20" iMaciin. Langaton verkko yms. lähti toimimaan restricted drivers managerin avulla mutta äänet eivät toimi kunnolla.

Googlettelulla löysin ohjeen johka kanssa sain äänet kuulumaan, mutta ne kuulostavat kuin ne tulisi kovalle laitetuista nappikuulokkeista.  :D https://help.ubuntu.com/community/Intel_iMac

Myöskään kuulokkeista ei saa ääntä ulos jos ne tökkää kiinni koneeseen.

Olisiko kellään mitään ideaa miten saisin äänet kuulumaan normaalisti?

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja Alumiinisen iMacin äänet
« Vastaus #1 : 08.02.09 - klo:16.59 »
Asentelin tässä ubuntun tähän alumiiniseen 20" iMaciin. Langaton verkko yms. lähti toimimaan restricted drivers managerin avulla mutta äänet eivät toimi kunnolla.

Googlettelulla löysin ohjeen johka kanssa sain äänet kuulumaan, mutta ne kuulostavat kuin ne tulisi kovalle laitetuista nappikuulokkeista.  :D https://help.ubuntu.com/community/Intel_iMac

Myöskään kuulokkeista ei saa ääntä ulos jos ne tökkää kiinni koneeseen.

Olisiko kellään mitään ideaa miten saisin äänet kuulumaan normaalisti?

Kokeile pulseaudion sijasta jotain muuta, alsa,oss, löytyvät kaiutin kuvakkeen alta paneelista, samasta paikasta tarkista ettei headphone ole mykistetty.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Kerneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja Alumiinisen iMacin äänet
« Vastaus #2 : 08.02.09 - klo:17.52 »
Nää rivit piti laittaa /etc/modprobe.d/alsa-base tiedostoon:
Koodia: [Valitse]
alias snd-card-0 snd-hda-intel
options snd-hda-intel model=mbp3

Noilla lähti kuulokkeet toimimaan, mutta sisäsistä kaiuttimista ei silti tule hyvälaatusta ääntä. Sen verran lueskelin foorumeita ja wikejä tosta asiasta että vaikuttais siltä, että toistaseksi ei ole mahdollista saada iMacilla hyvää ääntä noista sisäsistä kaiuttimista. Pitänee odotella tai jotain.

Jos jotakuta kiinnostaa niin lspci kertoo tällasta tosta äänikortista:
Koodia: [Valitse]
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller (rev 04)

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja Alumiinisen iMacin äänet
« Vastaus #3 : 08.02.09 - klo:19.06 »
Mä kans säätelin joskus Gutsyä Macissa ja kokeilemalla löysin ton mbp3-asetuksen. Luulen, että Macin oma ajuri tekee OSX:ssä soundin ekvalisoimalla rankasti, joten en usko että tohon tulee parannusta kovin helposti. Onhan noi kaiuttimet niin pienet, että ihme että niistä OSX:ssä lähtee niinkin kelvollinen möykkä kun lähtee.

Kerneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja Alumiinisen iMacin äänet
« Vastaus #4 : 08.02.09 - klo:21.16 »
Mä kans säätelin joskus Gutsyä Macissa ja kokeilemalla löysin ton mbp3-asetuksen. Luulen, että Macin oma ajuri tekee OSX:ssä soundin ekvalisoimalla rankasti, joten en usko että tohon tulee parannusta kovin helposti. Onhan noi kaiuttimet niin pienet, että ihme että niistä OSX:ssä lähtee niinkin kelvollinen möykkä kun lähtee.

Niinkö meinaat? Että se ääni mitä linuxissa tulee olis normaali ääni noista kaiuttimista?

Onko sitte ubuntussa mahdollisuuksia tehä jotain vastaavia ekvalisointeja tms?

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja Alumiinisen iMacin äänet
« Vastaus #5 : 09.02.09 - klo:00.04 »
Niin - no kuten sanoin: Luulen. Tietoa se ei ole. Kerro mullekin jos löydät soundit kohdalleen. :D Ekvalisoida voi yrittää, mutta...

Kerneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja Alumiinisen iMacin äänet
« Vastaus #6 : 09.02.09 - klo:17.13 »
No, juu.  :D

Onko jollakulla tietoa, että miten tota ekvalisointia sitte vois tehä kaikelle koneen äänelle? Jossain musiikkisoftissahan tosin on omat ekvalisaattorit mutta se ei nyt auta tähän.