Kirjoittaja Aihe: Kuinka laittaa windows xp muisti tikulle?  (Luettu 4622 kertaa)

adjektiivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 315
    • Profiili
Kuinka laittaa windows xp muisti tikulle?
« : 07.02.09 - klo:19.36 »
Minulla on tehty .iso kuvake xp levystä ja tarkoitus olisi koittaa sitä asuksen eee pc:llä.
Kuinka saan xp:n tikulle? ohjeita olen löytänyt vain windowssille, mutta alla on ubuntu 8.10.
UNEtbootin ohjelmalla olen laittanut linux järjestelmät tikulle, mutta voiko tällä laittaa xp? vai onko sille joku erillinen ohjelma?

puurtsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Kuinka laittaa windows xp muisti tikulle?
« Vastaus #1 : 09.02.09 - klo:14.57 »
http://wiki.eeeuser.com/howto:installxp

Tuossa linkissä on muutama vaihtoehto työstää xp tikulle.

adjektiivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 315
    • Profiili
Vs: Kuinka laittaa windows xp muisti tikulle?
« Vastaus #2 : 04.03.09 - klo:21.12 »
Eivätkös nuo kaikki ole ohjeita xp:lle?
Minä en omista xp pöytäkoneessani vaan ubuntun jolla pitäisi tehdä xp levykkeestä boottaava usb tikku että saisin asennettua xp:n kannettavalle jossa ei ole cd asemaa.

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Kuinka laittaa windows xp muisti tikulle?
« Vastaus #3 : 05.03.09 - klo:22.24 »
Ehkä näinkin voisi onnistua

Itse en voi asiaa testata, koska koneissani bios ei tue tikulla boottaamista, mutta ehkä seuraavalla tavalla onnistuu...

Kopio sopivan pieni XP dd-komennolla tikulle

#dd if=/dev/xdxx of=/dev/ydxx

.......jossa xdxx tarkoittaa XP:n osioa, eli esim. hda1 ja ydxx tikku, eli esim. sda1

Kopio XP:n käynnistyslohko tikun käynnistyslohkoon

#dd if=/dev/xdx of=/dev/ydx bs=512 count=1

......siis esim. hda ja sda

Ennen näitä toimenpiteitä kannattaa asentaa XP tavalliselle kovalevylle hieman pienempään osioon kuin se tikussa tulee olemaan....

Tikussa kannattaa käyttää fat32 tiedostojärjestelmää..

Voit tehdä myös käynnistyslevykkeen dd-komennolla, ja sen perinteisemmän version XP:ssä alustamalla korpun komennolla format a:  ja kopioimalla siihen tiedostot boot.ini , ntldr ja ntdetect.com

Todennäköisesti joudut editoimaan boot.ini tiedostoa, jotta saat tikun käynnistyväksi...
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kuinka laittaa windows xp muisti tikulle?
« Vastaus #4 : 05.03.09 - klo:22.36 »
Onnistuuko Unetbootin:illä? Sillä ainakin voi laittaa ison tikulle, mutten tiedä toimiiko XP:een kanssa...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

adjektiivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 315
    • Profiili
Vs: Kuinka laittaa windows xp muisti tikulle?
« Vastaus #5 : 05.03.09 - klo:23.18 »
Onnistuuko Unetbootin:illä? Sillä ainakin voi laittaa ison tikulle, mutten tiedä toimiiko XP:een kanssa...

Olen kokeillut, en saanut toimimaan, voisiko olla liian pieni tikku millä koitin tai sitten UNethboot ei tue. Kun käynnistän niin tulee pelkkä tyhjä UNethbootin valikko.
Aina ennen siinä on ollut install jne kun linux distroja asentanut tikun avulla.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kuinka laittaa windows xp muisti tikulle?
« Vastaus #6 : 06.03.09 - klo:09.20 »
Minulla on kyllä myös jostain lataamani isotostick.sh. Sillä voisi kokeilla. Laitoin liitteeksi, mutta ohjeet joudut kyllä googlella etsimään (tai jos ovat tuossa tiedostossa niin kokeile siitä), koska en muista miten tuota käytettiinkään. ;D

[ylläpito on poistanut liitteen]
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

adjektiivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 315
    • Profiili
Vs: Kuinka laittaa windows xp muisti tikulle?
« Vastaus #7 : 06.03.09 - klo:10.10 »
Tälläiset ohjeet löysin

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install syslinux mtools
wget http://download.ubuntu-fr-secours.org/isotostick.sh
chmod +x isotostick.sh
sudo ./isotostick.sh ubuntu-7.10-desktop-i386.iso /dev/sdX1

Kuinkas tuon viimeisen kanssa? pitäisikö se olla minun kohdallani sudo ./isotostick.sh xpkuvake.iso /dev/muistitikku ?

Tälleen sanoo kun koitin.

Koodia: [Valitse]
sami@desktop:~$ sudo ./isotostick.sh xpkuvake.iso /dev/sdf1
Not verifying image...(no checkisomd5 in Ubuntu so skipping)!
Copying live image to USB stick
cp: tiedoston ”/media/cdtmp.y30809/README.diskdefines” tilaa ei voi lukea: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
cp: tiedoston ”/media/cdtmp.y30809/md5sum.txt” tilaa ei voi lukea: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
cp: tiedoston ”/media/cdtmp.y30809/.disk” tilaa ei voi lukea: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
cp: tiedoston ”/media/cdtmp.y30809/casper” tilaa ei voi lukea: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
cp: tiedoston ”/media/cdtmp.y30809/pool” tilaa ei voi lukea: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
cp: tiedoston ”/media/cdtmp.y30809/dists” tilaa ei voi lukea: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
cp: tiedoston ”/media/cdtmp.y30809/preseed” tilaa ei voi lukea: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
cp: tiedoston ”/media/cdtmp.y30809/install” tilaa ei voi lukea: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
cp: tiedoston ”/media/cdtmp.y30809/isolinux/*” tilaa ei voi lukea: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
Installing boot loader
mv: tiedoston ”/media/usbdev.A30839//isolinux.cfg” tilaa ei voi lukea: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
USB stick set up as live image!
sami@desktop:~$
« Viimeksi muokattu: 06.03.09 - klo:10.15 kirjoittanut TaikuRi »