Kirjoittaja Aihe: Quad core ja videoiden toisto  (Luettu 2665 kertaa)

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Quad core ja videoiden toisto
« : 01.02.09 - klo:23.01 »
Tällä hetkellä kun prossuna on melko vanha AMD athlon64 3500+ ja näyttiksenä ATI radeon x800 niin vähänkin suurempiresoluutioisten videoiden toisto
(esim. 1920x800, .mkv noin 7,7 Gt) tuntuu tökkivän aika pahasti. Ilmeisesti on melko sama mikä näytönohjain on alla, koska ajurituki videomateriaalin
dekoodaamiselle GPU:lla on huono, joten kuinka raskaita videoita pystyisin katselemaan, jos prossuna olisi vaikka Intelin Q6600 (2,4 GHz)?
Tukeeko ffmpeg videon dekoodausta monisäikeisesti Hardyllä?

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Quad core ja videoiden toisto
« Vastaus #1 : 01.02.09 - klo:23.08 »

Tukeeko ffmpeg videon dekoodausta monisäikeisesti Hardyllä?


Kääntäen mitä luultavammin. Tuosta ketjusta löytyy ohje http://forum.doom9.org/showthread.php?t=143332
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Quad core ja videoiden toisto
« Vastaus #2 : 02.02.09 - klo:08.49 »
Tällä hetkellä kun prossuna on melko vanha AMD athlon64 3500+ ja näyttiksenä ATI radeon x800 niin vähänkin suurempiresoluutioisten videoiden toisto
(esim. 1920x800, .mkv noin 7,7 Gt) tuntuu tökkivän aika pahasti. Ilmeisesti on melko sama mikä näytönohjain on alla, koska ajurituki videomateriaalin
dekoodaamiselle GPU:lla on huono, joten kuinka raskaita videoita pystyisin katselemaan, jos prossuna olisi vaikka Intelin Q6600 (2,4 GHz)?
Tukeeko ffmpeg videon dekoodausta monisäikeisesti Hardyllä?


Ostat nvidian vdpau -yhteensopivan näyttiksen nii eiköhän ala videotkin pyöriä.

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Quad core ja videoiden toisto
« Vastaus #3 : 18.02.09 - klo:16.11 »
Vielä kiinnostaisi tietää, että tarvitseeko minun asentaa Hardy uudestaan sen jäkeen,
kun olen vaihtanut uudent emolevyn, muistit ja intelin Q6600 prosessorin? Tällä hetkeellä
kokoonpano koostuu AMD:n prosessorista.

korppa

  • Vieras
Vs: Quad core ja videoiden toisto
« Vastaus #4 : 18.02.09 - klo:17.51 »
Vielä kiinnostaisi tietää, että tarvitseeko minun asentaa Hardy uudestaan sen jäkeen,
kun olen vaihtanut uudent emolevyn, muistit ja intelin Q6600 prosessorin? Tällä hetkeellä
kokoonpano koostuu AMD:n prosessorista.

Porukoiden koneessa hardyn päivitys AthlonXP -> Core2Duo raudalle toimi lähes suoraan. Näytönohjaimen ajurit joutui asentamaan ennenkuin sai resoluution yli 800x600

Kokeilut vanhemmilla ubuntuilla muistaakseni johti päätteeseen, mutta sielä vähän säätämällä sai taas x:n toimimaan.

Lyhyesti siis: Ei tarvitse asentaa ubuntua uudestaan, mutta varaudu, ettei kaikki välttämättä toimi heti kerrasta.

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Quad core ja videoiden toisto
« Vastaus #5 : 18.02.09 - klo:18.00 »
Lyhyesti siis: Ei tarvitse asentaa ubuntua uudestaan, mutta varaudu, ettei kaikki välttämättä toimi heti kerrasta.

Pääsääntöisesti toimii. Kaipa ne on nuo poropietari-näyttisajurit mitkä saa X:n solmuun ku vaihtaa raudan... vai kui?

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Quad core ja videoiden toisto
« Vastaus #6 : 20.02.09 - klo:15.39 »
Vielä kiinnostaisi tietää, että tarvitseeko minun asentaa Hardy uudestaan sen jäkeen,
kun olen vaihtanut uudent emolevyn, muistit ja intelin Q6600 prosessorin? Tällä hetkeellä
kokoonpano koostuu AMD:n prosessorista.

Kannattaa myöskin siis harkita tuota rautapurkua (nvidia vdpau). Säästöä tulee niin sähkölaskussa kuin osien hinnoissakin.

Ei tarvi ku ostaa uus näyttis (~30e), kun taas Q6600 + muut härpäkkeet (taitaa mennä yli 200e). Virrankulutus Q6600 on luultavimmin tuplaten tuohon AMD versioon verrattuna. Ja nuo nvidian näyttikset taitaa vaatia watteja vain ehkä ~20w.

Vihreyttä maailmaan :)

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Quad core ja videoiden toisto
« Vastaus #7 : 20.02.09 - klo:19.11 »
Sain tuosta vdpau:n toteutuksesta sellaisen käsityksen, että se on hieman
alkutekijöissään ja epäilen sen toimivuutta käytännössä. Olisi myös muutenkin
saada vähän lisää potkua koneeseen, että esim. gnome pyörisi yleisesti jouhevammin.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Quad core ja videoiden toisto
« Vastaus #8 : 21.02.09 - klo:05.47 »
Sain tuosta vdpau:n toteutuksesta sellaisen käsityksen, että se on hieman
alkutekijöissään ja epäilen sen toimivuutta käytännössä. Olisi myös muutenkin
saada vähän lisää potkua koneeseen, että esim. gnome pyörisi yleisesti jouhevammin.

Onhan se viel alkutekijöissään, mutta alkaa olla jo todella stabiili. Itse olen testaillut sitä xinellä VDR:ssä ja ongelmia ei juuri oikeastaan enää ole muuta kuin silloin tällöin käynnistyksessä ja sammutuksessa. Muuten pyörii todella jouhevasti ja prossana itelläki AMD 3500+. Prossa ei juurikaa töitä tee vaikka laittaa fullhd kuvaa pyörimää :)

Mut ymmärrän tilanteesi, jos haluat lisäpotkua muutenkin koneeseen. Käsitin omassa mielessäni että haluat vain videotoistoja jouhevimmiksi.