Kirjoittaja Aihe: ubuntu 8.10 ja ssd-kovalevy  (Luettu 4701 kertaa)

Juho Salminen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
ubuntu 8.10 ja ssd-kovalevy
« : 28.01.09 - klo:19.30 »
Hei!

Olen yrittänyt asentaa ubuntua 32g ssd-kovalevylle, mutta aina osioinnin jälkeen, kun siirrytään ikkunaan "asennetaan järjestelmää", tulee tälläinen virheviesti:
                   "Tiedostojärjestelmän ext2 luonti laitteelle SCSI6 (0.1.0)(sda) osiolle ei onnistunut"

Osioinnin olen hoitanut itse valitsemalla tiedostojärjestelmäksi ext2 ja liitynnäksi /

Olen kokeillut myös ohjatulla osioinnilla, jolloin käyttää automaattisesti ext3 tiedostojärjestelmää

Tietokone on täysin uusi: Asuksen emolevy ja amd:n 2,5Ghz tuplaydin prossu, sekä 4Gt kingstonin keskusmuistia.
« Viimeksi muokattu: 28.01.09 - klo:22.57 kirjoittanut Juho Salminen »

Storck

  • Vieras
Vs: ubuntu 8.10 ja ssd-kovalevy
« Vastaus #1 : 28.01.09 - klo:19.42 »
Levyn tyypillä ei pitäisi olla merkitystä. Oletko kokeillut osioida käsin EXT3-muotoon?

Juho Salminen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: ubuntu 8.10 ja ssd-kovalevy
« Vastaus #2 : 28.01.09 - klo:20.07 »
Kokeilin osioimalla käsin:

   tyyppi           liitoskohta
    ext3                   /

Antaa saman virheen

Storck

  • Vieras
Vs: ubuntu 8.10 ja ssd-kovalevy
« Vastaus #3 : 29.01.09 - klo:03.38 »
Ihan vain vertailun vuoksi: Millä liitännällä sinun ssd-levy on? Muita levyjä koneessa asennuksen aikana? Minkä merkkinen ssd?

Juho Salminen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: ubuntu 8.10 ja ssd-kovalevy
« Vastaus #4 : 29.01.09 - klo:09.02 »
sata 2 liitäntä ja merkki on Microstorage

Storck

  • Vieras
Vs: ubuntu 8.10 ja ssd-kovalevy
« Vastaus #5 : 29.01.09 - klo:11.02 »
Oletko muita versioita Ubuntusta yrittänyt asentaa? Uudempaa, vanhempaa, Kubuntua, ihan mitä vaan - sen vuoksi että näkee toimiiko mikään siinä. Tuon pitäisi olla niin simppeli kuin vain muistipiiri olla voi.. Ei jumppereita eikä muita hankaloittavia juttuja. Odotellaan viisaampien apuja  8)

Entäpä muita kuin EXT-muotoa, kokeile huvikseen jotain muuta muotoa...

petteriIII

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 662
    • Profiili
Vs: ubuntu 8.10 ja ssd-kovalevy
« Vastaus #6 : 30.01.09 - klo:10.53 »
SSD:kin tarvinnee tukea käyttöjärjestelmältä. Koettaisinpa viimeisinta Jauntyn daily-buildia; sen saa esimerkiksi osoitteesta: http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/

Outolintu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 170
    • Profiili
Vs: ubuntu 8.10 ja ssd-kovalevy
« Vastaus #7 : 30.01.09 - klo:11.41 »
SSD:kin tarvinnee tukea käyttöjärjestelmältä. Koettaisinpa viimeisinta Jauntyn daily-buildia; sen saa esimerkiksi osoitteesta: http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/


Itse asensin ongelmitta jo viimevuoden elokuussa SSD-levylle.
Jos asennus ei onnistu live-levyltä kokeilisin alternatea.
Numbat

Storck

  • Vieras
Vs: ubuntu 8.10 ja ssd-kovalevy
« Vastaus #8 : 30.01.09 - klo:11.55 »
SSD:kin tarvinnee tukea käyttöjärjestelmältä. Koettaisinpa viimeisinta Jauntyn daily-buildia; sen saa esimerkiksi osoitteesta: http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/


Kaikki mitä olen kokeillut on asentunut ilman ongelmia. Nyt on joku erikoisjuttu kyseessä.  8)

Juho Salminen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: ubuntu 8.10 ja ssd-kovalevy
« Vastaus #9 : 30.01.09 - klo:12.30 »
Kokeilen sitten vielä tuota Jayntya, tähän mennessä kokeiltu: Mythbuntu 8.10; ubuntu 8,10 64bit; ubuntu 8.10 ja ubuntu 8.04.

Viimeisella kerralla ei pystynyt enää edes osioimaan, vaan osiointi ikkuna oli tyhjä, eli siitä puuttui tuo luo uusi osio nappi.

Varmistin vielä, että rauta toimii, ja asensin ubuntun samalla raudalla normaalikovoon, tosin tuo ei ollut sata-levy, eli vika voi olla emon sata liittimissä. Ssd oli kytketty sata 1 liittimeen, eikä siinä voi varmaankaan mitenkään ryssiä. Tosin en ole ollut aikaisemmin tekemisissä sata liittimien kanssa, että voi olla joku itsestäänselvyys jota en tiedä.

Storck

  • Vieras
Vs: ubuntu 8.10 ja ssd-kovalevy
« Vastaus #10 : 30.01.09 - klo:13.45 »
Kokeilen sitten vielä tuota Jayntya, tähän mennessä kokeiltu: Mythbuntu 8.10; ubuntu 8,10 64bit; ubuntu 8.10 ja ubuntu 8.04.

Viimeisella kerralla ei pystynyt enää edes osioimaan, vaan osiointi ikkuna oli tyhjä, eli siitä puuttui tuo luo uusi osio nappi.

Varmistin vielä, että rauta toimii, ja asensin ubuntun samalla raudalla normaalikovoon, tosin tuo ei ollut sata-levy, eli vika voi olla emon sata liittimissä. Ssd oli kytketty sata 1 liittimeen, eikä siinä voi varmaankaan mitenkään ryssiä. Tosin en ole ollut aikaisemmin tekemisissä sata liittimien kanssa, että voi olla joku itsestäänselvyys jota en tiedä.

Tuntuis hassulta (en tosin tiedä) että antaa aloittaa asennuksen osiointiin asti ihan kiltisti jos piuhoissa ois pullonkaula..  En osaa sanoa. Ihmetellä vain. oletko googlettanu??

Juho Salminen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: ubuntu 8.10 ja ssd-kovalevy
« Vastaus #11 : 01.02.09 - klo:09.21 »
Tuntuis hassulta (en tosin tiedä) että antaa aloittaa asennuksen osiointiin asti ihan kiltisti jos piuhoissa ois pullonkaula..  En osaa sanoa. Ihmetellä vain. oletko googlettanu??
[/quote]

Oonhan yrittänyt googlettaakin, mutta vaikea löytää tohon hyviä hakusanoja. Lähen tänään takas kottiin niin täytyypi kokeilla vielä tuota 9.04:sta, mutta luulempa että lähtee takas liikkeeseen.
Kaverilla olisi kyllä sata liitännällä oleva kone, sekin lupas, että voisin käydä sen luona tuota kokeilemas, varmistamas ettei ainakaan olisi sata liittimissä vikaa.

sukke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: ubuntu 8.10 ja ssd-kovalevy
« Vastaus #12 : 01.02.09 - klo:11.41 »
Voisiko kyseessä olla BIOS-asetuksesta johtuva ongelma? Valittavana on luultavasti ainakin Configure SATA as AHCI ja ... IDE. AHCI:llä on täällä (P5Q-VM) sata-levyt toimineet Ubuntun kanssa. En äkkiseltään muista, että vaatiko Ubuntu nimenomaan AHCIa, vai pitäisikö asetuksella edes olla mitään väliä. Tietenkin, jos nyt on valittuna AHCI kannattaa kokeilla IDEa.  :)

Storck

  • Vieras
Vs: ubuntu 8.10 ja ssd-kovalevy
« Vastaus #13 : 01.02.09 - klo:13.59 »
Voisiko kyseessä olla BIOS-asetuksesta johtuva ongelma? Valittavana on luultavasti ainakin Configure SATA as AHCI ja ... IDE. AHCI:llä on täällä (P5Q-VM) sata-levyt toimineet Ubuntun kanssa. En äkkiseltään muista, että vaatiko Ubuntu nimenomaan AHCIa, vai pitäisikö asetuksella edes olla mitään väliä. Tietenkin, jos nyt on valittuna AHCI kannattaa kokeilla IDEa.  :)

Itse en tehny mitään muutoksia kun siirryin SSD:hen, (P5KPL)

Juho Salminen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: ubuntu 8.10 ja ssd-kovalevy
« Vastaus #14 : 01.02.09 - klo:16.47 »
Voisiko kyseessä olla BIOS-asetuksesta johtuva ongelma? Valittavana on luultavasti ainakin Configure SATA as AHCI ja ... IDE. AHCI:llä on täällä (P5Q-VM) sata-levyt toimineet Ubuntun kanssa. En äkkiseltään muista, että vaatiko Ubuntu nimenomaan AHCIa, vai pitäisikö asetuksella edes olla mitään väliä. Tietenkin, jos nyt on valittuna AHCI kannattaa kokeilla IDEa.  :)

Täytyy tarkastaa biossin asetukset, en ole sieltä muuta kuin tarkastanut bootti järjestyksen.

Sysi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 259
    • Profiili
Vs: ubuntu 8.10 ja ssd-kovalevy
« Vastaus #15 : 01.02.09 - klo:19.10 »
Minulla tuli monesti sama viesti tavallisella kovalevyllä. Vikana oli väärä asetus yhdessä tiedostojärjestelmän asetuskohdassa. Vaihtoehtoina oli looginen/(unohtunut)  ja rasti oli väärässä.

Juho Salminen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: ubuntu 8.10 ja ssd-kovalevy
« Vastaus #16 : 04.02.09 - klo:09.57 »
Minulla tuli monesti sama viesti tavallisella kovalevyllä. Vikana oli väärä asetus yhdessä tiedostojärjestelmän asetuskohdassa. Vaihtoehtoina oli looginen/(unohtunut)  ja rasti oli väärässä.

Eipä ollut vaikutusta looginen/ensisijainen. Mulla on tuo looginen ollut aina siihen valittuna, mutta kokeilin tuota ensisijaistakin.