Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ei tunnista kaikkia DVD:itä  (Luettu 2385 kertaa)

viljonen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Ubuntu ei tunnista kaikkia DVD:itä
« : 27.01.09 - klo:21.46 »
Mistäköhän johtuu kun laitan DVD:n (esim elokuvan) asemaan niin levy vaan surraa asemassa enkä pääse levyn tietoihin käsiksi millään. Pari levyä on, jotka ubuntu heti tunnistaa ja pääsen levyn tiedostokansioon. Kaikki "tunnistetut" levyt myös soivat playereissä. Onko tässä nyt kyse DVD:n salauksesta vai onko levyasemassani jotain vikaa? Olen asentanut kaikki CSS ym tarvittavat encrypt-ajurit.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei tunnista kaikkia DVD:itä
« Vastaus #1 : 29.01.09 - klo:07.28 »
Antaako esim. Elokuvasoitin tai vastaava ohjelma mitään virhetekstiä? Itselläni DVD, joka ei aukea aiheuttaa virheilmoituksen tietokoneen näytölle. Sanamuotoa en nyt tarkalleen muista. Muutama uusi elokuva on aiheuttanut moiset oireet, ihan kaupasta osteluilla DVD-levyillä. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Pellervo Kässi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 191
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei tunnista kaikkia DVD:itä
« Vastaus #2 : 29.01.09 - klo:10.01 »
Itse olen saanut osan levyistä toimimaan vain xinen avulla. Asentamalla totem-xine:n pääset käyttämään xineä ''Elokuvasoittimella'.

Ja olethan varmasti koodekkiasennuksen lopuksi komentanut:
Koodia: [Valitse]
sudo /usr/share/doc/libdvdread3/install-css.sh

Blackheart

  • Vieras
Vs: Ubuntu ei tunnista kaikkia DVD:itä
« Vastaus #3 : 29.01.09 - klo:13.30 »
Mistäköhän johtuu kun laitan DVD:n (esim elokuvan) asemaan niin levy vaan surraa asemassa enkä pääse levyn tietoihin käsiksi millään. Pari levyä on, jotka ubuntu heti tunnistaa ja pääsen levyn tiedostokansioon. Kaikki "tunnistetut" levyt myös soivat playereissä. Onko tässä nyt kyse DVD:n salauksesta vai onko levyasemassani jotain vikaa? Olen asentanut kaikki CSS ym tarvittavat encrypt-ajurit.

Voi olla vika asemassakin. Itellä kans tapahtuu tuota samaa kannettavan asemalla, mutta pöytäkoneen asema lukee levyn hetkessä.

jokke1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 48
  • Näissä hommissa vihreä 47.
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei tunnista kaikkia DVD:itä
« Vastaus #4 : 13.02.09 - klo:14.29 »
Moro vaan! mulla dvd aukeaa siten, että voin valita kielen ja sen jälkeen tulee normaali kopiointivaroitus ja siihen se tyssää kaikilla elokuvanäyttimillä, myös VLC:llä  joka on yleensä pelannut. Ubuntu on ollut noin kuukauden ja nyt vasta kokeilin dvd:tä ja yllätys yllätys, ei pelaa. :-\

Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei tunnista kaikkia DVD:itä
« Vastaus #5 : 13.02.09 - klo:17.42 »
Olisikos tuosta sivusta mitään apua:
https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats

pöh... en sitten malttanut lukea loppuun asti. Itse epäilisin dvd levyn/aseman kuntoa seuraavaksi.

jokke1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 48
  • Näissä hommissa vihreä 47.
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei tunnista kaikkia DVD:itä
« Vastaus #6 : 13.02.09 - klo:17.53 »
No johan on! nyt mä saan sen pelaan, kun kelaan sen seuraavaan kohtaukseen elikkä sitä täytyy härnätä. Jonka jälkeen käsin on valittava suomenkielinen raita erikseen....sitten pelittää. Taisin selittää tosi selvästi ::)

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei tunnista kaikkia DVD:itä
« Vastaus #7 : 13.02.09 - klo:18.31 »
Levy kunnossa?

Minulla on tuossa pyödällä Life of Brian. Levy on katselun kannalta melko erikoinen. Ensimmäistä kertaa levy sisään ja mplayer tukehtuu heti alkuunsa. Kokeilin kopioida sen kovalevylle ja kävi selväksi, että levyn ensimmäistä elokuvaa aloittavaa tiedostoa ei pystytä  lukemaan lähes alusta. Kaffeine sen sijaan osasi toistaa sen ongelmitta eli siis osasi hypätä oikeaan kohtaan. Pienellä mplayerin parametrien säädöllä sain dumpattua sisällön kovalevylle niin, että esimmäiset 15 s on täyttä roskaa ja alkaa sen jälkeen alusta sekä sama homma lopussa. Mitään ei siis menetetä.

Siis onkohan tämä maanatailevy vai rikotaanko levyjä valmistajien sunnalta aivan tarkoituksella (siis CSS-sekoituksen lisäksi)?
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei tunnista kaikkia DVD:itä
« Vastaus #8 : 13.02.09 - klo:19.21 »
Tuo Synaptic siis kertoo...
Lainaus
view and modify the region code of DVD drives
Regionset is a small utility which displays and sets
the region/zone setting of a DVD drive, allowing it to decrypt
the DVD's sold in this geographical zone. Hardware vendors
often limit the number of such modifications, but it is
necessary to set it at least once with a brand new drive.

URL: http://linvdr.org/projects/regionset/

Tuolta löysin...
https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats

seuraavanlaista myös...

Lainaus
To play most DVDs you'll need the libdvdcss2 package. This package is available using Medibuntu. This is a third party package, and not supported by Canonical.
Note: If DVD playback fails, and you've never played any DVD before on your system, you may need the regionset package to initially set the drives region.
      Some external codecs may be needed in order to play certain proprietary formats such as Apple Quicktime or RealVideo. These external codecs are available in the third-party repository of Medibuntu.

Muistan asian tiimoilta taannoin vilkasta keskustelua jolloin todettiin ettei Medibuntua tarvittaisi. Nyt sitten taidetaan kuitenkin tarvita.
Vai olenko olettanut väärin?

Terveisin Alpertti

JK: Se sitten olikin vain 7.04:lle! Sori!
« Viimeksi muokattu: 13.02.09 - klo:19.27 kirjoittanut AlbertRetro »
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588