Kirjoittaja Aihe: MiniMe 2007  (Luettu 2469 kertaa)

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
MiniMe 2007
« : 27.01.09 - klo:19.16 »
Asensin kokeeksi wanhalle läppärille, IBM T30, MiniMe 2007 pikku linuxin. Pyörii nopeasti ja olen osan sovelluksista saanut jopa suomenkielisiksi. Firefox 3 kanssa on vielä painittava. Työpöytänä minulle oudompi KDE. MiniMe 2007:ssä ei ole mitään turhaa, sillä surffaa netissä, mesettää, tekee teksti dokumentteja, e-mailit toimii ja rokki soi.
Olisiko Ubuntu Minimal jakelun kautta mahdollista tehdä vastaavanlainen pikku linux, joka käyttäisi koneen resursseja säästeliäästi? Kenties tuoreella LXDE työpöydällä? Onko muita ohjeita saatavilla kuin wanha Openbox opas?  terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: MiniMe 2007
« Vastaus #1 : 27.01.09 - klo:21.52 »
Mikä ettei. Ubuntu minimal asennus, siihen lxde paketti ja haluttujen ohjelmien asennus. Ei lainkaan paha homma, varsinkaan jos tosiaan perusohjelmat ja ominaisuudet riittää. Itse kokeilin openboxia ps3:lla, mutta en jaksanut alkaa hieromaan kaikkea alusta loppuun. Nyt kokeilin asentaa eee:lle crunchbang linuxin uusimman version ja olen todella tyytyväinen. Mielestäni loistava valinta jos haluaa käyttää openboxia (kevythän se on) ja haluaa kuitenkin helpon mahdollisuuden graafiseen tiedostonhallintaan, eli valmiiksi paketoituna pcfmanfm. Lisäksi tuosta löytyy isompi asennus joka sisältää graafisia ohjelmia, mutta löytyy myös vielä karsitumpi vaihtoehto, jossa enemmän päätekäyttöisiä ohjelmia mm. rtorrent, midnightcommander yms.

Onhan tuolla muutamat ohjelmat, mitä en ehkä itse olisi valinnut, mutta jokatapauksessa tuosta on mielestäni paljon mukavampi muokkailla kuin Ubuntu minimal, openbox ja kaikenlisääminen käsin asennukseen.

Kummatkin mielestäni todella hyviä vaihtoehtoja laiskempiin koneisiin. Löytyyhän tuosta vielä eee versiokin, mutta se on typerästi paketoituna milläs eee scriptillä nyt olikaan, kuitenkin tämä kaataa 2g mallin ihan kokonaan. Tuo crunchbang tuntuu ottaneen todella ison harppauksen edellisistä versioista.

http://crunchbanglinux.org/
ja sivu missä eri latausvaihtoehtojen ohjelmat
http://crunchbanglinux.org/wiki/applications

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: MiniMe 2007
« Vastaus #2 : 28.01.09 - klo:10.18 »
Nyt on läppärillä CrunchBang Lite. Olen jo asentanut Abiword on jo asennettu ja muita asennettavia sovelluksia tutkitaan. Muistin käytöstä sen verran, että MiniMe 2007 käyttää lepotilassa n. 76M RAMia ja CrunchBang Lite n. 173M RAM. Kun aikanaan rääkkäsin MiniMe jakelua (avasin joka sovelluksen mitä löysin) muistin kulutus huipussaan oli n 180M RAMia. Mennään kuitenkin tällä jonkin aikaa, Openboxia on nyt kiva tutkia ja pohjallahan on tuttu Ubuntu, terveisin Timo
ps muistinkulutus Conkyn antamista tiedoista

edit: asennus-rumban jälkeen uusi käynnistys ja Conkyssa muistinkäyttö 93M rammia, nyt vaikuttaa jo hyvältä  :D

edit2: asensin LXDE työpöydän
« Viimeksi muokattu: 28.01.09 - klo:21.50 kirjoittanut oh7jha »
"Linux, made in Finland"

Fri13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 465
    • Profiili
Vs: MiniMe 2007
« Vastaus #3 : 29.01.09 - klo:17.11 »
jos kone on tarpeeksi uusi niin voihan tuollaisen Ubuntun varaan tehdä. Tosin pitää vain ottaa Linux käyttis (jokin tuore versio kuten 2.6.x sarjalainen), perusjärjestelmäkirjastot ja sitten Xorg ja haluttu ikkunamanageri. Mutta varmana menee reippaasti rammia jos ei osaa configuroida systeemiä.

Itellä on nyt Pentium MMX 133Mhz koneessa 144megatavua muistia ja siinä 4 gigan kiintolevy.
Siihen olen asentanut DLS eli Damn Small Linuxin. Linux käyttis on tosin vain 2.4 versio mutta niin on konekkin vanha.

Käynnistysaika rannekellolla laskettuna 27 sekunttia työpöydälle. Sammuminen 4 sekunttia.
Muistia vie 12,6 megatavua. Firefox käynnissä kolmella välilehdellä ja Abiword käynnissä niin muistia kuluuu 22,1 megatavua. Prosessorin ollessa 0-1% paikkeilla, selatessa hypäten 30% kohdalle. Sivut eivät olleet mitään javascript/java/flash, esimerkiksi yksi niistä oli ubuntu-fi.org sivusto.

Tuota kutsun hyvin kevyeksi ja nopeaksi Linux systeemiksi, olkootkin vaikka Linux käyttiksen 2.4.x versio käytössä eli uusia laitteita ei välttämättä saa heittämällä käyttöön.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: MiniMe 2007
« Vastaus #4 : 30.01.09 - klo:00.11 »
Lainaus
Käynnistysaika rannekellolla laskettuna 27 sekunttia työpöydälle. Sammuminen 4 sekunttia.
Muistia vie 12,6 megatavua. Firefox käynnissä kolmella välilehdellä ja Abiword käynnissä niin muistia kuluuu 22,1 megatavua. Prosessorin ollessa 0-1% paikkeilla, selatessa hypäten 30% kohdalle. Sivut eivät olleet mitään javascript/java/flash, esimerkiksi yksi niistä oli ubuntu-fi.org sivusto.
;D Cool! Hatunnosto täällä päin! :D terveisin Timo
"Linux, made in Finland"