Hei,
siirryin vanhana Windows-miehenä Ubuntun käyttäjäksi kokeilemalla sitä ensin kakkoskoneessani ja kun sitten käyttis miellytti, niin laitoin sen myös ykköskoneeseeni. Suurimmasta osasta ongelmia olen selvinnyt omin voimin, mutta nettisillan tekeminen ei ota onnistuakseen, ei sitten millään. Windowsissahan tämä onnistui graafisella kikkareella, melko helposti, vaikkakin epäloogisesti.
Eli homman nimi on seuraava: minulla on kaksi tietokonetta, joista tietokone A on kytketty verkkokortista (eth1) suoraan talonyhtiön verkkoon (eli siis rj45 verkkokortista pistokkeeseen) ja tässä koneessa on myös toinen verkkokortti (eth0), joka on kytketty hubiin, johon on liitetty myös XBOX360 ja kone B. Molemmissa tietokoneissa käyttiksenä siis Ubuntu 8.10. Olen määrittänyt koneen A hubiin menevän verkkokortin (eth0) ip-osoitteeksi 192.168.0.1 ja netmaskiksi 255.255.255.0. Koneen B ip-osoitteeksi olen määrittänyt 192.168.0.3, netmaskiksi 255.255.255.0 ja Gatewayksi koneen A ip:n (192.168.0.1), XBOXissa asetukset ovat muuten samat, mutta ip:nä 192.168.0.2.
Tämän jälkeen olen laittanut Firestartterista seuraavat asetukset koneeseen A:
- Internet connected network device eth1
- Local network connected device eth0
- täppä kohtaan Enable Internet Sharing
Lopuksi olen tehnyt verkkosillan koneeseen A seuraavilla komennoilla:
brctl addbr mybridge
brctl addif mybridge eth0
ifconfig mybridge up
ifconfig mybridge 192.168.0.1 netmask 255.255.255.0
Homma ei kuitenkaan pelitä, koneet eivät edes pingaa toisiaan. Jos poistan verkkosillan koneiden välillä niin pingaus kyllä onnistuu, mutta nettiin kone B ei tietenkään pääse.
Kysymys kuuluukin mitä olen tehnyt väärin / jättänyt tekemättä? Yritin lukea siltauksen teko-ohjeita netistä, mutta ehkäpä en vain osaa soveltaa niitä omaan tapaukseeni. Kiitos vastauksista etukäteen!