Ymmärtääkö tämän jälkeen ohjelmat, että kuvat ja musiikkitiedostot löytyy media osiosta? Vai pitääkö tämä kertoa jokaiselle ohjelmalle erikseen? Tämä ei ole iso vaiva ja ei haittaa. Media osio tällöin voi olla ntfs muodossa varmaan? Nyt olen käyttänyt windowsin puolella ajuria, joka pystyy lukemaan ja kirjoittamaan ext tiedostojärjestelmää. Tästä varmaan joutuu luopumaan tulevaisuudessa, jos haluaa käyttää ext4:sta? Ja ubuntun ntfs tuki on varmaan luotettavampi kuin mikään windowsin puolelle asennettu ajuri ext tiedostojärjestelmälle?
Niin oletusarvoisesti kaikki sovellukset etsivät omia tiedostoja home-kansiosta kulloisenkin sisäänkirjoittautuneen käyttäjän omasta hakemistosta (esim. /home/lifestyle/).
Tuonne ne myös tekevät kansiot tiedostoja varten.
Kyllä tiedostojen muu sijainti on Ubuntussa keinotekoinen, tosin mahdollinen.
Sinun on tosiaan kaikille ohjelmille annettava uusi polku tiedostoihin.
Ehdottamasi omien tiedostojen oma osio on siis lähinnä hankala jokapäiväisessä käytössä.
Minä en missään tapauksessa tekisi siitä NTFS-järjestelmää. Tuolloin pirstoutumisvaara olisi todellinen ja käytön hitaus edessä nopeasti.
Unohda tuo windows-maailma ihan omiin osioihin.
Minä olen tehnyt erillisen varmuuskopio-osion (ext3), joka ei ole normaalisti edes mountattuna.
Distron vaihdossa kopioin sinne omat tiedostot, ei siinä kauaa mene.
Tällöin Ubuntun normaali käyttö on sujuvaa omilla osioilla (ext4).