Kirjoittaja Aihe: RAID: P6t: Intel ICH10R ja Marvell 88SE6320  (Luettu 1982 kertaa)

Djmasa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
RAID: P6t: Intel ICH10R ja Marvell 88SE6320
« : 17.01.09 - klo:13.00 »
Hei! Minulla on P6t x58-piirisarjan emo. XP:n kaveriksi olisi nyt tarkoitus asentaa ubuntu. Järjestelmässä on kaksi sata-levyä, joten RAID1 kiinnostaisi. P6t:ssä on kaksi RAID mahdollisuutta, tuo intelin ICH10R:n tarjoama ja lisäksi Marvellin SAS raid-controlleri emon kahdelle SAS-liittimelle. Saan SATA-levyni SAS ohjaimen RAID-arraylle (taaksepäin yhteensopiva sataan).

Mitenkäs ubuntu linuxin kanssa. Eikös ole niin että tuo intelin ICH10R-ohjain ei ole aito hardware RAIDi, eikä sitä saa oikein pelittämään linuxin kanssa? Entäpä tuo Marvellin mahdollisuus, saisko sen toimimaan?

Lisäksi olen RAIDauksessa ihan aloittelija: jos luon RAID-ryhmän (Marvellilla), niin ohjain peilaa datan automaattisesti ja voin ihan normaalisti osioida levyjä, alustaa osioita ja asentaa kaksi käyttistä jne. ja kaikki tapahtuu koko RAID-ryhmälle?

Toi Marvell mahis kiinnostais selvittää, mutta jos se tyssää niin mitenkäs ubuntun softaraid kun on dual bootti?

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: RAID: P6t: Intel ICH10R ja Marvell 88SE6320
« Vastaus #1 : 17.01.09 - klo:22.54 »
Hei! Minulla on P6t x58-piirisarjan emo. XP:n kaveriksi olisi nyt tarkoitus asentaa ubuntu. Järjestelmässä on kaksi sata-levyä, joten RAID1 kiinnostaisi. P6t:ssä on kaksi RAID mahdollisuutta, tuo intelin ICH10R:n tarjoama ja lisäksi Marvellin SAS raid-controlleri emon kahdelle SAS-liittimelle. Saan SATA-levyni SAS ohjaimen RAID-arraylle (taaksepäin yhteensopiva sataan).

Mitenkäs ubuntu linuxin kanssa. Eikös ole niin että tuo intelin ICH10R-ohjain ei ole aito hardware RAIDi, eikä sitä saa oikein pelittämään linuxin kanssa? Entäpä tuo Marvellin mahdollisuus, saisko sen toimimaan?

Lisäksi olen RAIDauksessa ihan aloittelija: jos luon RAID-ryhmän (Marvellilla), niin ohjain peilaa datan automaattisesti ja voin ihan normaalisti osioida levyjä, alustaa osioita ja asentaa kaksi käyttistä jne. ja kaikki tapahtuu koko RAID-ryhmälle?

Toi Marvell mahis kiinnostais selvittää, mutta jos se tyssää niin mitenkäs ubuntun softaraid kun on dual bootti?

Mulla on sellanen käsitys, että valmistajan X raid-kortilla olevat levyt eivät toimi valmistajan y raid-kortilla. Jos näin on, niin jos korttisi hajoaa ja valmistus lopetettu; data on menetty. Tämän vuoksi olisi järkevää käyttää softa-raidia. Nykykoneille softa-raid ei ole mikään vaikea tehtävä eikä ole sen hitaampi kuin rauta-raidikaan.

dualbootissa; softaraid toimisi vain sitten Linuxin puolella. Tosin kovalevyssä voi olla muitakin partititiota kuin ne jotka on määritelty raidiksi ja joissa voi vapaasti olla mitä tahansa käyttöjärjestelmiä.

Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi