Liitäppä tänne xorg.confin sisältö.
Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "kbd"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "apple_laptop"
Option "XkbLayout" "fi"
Option "XkbOptions" "lv3:lwin_switch"
EndSection
Section "InputDevice"
Identifier "Configured Mouse"
Driver "mouse"
Option "CorePointer"
EndSection
Section "InputDevice"
Identifier "Synaptics Touchpad"
Driver "synaptics"
Option "SendCoreEvents" "true"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "Protocol" "auto-dev"
Option "HorizEdgeScroll" "0"
EndSection
Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
BusID "PCI:0:16:0"
Option "UseFBDev" "true"
EndSection
Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
EndSection
Section "ServerLayout"
Identifier "Default Layout"
Screen "Default Screen"
InputDevice "Synaptics Touchpad"
EndSection
EDIT1: Alun kommenttirivit poistettu
EDIT2: Mä olen tehnyt sen virheen, etten ole tähänastisia epäonnistumisia liiemmin dokumentoinut, mutta Debianin ollessa asennettuna koneelleni koetin ymmärrykseni mukaan ottaa oppia tästä sangen vertailukelpoisesta samalla raudalla koetusta:
http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=484015Jotain jäi tajuamatta, koska menestystä ei tullut. Ehkä joku kokeneempi ja rutinoituneempi osaa spotata villakoiran ytimen tuolta, propsit ja lämmintä kättä luvassa hänelle. Ja Debianissa näyttö oli vielä nykyistäkin enemmän sekaisin, lukukelpoisena näkyi vain kapea pystykaista graafisessa sisäänkirjautumisvaiheessa. Kirjautuminen muistakseeni suttasi ruudun täysin mössöksi.
Fedora 10:n kanssa ihmeellinen juttu oli, ettei mitään xorg.config tiedostoa ollut, ei ainakaan sijainnissa /etc/X11/.
Xorg -configure
tuotti tiedoston xorg.config.new jonnekin käyttäjän kansioon tjsp., ei sijaintiin /etc/X11/ niinkuin minun käsittääkseni pitäisi. Eipä silti, Fedora ei edes bootannut X:ään automaattisesti (asennettuna työpöytäympäristönä oli tuossa LXDE, mikäli asialla on merkitystä
startx
tuotti herjaa jostain ei-fataalista virheestä ja X:n käynnistys keskeytyi. Sääli, sillä Fedora 10 himotti tuon LXDE-option takia.