Kirjoittaja Aihe: Uusi Linuxin käyttäjä  (Luettu 2779 kertaa)

B-275

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Uusi Linuxin käyttäjä
« : 17.03.06 - klo:21.12 »
Tervehdys vaan tasapuolisesti kaikille !

Olen uudehko Linuxin käyttäjä. Aloitin Mandriva 2006:lla vuodenvaihteen jälkeen ja siirryin pari päivää sitten (tietoisuuden lisäännyttyä) Ubuntuun. Todella hyvältä näyttää ja tuntuu. Mandrivan aikoina Windows oli vielä koneella, mutta nyt se on poistettu.
Pari pientä juttua ei ole vielä selvinnyt, vaikka olen etsinyt vinkkejä näistäkin keskusteluista. Hp;n photosmartista (245) en ole saanut vielä mitään ulos ja Skype asentamatta. Molemmat toimi Mandrivassa. Mutta eiköhän nämä asiat käänny vielä voiton puolelle kun kokemus/tietämys karttuu.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Uusi Linuxin käyttäjä
« Vastaus #1 : 17.03.06 - klo:22.09 »
Pari pientä juttua ei ole vielä selvinnyt, vaikka olen etsinyt vinkkejä näistäkin keskusteluista. Hp;n photosmartista (245) en ole saanut vielä mitään ulos

olisin kuvitellut asennuksen tunnistavan tulostimen automaattisesti jos se oli päällä asennusta tehtäessä. jos ei tunnistanut, niin se pitää lisätä:
System → Administration → Printing

jos detected kohdassa ei ole mitään ja printteri ei ole verkossa, niin valitse local ja haluttu portti. seuraavalta sivulta valmistajaksi HP (HPLIP) ja kokeile vaikkapa samaa ajuria jota tarjotaan photosmart 240:lle.

Skype asentamatta.

lisää pakettilähteisiin (/etc/apt/sources.list) PLF:n repositoryt:
Koodia: [Valitse]
deb ftp://ftp.free.fr/pub/Distributions_Linux/plf/ubuntu/plf/ breezy free non-free
deb-src ftp://ftp.free.fr/pub/Distributions_Linux/plf/ubuntu/plf/ breezy free non-free

päivitä pakettilistaus ajamalla:
Koodia: [Valitse]
$ sudo apt-get update
tai vastaava synapticin kautta

ja asenna skype normaalisti paketinhallinnan kautta.
Janne

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Uusi Linuxin käyttäjä
« Vastaus #2 : 17.03.06 - klo:22.37 »
ja asenna skype normaalisti paketinhallinnan kautta.

Paitsi jos on AMD64 prossu ja 32-bittinen kerneli, jolloin saattaa ilmetä ongelmia ellei käytä vanhempaa versiota skypestä. Tähän löytää ubuntun wikistä hyvän ohjeen.

B-275

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Re: Uusi Linuxin käyttäjä
« Vastaus #3 : 18.03.06 - klo:10.22 »
Kiitoksia neuvoista.
Skype toimii, kuin junan vessa. Printterin kanssa säädän vielä. Se kompuutterin mielestä toimii, mutta paperille ei ole tullut vielä mitään. (Mulla on toisena tulostimena Brotherin laseri, joka toimii kyllä.) Voipi olla, että joku todella yksinkertainen aloittelijan virhe on tullut tehtyä.

B-275

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Re: Uusi Linuxin käyttäjä
« Vastaus #4 : 19.03.06 - klo:11.58 »
No nythän mä hokasin, että mä voin siirtää kuvia kameran kortille ja lykätä sen suoraan tulostimeen. Probleema on näin väliaikaisesti ratkaistu.