Kirjoittaja Aihe: Asus eee 701SD ja isompi resoluutio  (Luettu 2262 kertaa)

Linuxippi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Asus eee 701SD ja isompi resoluutio
« : 03.01.09 - klo:20.41 »
Eli minulla on asus eee 701SD. Näin youtubessa videon missä näytettiin, kuinka saada samaan koneeseen, missä oli windows isompi resoluutio, kuin 800x600.

Onnistuisiko siis eee:hen, missä on ubuntu saada samalla tavalla isonnettua resoluutiota muuttamalla esim xorg.conf filua?

maalinni

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 223
    • Profiili
Vs: Asus eee 701SD ja isompi resoluutio
« Vastaus #1 : 03.01.09 - klo:20.57 »
Eikös tuo (maksimi)resoluutio ole näytön ihan fyysinen ominanaisuus. Ei siihen liene käyttis pystyä vaikuttamaan(?)

Linuxippi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Asus eee 701SD ja isompi resoluutio
« Vastaus #2 : 03.01.09 - klo:21.00 »
Niin saattaa kyl olla. Ärsyttävää vaan lukee foorumeita, kun melkee puolet jää sivusta näkymättä...

veekoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 443
    • Profiili
Vs: Asus eee 701SD ja isompi resoluutio
« Vastaus #3 : 03.01.09 - klo:21.15 »
Eee 701:n ruuturesoluutio on se 800x480 eikä sille voi mitään. Windows-asennuksen mukana taitaa tulla apupalikka, joka murjoo 800x600 pikseliä tuolle näytölle laadun kustannuksella, mutta Linuxissa ei suoraan löydy vastaavaa.

Olen kokeillut yhtä skriptiä, joka käynnistää koneeseen taustalle VNC-istunnon 800x600 (tai jopa suuremmalla) resoluutiolla ja sitä sitten katsotaan samalla koneella vnc-katselimella joka osaa skaalauksen (krdc). Tätä voit kokeilla seuraavasti:

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install tightvncserver krdc
tightvncserver -geometry 800x600
krdc localhost:1

Sitten vaan valitse 'full-screen' ja 'scale'.  Pikseleitä hukkuu skaalauksessa ja nopeus on ehkäpä käyttökelpoinen, mutta flash-videot voit unohtaa kokonaan. Eikä tämä toimi ulkoisen näytön kanssa ollenkaan.

Paljon paremmin homma pelaa, kun unohdat nuo kikkailut. Hyvä apu on F11-näppäin, joka skaalaa firefox-selaimen koko ruudun kokoiseksi ja minimoii otsikkopalkit. Tämäkin juttu on kirjoitettu eee701:llä ilman kikkailuja.
« Viimeksi muokattu: 03.01.09 - klo:21.16 kirjoittanut veekoo »

Linuxippi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Asus eee 701SD ja isompi resoluutio
« Vastaus #4 : 03.01.09 - klo:21.54 »
Kiitos hyvästä vastauksesta!

Ajattelin tässä samassa viel kysyä, että kun asensin tuon ubuntu eee:n tähän ja toi teema on vähä outo, niin saako ubuntu eee:hen asennettua normaali ubuntun teemaa?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5729
    • Profiili
Vs: Asus eee 701SD ja isompi resoluutio
« Vastaus #5 : 03.01.09 - klo:21.59 »
Itse olen myös huomannut firefoxin ctrl ja plus-ja miinusnäppäinyhdistelmän todella hyödylliseksi tuossa 700 sarjan koneessa.