Kirjoittaja Aihe: ubuntu internet osoite  (Luettu 1747 kertaa)

erppa86

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
ubuntu internet osoite
« : 17.03.06 - klo:16.04 »
Asensin Ubuntu 5.10, asennusken aikana en saanut verkkoyhteyttä toimimaan. Nyt kun käynnistän ubuntun tulee seuraava ilmoitus: Koneen ubuntu Internet osoite ei selvinnyt mikä estää Gnomea toimimasta kunnolla. Ongelman korjaaminen saattaa olla mahdollista lisäämällä ubuntu tiedostoon /etc/hosts . Minulla ei ole mitään hajua mitä tuo tarkoittaa. Tämä on ensimmäinen linuxeni ja munlla on asennettuna samalle kovolle, mutta eri osiolle win xp.
Nettiä en saa toimimaan, koska en pääse muuttamaan verkkoasetuksia, koska kun JÄRJESTELMÄ-->HALLINTA-->VERKKOASETUKSET,mitään valikkoa ei aukene. Missäköhän vika?

Koneessani on 2 kovoa 40gb ja 160gb. Pienempi on jaettu kahtia joihin on asennettu käyttikset. Miten saisin 160gb kovon näkymään myös ubuntun kautta ja pääsisin kyseisen kovon tiedostoihin käsiksi?

Olen siis todellakin noviisi linuxin suhteen joten olisi hyvä jos voisitte selittää mahdollisimman perinpohjaisesti.

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: ubuntu internet osoite
« Vastaus #1 : 17.03.06 - klo:16.16 »
Asensin Ubuntu 5.10, asennusken aikana en saanut verkkoyhteyttä toimimaan. Nyt kun käynnistän ubuntun tulee seuraava ilmoitus: Koneen ubuntu Internet osoite ei selvinnyt mikä estää Gnomea toimimasta kunnolla. Ongelman korjaaminen saattaa olla mahdollista lisäämällä ubuntu tiedostoon /etc/hosts . Minulla ei ole mitään hajua mitä tuo tarkoittaa. Tämä on ensimmäinen linuxeni ja munlla on asennettuna samalle kovolle, mutta eri osiolle win xp.
Nettiä en saa toimimaan, koska en pääse muuttamaan verkkoasetuksia, koska kun JÄRJESTELMÄ-->HALLINTA-->VERKKOASETUKSET,mitään valikkoa ei aukene. Missäköhän vika?

Koneessani on 2 kovoa 40gb ja 160gb. Pienempi on jaettu kahtia joihin on asennettu käyttikset. Miten saisin 160gb kovon näkymään myös ubuntun kautta ja pääsisin kyseisen kovon tiedostoihin käsiksi?

Olen siis todellakin noviisi linuxin suhteen joten olisi hyvä jos voisitte selittää mahdollisimman perinpohjaisesti.
Tsekkaa toi: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=2354.0
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

juyli

  • Vieras
Re: ubuntu internet osoite
« Vastaus #2 : 17.03.06 - klo:18.08 »
Koneessani on 2 kovoa 40gb ja 160gb. Pienempi on jaettu kahtia joihin on asennettu käyttikset. Miten saisin 160gb kovon näkymään myös ubuntun kautta ja pääsisin kyseisen kovon tiedostoihin käsiksi?


Kovalevyt tai tarkemmin sanoen niiden osiot liitetään järjestelmään. Jo oletuksena asennuksen yhteydessä ne on usein määritelty /etc/fstab tiedostossa. Aiheesta pitäisi palstalta löytyä jo käytyä keskustelua, jota en nyt kaiva enempää esiin.
man mount
Siis syntaksi pelkistettynä muotoa: mount -t ntfs /dev/hdXX /media/hdXX . Näin siis IDE-levyt. (ntfs-osioiden tuki riittää osion lukemiseen - ei missään tapauksessa kirjoittamiseen).