Ensimmäiseksi kaiva esiin internet-palveluntarjoajasi sopimuspaperit tai käy heidän nettisivuillaan kohdassa asetukset/faq/ohjeet. Sitten vain noiden mukaan täyttämään vaadittuja kenttiä.
Jokaisessa ohjelmassa on periaatteessa samat kentät täytettävänä, kuten lähtevän postin palvelin (tämä on aina riippuvainen internet-palveluntarjoajasta) ja saapuvan postin palvelin (voi käyttää joko isp:n tai jonkin muun, kuten luukku.comin palvelinta). Ehkä nimet eroavat toisistaan hieman, mutta kunhan kaivat tärkeimmät tiedot esille, niin nämä on helppo sen jälkeen täyttää.
Esimerkissä on käytetty phnetin baana-liittymää:
Lähtevä posti:
palvelin: smtp.phnet.fi
(portti: 25)
ei tarvitse salasanaa tai käyttäjätunnusta
Saapuva posti:
palvelin: pop3.phnet.fi
(portti: 110)
käyttäjätunnus: löytyy sopimuksesta
salasana: löytyy sopimuksesta (ellet ole käynyt vaihtamassa)
salaus: ei
Siinäpä ne tärkeimmät. Eri ohjelmissa näistä saatetaan käyttää eri nimityksiä, mutta logiikka on kaikissa sama.
Jos jossain kysytään tilin nimeä, niin tämä on vapaavalintainen nimi, jolla erotat itse kunkin palveluntarjoajan toisistaan jos satut käyttämään useampaa sähköpostipalvelujen tarjoajaa.
Joissain ohjelmissa pyydetään syöttämään palvelinten lisäksi myös portit ja nuo 25 ja 110 ovat oletukset SMTP:lle ja POP3:lle.
Mikko