Kirjoittaja Aihe: IBM T30 USB boot -toimiiko?  (Luettu 3699 kertaa)

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
IBM T30 USB boot -toimiiko?
« : 30.12.08 - klo:10.49 »
Olen tarkastanut läppärini IBM T30 BIOSista, että USB boot on mahdollista. "Removable devices" (muistinkohan oikein)  kohta löytyy koneen boot- valikosta kun valitsee F12 kautta boot-listauksen. Kuitenkin boottaavat USB tikut eivät boottaa. Kysyisinkin muilta T30 käyttäjiltä onnistuuko teillä USB boot? terveisin Timo
Ps. Koneessa tällä kertaa Ubuntu 8.10.
"Linux, made in Finland"

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: IBM T30 USB boot -toimiiko?
« Vastaus #1 : 06.01.09 - klo:19.54 »
Millä tavalla olet buuttaavan tikun tehnyt?
unetbootin/usb-creator/käsin ...

Millaista kuvaa olet sinne yrittänyt tunkea
.iso/.img/muu

Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: IBM T30 USB boot -toimiiko?
« Vastaus #2 : 06.01.09 - klo:20.16 »
Kiitos vastauksestasi gdm. Olen testannut Unetbootinilla (Win ja linux 32-bittinen, 64-bittinen versio), USB Creatorilla ja Pendrivelinuxilla tehtyjä tikkuja. Distroina tikuilla ovat olleet MiniMe, Ubuntut 8.04 ja 8.10, Slax ja monta muuta. Tikuilla on mukava testailla eri distroja. Toisella läppärillä tikut, joko boottavat normaalisti tai eivät. Yleensä syy on on ollut oma moka, Viime aikoina on ollut ongelmia Unetbootinin kanssa, sillä en ole pystynyt tekemään boottaavaa tikkua. Harmitti kun eräässä säikeessä neuvoin aiemman kokemuksen perusteella kysyjää Unetbootin käytössä. Ei toiminut tikku kaverilla ja eikä minulla. "Söi miestä", kuten sanotaan. Auttaisikohan IBM T30:n BIOS päivitys? Niin, T30:ssä on USB 1.1  eikä USB 2.0 tukea, terveisin Timo
PS. Nyt koneessa taas Ubuntu 8.04, parempi vaihtoehto wanhemmalle raudalle
"Linux, made in Finland"

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: IBM T30 USB boot -toimiiko?
« Vastaus #3 : 06.01.09 - klo:21.19 »
Viime aikoina on ollut ongelmia Unetbootinin kanssa, sillä en ole pystynyt tekemään boottaavaa tikkua. Harmitti kun eräässä säikeessä neuvoin aiemman kokemuksen perusteella kysyjää Unetbootin käytössä. Ei toiminut tikku kaverilla ja eikä minulla. "Söi miestä", kuten sanotaan.

Älä turhaan harmittele, minä ainakin innostuin sitä kokeilemaan ja sain toimimaankin.

Se kyllä syö vielä enemmän miestä, jos saa UNetbootinin toimimaan väärällä distrolla. Tulee melkein mieleen ikivanha sanonta "väärin sammutettu, väärillä välineillä eikä sitäpaitsi talokaan ollut tulessa ja vaikka olisi ollutkin, olisimme aivan varmasti sen kohta itsekin sammuttaneet". ;)

pekkis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 48
    • Profiili
Vs: IBM T30 USB boot -toimiiko?
« Vastaus #4 : 08.01.09 - klo:18.55 »
Olen tarkastanut läppärini IBM T30 BIOSista, että USB boot on mahdollista. "Removable devices" (muistinkohan oikein)  kohta löytyy koneen boot- valikosta kun valitsee F12 kautta boot-listauksen. Kuitenkin boottaavat USB tikut eivät boottaa. Kysyisinkin muilta T30 käyttäjiltä onnistuuko teillä USB boot? terveisin Timo
Ps. Koneessa tällä kertaa Ubuntu 8.10.
Itselläni T30 ja en ole saanut sitä koskaan boottaamaan tikulta (DSL ja Ubuntu live).  CD boottaus on ainut minkä olen saanut toimimaan, sekin muistaakseni tarvitsee noacpi vipusen että lähtee käyntiin. 

Gnome on ko. koneelle melkoisen "raskas" ja 8.10:n herkut puuduttavat systeemiä melkoisesti. Sen takia asensin koneeseen Debian sidin XFCE4 käyttöliittymällä, Edellinen yhdistelmä toimii ko. koneessa siedettävällä nopeudella.  Koneen käyttötarkoitus on itseläni toimia tallin jukeboksina ja PDäffä lukijana.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: IBM T30 USB boot -toimiiko?
« Vastaus #5 : 08.01.09 - klo:20.25 »
Kiitos pekkis vastauksesta. Tätä minä vähän ounastelinkin. No, onneksi CD:n kautta on mahdollista testailla eri distroja. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"